zpět na Louč - komentuje svět žurnalistiky a médií    © Milan Šmíd

2.9.2005 RUBRIKA: Informace, glosy, polemiky

Jak jsem se mýlil (nikoli v politice)

V článku pro týdeník Ekonom, který musím odevzdávat už v úterý ráno, jsem předpověděl, že v souboji dvou reality TV show peoplemetry v prime time ukážou více diváků Nově. Vycházel jsem hlavně z většího pokrytí diváků signálem u TV Nova, neboť ne každá česká víska má dobrý signál Primy.

Nyní vidím, že časový náskok Primy, která umožnila divákům formou postupného castingu podrobnější seznámení se s účinkujícími VyVolených, je přece jen silná zbraň. Navíc „denní dávka emocí“ seriál Rodinná pouta se ukázal být Velkému Bratrovi silným soupeřem.

Média křičí do světa: Prima bere Nově vítr z plachet. To vše na základě tiskových prohlášení Jany Malíkové z Primy VyVolení byli včera nejsledovanějším pořadem TV Prima nebo VyVolení dále lámou rekordy.

share - podíl na sledovanosti dne 1.9.2005 od 19 do 23 hodinNechybí ani známý „koláč sledovanosti“, tentokráte pro celý primetime čtvrtečního večera 1.9. (Prima zde zvítězila díky Rodinným poutům, Pípšoubazaru a 2x VyVoleným, proti kterým Nova postavila sestřih Big Brothera, reprízové Scénky na scénu a Občanské judo, ČT1 nabízela Poštu pro tebe, půlhodinovou TV komedii a hodinový medailon Michala Tučného.)

Je pochopitelné, že TV Prima bude vybírat vždy takový výsek sledovanosti, který jí vyhovuje. Rád bych však znovu upozornil na relativitu některých zprůměrovaných výsledků, zvláště pokud se porovnává neporovnatelné. Například vyšší průměrný rating krátkého pořadu může mít menší komerční hodnotu než nižší rating dvojnásobně dlouhého pořadu. Vysoký share v málo sledovaném čase je v absolutních číslech menší než nižší share v čase vysoké sledovanosti atd.

Nova má zatím na kontě jen jedno nesporné vítězství – viz tisková zpráva První Big Brother se stal nejsledovanějším nedělním pořadem. Ovšem o tom, kdo nakonec vyjde ze soutěže vítězně, na to si budeme muset počkat ještě několik týdnů.

O vítězství budou rozhodovat nejen účelově vybrané koláče sledovanosti, ale také kontakty reklamních spotů s televizním divákem změřené peoplemetry. Ty nelze zprůměrovat, ani zmanipulovat, ty se počítají – a také platí - podle kusů. V tomto ohledu svůj článek v Ekonomu snad opravovat nemusím.

| nahoru |

CHRONOLOGICKÝ ARCHIV 2000-2001 | TEMATICKÝ ARCHIV: INFORMACE/GLOSY | ČESKÁ TELEVIZE | TV NOVA | TV PRIMA | TV3 | ZÁKONY/LEGISLATIVA | POLITIKA | TISK | AUDIOVIZE | KABELOVÁ TV | TELEKOMUNIKACE | HISTORIE MÉDIÍ | NA OKRAJ DNŮ | ŘEKLI O... | PŘEDNÁŠKY/REFERÁTY
Copyright © Milan Šmíd