zpět na Louč - komentuje svět žurnalistiky a médií    © Milan Šmíd

6.9.2007 RUBRIKA: Články v médiích

Stránka Média
EKONOM 6.9.2007

Šance pro satelit

Vypnutí analogového vysílání ČT a Novy z vysílače Vraní vrch u Domažlic minulý týden odstartovalo proces, který by mohl vyvést Českou republiku ze zaostalosti v příjmu a sledování televizních programů.

V Evropě je dnes málo zemí, kde 70 % domácností přijímá televizní signál pouze přes klasickou anténu, a kde podíl na publiku čtyř hlavních programů tvoří více než 90 %, takže na kategorii „ostatní“ připadá jen 8 % sledovanosti.

Všude jinde televizní diváci využívají v mnohem větší míře kabelový a satelitní příjem, který jim otevírá bránu k multikanálové nabídce domácích i zahraničních programů.

Současný stav má příčinu nejen v neochotě českých domácností investovat do nadstandardu nad rámec ČT1, ČT2, Novy a Primy. Své sehrála také absence mediální politiky státu, která – s výjimkou vysílání veřejné služby – vše ponechala na pospas trhu, jenž se dlouhou dobu pohyboval v začarovaném kruhu své malosti. Česky mluvící kabelové a satelitní programy zde nebyly, protože poptávka, která by je uživila, byla nízká, a poptávka byla nízká, protože chyběla nabídka.

Většímu rozšíření kabelu bránila také rozptýlenost české populace do menších měst a obcí, kde se nevyplatilo sítě stavět. Investice do satelitního příjmu zase brzdil nedostatek českých volných programů a relativně drahé ceny placené satelitní televize.

Digitalizace zemského vysílání nyní staví českého televizního diváka do nové situace. Až dosud byl zvyklý na to, že na kus drátu získával svoje základní tříprogramové menu kdekoli v republice. Nyní se bude muset rozhodovat, jakým způsobem se ke svým programům dostane.

Již dnes se ví, že zemské digitální vysílání nepokryje republiku tak důkladně jako analog. To dává šanci satelitní televizi, kterou dnes nabízejí tři služby: UPC Direct, DigiTV a CSLink, z nichž CSLink nabízí po jednorázové investici zdarma vše, o co terestrický divák vypnutím analogu přichází.

Je téměř jisté, že statistika rozdělení televizního příjmu mezi zemské antény, kabel a satelit se u nás brzy pronikavě změní. A za rohem číhá IPTV a internet.

Odchody a návraty

Pavel Zuna (40) bude šéfovat zpravodajství již třetí televize – TV Prima. V České televizi sice nebyl šéfem hlavním, měl na starosti jen vnitropolitické zpravodajství, nicméně na Nově si to vynahradil: do roku 2003 šéfoval zpravodajství, pak povýšil na ředitele programu. V roce 1998, kdy Zuna z ČT odcházel, opustila zdejší zpravodajství také redaktorka Barbora Tachecí. Po anabázi, která vedla přes tiskové oddělení IPB a rozhlasovou Frekvenci 1, se do veřejnoprávního zpravodajství opět vrací. Nastupuje jako šéfka stanice ČRo 1 Radiožurnál.

Logo ČT se údajně nemění…

…ale z obrazovky České televize od 1. září zcela zmizelo. Nepotvrdila se tím informace, kterou sdělil před dvěma týdny týdeníku Ekonom tiskový mluvčí ČT Martin Krafl, a podle níž tradiční logo bude s novým vizuálním stylem ČT na obrazovce ještě nějakou dobu koexistovat. Za mylnou informaci (viz Ekonom 30.8.) a za neochotu ČT předem veřejně přiznat, že její tradiční logo zmizí v propadlišti dějin, se omlouváme.

Kolik vydělá Seznam?

V seriálu rozhovorů s úspěšnými manažery vyzpovídaly Hospodářské noviny také Ivo Lukačoviče, většinového vlastníka internetové firmy Seznam.cz a.s. V rozhovoru padala čísla o hodnotě firmy, nicméně roční obrat Seznamu je stále zahalen tajemstvím. Poslední zveřejněná účetní uzávěrka Seznamu je z roku 2004, kdy výkony a prodej zboží činily 475 milionů Kč. Od té doby se obrat Seznamu.cz údajně přehoupl přes jednu miliardu a bylo by zajímavé znát, zda a kdy začne internetový Seznam šlapat na paty dvoumiliardovým vydavatelům jako je Ringier, nebo zda už předstihl časopisecké jedničky Sanoma Magazines a Bauer Media.

Politická pojistka

Vstup Igora Kolomojského do CME, při němž Kolomojský získal 3 % akcií a místo ve správní radě CME, se dá vykládat jako potvrzení toho, že bez dobrých styků se na Ukrajině byznys dělat nedá. Podnikatel ovládající PrivatBank se zájmy v ukrajinském naftovém, plynárenském a metalurgickém průmyslu se ještě nedávno soudil s partnery CME, o nichž tvrdil, že mu slíbili prodat 70 % zdejší televizní stanice Studio 1+1. Tento spor blokoval snahu CME převést na sebe většinový podíl ve Studiu 1+1 poté, co nový mediální zákon vloni v březnu zlikvidoval 30tiprocentní limit zahraničního vlastnictví. Letos v květnu Kolomojský svůj dva roky trvající spor prohrál, ovšem registrace převodu vlastnictví na CME ztroskotala na předběžném opatření soudu na žádost třetí strany, o níž CME mlčí. O Kolomojském se ví, že je to člověk, který má na Ukrajině velký vliv. Angažuje se v bloku devíti stran „Naša Ukraina – Narodna samoobrona,“ který není bez šance v nadcházejících volbách 30. září.
| nahoru |

CHRONOLOGICKÝ ARCHIV 2000-2006 | TEMATICKÝ ARCHIV: INFORMACE/GLOSY | ČESKÁ TELEVIZE | TV NOVA | TV PRIMA | TV3 | ZÁKONY/LEGISLATIVA | POLITIKA | TISK | AUDIOVIZE | KABELOVÁ TV | TELEKOMUNIKACE | HISTORIE MÉDIÍ | NA OKRAJ DNŮ | ŘEKLI O... | PŘEDNÁŠKY/REFERÁTY
Copyright © Milan Šmíd