zpět na Louč - komentuje svět žurnalistiky a médií    © Milan Šmíd

8.3.2007 RUBRIKA: Články v médiích

Stránka Média
EKONOM 8.3.2007

Mobilní peoplemetry

Letos v červnu uplyne deset let od zavedení elektronického měření sledovanosti českých televizí s pomocí peoplemetrů. Výsledky měření tvoří základ prodeje reklamního času televizních stanic mediálním agenturám. Všichni však vědí, že chytré krabičky napojené na televizory v domácnostech nezměří všechno.

Peoplemetrům unikají televizní diváci ve veřejných místnostech, například při sledování sportovních přenosů. Podobný problém mají i rozhlasové stanice, u nichž měření poslechovosti se zatím musí spolehnout na vyplňování dotazníků nebo deníčků.

Řešením pro obě média mohou být audiometry, která se dají využít i jako mobilní peoplemetry svého druhu. Jsou to zařízení, která vybrané osoby ze vzorku diváků či posluchačů neustále nosí sebou, a která registrují vysílání podle zvuku v prostředí, v němž se testovaná osoba pohybuje.

Rozhlasové a televizní stanice se identifikují buď značkováním nebo vzorkováním zvuku. Chytrá krabička umístěná v náramku, kapse či na opasku testované osoby tyto značky nebo vzorky v předem stanovených intervalech zachycuje a registruje. Zjištěná data se pak z její paměti stahují a vyhodnocují.

Agentura GfK u nás před třemi lety testovala švýcarský systém Radiocontrol, který identifikuje stanici následným porovnáváním vzorků vysílání. Letos v květnu chystá česká agentura Mediareserach test s vlastním systémem ReMark vyvíjeným ve spolupráci se společností Elvia, který značkuje vysílání vkládáním neslyšitelného identifikačního kódu do frekvenčně modulovaného zvukového signálu.

Pro začátek bude Mediaresearch získávat data od respondentů následně, v týdenních intervalech, v budoucnu se však může využít i GSM verze, při níž se data budou stahovat a vyhodnocovat průběžně.

Bude zajímavé sledovat, zda se ReMark prosadí v konkurenci dalších systémů. Britská organizace rozhlasového výzkumu RAJAR (Radio Joint Audience Research) vyzkoušela již tři audiometry: americký Arbitron, švýcarský vylepšený Radiocontrol od GfK s názvem MediaWatch, a italský Eurisko Media Monitor. Zatím však RAJAR i nadále zůstává u deníčkového výzkumu.

Média a podnikatelé

Informace MF Dnes o tom, že pražský obchodník s pozemky Miloš Červenka získal majoritu v parlamentní televizi 24cz, potvrdila zvýšený zájem o média u podnikatelů, jejichž hlavním byznysem je něco jiného, než vydávání periodik nebo vysílání. Miloš Červenka se tak zařadil po bok finanční skupině PPF (Euro), Sebastianu Pawlovskému (Týden, Aha!), Karlu Komárkovi (Profit, Top TV). Tomáši Chrenkovi (TV Barrandov), Zdeňku Bakalovi (Respekt) a dalším, kterým vlastnictví médií nepřináší zisk, ale na druhé straně jim umožňuje komunikovat s veřejností nebo alespoň ovlivňovat mediální agendu.

ČT2 jen digitálně?

Generální ředitel České televize Jiří Janeček a předseda Rady ČTÚ Pavel Dvořák se minulý týden dohodli o způsobu ukončení analogového vysílání v Domažlicích. Jejich tiskové prohlášení uvádí, že ČT je ochotna přejít na digitální vysílání i v Ústí nad Labem, přestože analogový vysílač, který se tady bude vypínat, patří Nově. Janeček podpořil Technický plán přechodu na digitální zemské vysílání (TPP) oznámením, podle něhož ČT chce co nejdříve opustit dosavadní multiplex „A“ a přejít na kmitočty veřejnoprávního multiplexu podle TPP, a to i za cenu částečného vypínání analogových vysílačů s druhým programem ČT2. Pro příjem ČT2 v daných lokalitách si budou muset diváci koupit set-top-box.

Gripeny a česká média

Sven Bergman, spoluautor švédského televizního dokumentu o uplácení při prodeji stíhaček Gripen, v online rozhovoru pro internetový server akutalne.cz uvedl: „Nikdy jsme neřekli, že v konečném důsledku byly úplatky vyplaceny. Česká média někdy naši reportáž špatně interpretovala.“ Ani druhý díl dokumentu totiž nepřinesl konkrétní důkazy o vyplacených penězích z provizí agentů BAE a SAAB nad rámec obecných a nedoložených výroků Jana Kavana. A tak po mediální palbě minulého týdne, k níž dodal munici svojí upovídaností náš bývalý ministr zahraničí, aféra Gripeny v českých médiích vyhasla stejně náhle, jako před dvěma týdny vzplála.

CME bilancovala

„CME má za sebou skvělý rok,“ oznámil investorům výkonný šéf majitele televizních stanic ve střední a východní Evropě Michael Garin po zveřejnění výsledků roku 2006. Hlavním tahounem růstu CME bylo Rumunsko, kde se objem tržeb (149 milionů USD) začíná blížit tržbám v ČR (208 milionů USD). Příjmy TV Nova vloni zaostaly za očekáváním, předpokládalo se, že Nova vydělá kolem 230 milionů US dolarů. Michael Garin je však přesvědčen, že Nova tento cíl letos zcela určitě splní, také díky tomu, že její reklamní příjmy se dostaly na „úroveň odpovídající postavení TV Nova na trhu.“
| nahoru |

CHRONOLOGICKÝ ARCHIV 2000-2006 | TEMATICKÝ ARCHIV: INFORMACE/GLOSY | ČESKÁ TELEVIZE | TV NOVA | TV PRIMA | TV3 | ZÁKONY/LEGISLATIVA | POLITIKA | TISK | AUDIOVIZE | KABELOVÁ TV | TELEKOMUNIKACE | HISTORIE MÉDIÍ | NA OKRAJ DNŮ | ŘEKLI O... | PŘEDNÁŠKY/REFERÁTY
Copyright © Milan Šmíd