zpět na Louč - komentuje svět žurnalistiky a médií | © Milan Šmíd |
12.7.2004 | RUBRIKA: Články v médiích |
TV Nova po Chorvatsku
EKONOM 29.1.2004
Licence na kmitočty třetího programu chorvatské státní televize, kterou vloni v září získalo konsorcium firem vedené německou RTL, významně ovlivnilo mediální trh na Balkáně. Na území bývalé Jugoslávie s jazykově příbuznými státy přišel investor, s jehož silou a programovým zázemím se většina televizí v regionu nemůže měřit. Program RTL Hrvatska bude konkurencí především pro zatím jedinou chorvatskou komerční televizi TV Nova. Začala vysílat v roce 1996 jako lokální stanice, která se postupně rozšířila až na 70 procent chorvatského území.
Vloni na podzim projevily zájem o chorvatskou Novu Lauderova CME a Murdochova News International. Obě firmy prohrály s RTL, přičemž obě mají zájem rozvíjet své dosavadní investice v regionu. CME má silné postavení ve slovinské komerční televizi (Pop TV, Kanal A) a Rupert Murdoch se prostřednictvím Balkan News Corporation podílí na celoplošné komerční televizi bTV v Bulharsku.
Podle chorvatského tisku byla CME ochotna Murdocha přeplatit, protože chce propojit své slovinské stanice s televizemi v Chorvatsku (TV Nova) a Srbsku (BKTV). Problémem však jsou nevyřešené soudní spory mezi dvěma skupinami akcionářů, které vedly k faktickému dvojvládí v TV Nova. Jednu skupinu vedl podnikatel Ivan Čaleta s ředitelem Ivanem Blažičkem, druhou Vinko Grubišič a Damir Vujinovič.
Koncem loňského roku se spory uvnitř Novy vyhrotily natolik, že události dostaly dramatický spád: 17. prosince neznámý maskovaný střelec na záhřebské ulici prostřílel Ivanu Čaletovi obě nohy, 30. prosince podepsal ředitel Ivan Blažičko s advokáty obou stran dohodu, která otevírá cestu ke vstupu silného investora.
Bez ohledu na to, jak se situace v Chorvatsku vyvine, je evidentní, že na Balkáně dochází ke koncentraci médií, při níž komerční média mají tendenci propojovat jazykově příbuzné trhy států bývalé Jugoslávie do větších celků.