zpět na Louč - komentuje svět žurnalistiky a médií    © Milan Šmíd

12.11.2007 RUBRIKA: Informace, glosy, polemiky

3x o médiích při pondělku

Jak jsem zjistil, některé důležité události světa médií Louči unikají, případně jsou roztroušeny v krátkých notickách rubriky „Na okraj dnů“. Abych tento nedostatek napravil, tj. aby mi Louč i po letech mohla sloužit jako kronika dobových událostí, pokusím se tyto výpadky alespoň trochu zaplnit.

x x x

Tak především – Louč nezaznamenala říjnový nákup bulvárního deníku Aha! vydavatelským domem Ringier, jenž je vlastníkem jedničky bulvárního trhu, deníku Blesk. Prodávající Sebastian Pawlovski, majitel společnosti Ebika, která Aha! vydává, zřejmě neprodělal.

Dnešní rozhovor Libuše Šmuclerové, generální ředitelky českého Ringieru v týdeníku Strategie dává odpověď na otázku, která se okamžitě po prodeji Aha! začala vznášet ve vzduchu: Co Ringier s deníkem Aha! zamýšlí? Pamětníci si vzpomenou, že Ringier už jednou podobný nákup udělal. Když se bulvární Expres začal v letech 1994-1995 nebezpečně dotahovat na Blesk, Ringier tento deník od vlastníka Mittelrhein Verlag odkoupil a 24. dubna 1996 jeho vydávání zastavil.

Šmuclerová však naznačuje, že Ringier bude volit model Mafry, jejíž majitel rovněž vydává dva konkurující si deníky – MF Dnes a Lidové noviny. Šmuclerová doslova: „Inzerce se slučovat bude, ostatní servisní služby také, redakce však zůstanou důsledně oddělené a samostatné, vůči sobě konkurenčně nastavené.“ Není tedy vyloučeno, že Blesk a Aha! si v příštím roce rozdělí úlohy – Blesk bude tím hodným a Aha! tím zlým bulvárem.

x x x

Někdejší programová šéfka Novy se vyjádřila také k novému zpravodajském studiu Televizních novin (začalo vysílat 14. října), které označila za nešťastné vítězství formy nad obsahem. Souhlasím, přičemž se domnívám, že základ potíží je v problematickém vrcholovém rozhodnutí. Ředitel Novy Petr Dvořák ho v pořadu Média a svět hájil slovy: „...když se podíváte například na Sky News, což byl náš velký předobraz a velký náš vzor, nebo Al Jazeera, tak ty používají úplně stejnou technologii.“

Pravda, technologie Novy je špičková, nicméně koncepce studia se poněkud vymyká osvědčeným modelům, a je otázkou, zda v současných českých podmínkách bude mít budoucnost. To pochybení vidím v tom, že zatímco Sky News je 24hodinový zpravodajský kanál, který se potřeboval odlišit, aby k sobě přitáhl diváky od jiných zpravodajských kanálů, včetně lídra trhu – v britském případě BBC News 24, televize Nova nepotřebovala na nikoho útočit, ani se odlišovat, neboť ona je stále lídrem trhu i v oblasti zpravodajství. Mohla zůstat u tradice a ušetřila by si tím problém, co si počít se stěnou z plazmových obrazovek.

Obávám se, zda podobným manažerským rozhodnutím od psacího stolu není také úmysl vybudovat při TV Nova úspěšný zpravodajský internetový portál. Při setkání s investory a akcionáři se to dobře poslouchá: „Nová média jsou budoucností a my chceme investovat do internetu významné částky. Naším cílem je stát se jedním ze tří hráčů v této oblasti v každé zemi, ve které jsme přítomni, využívaje modely, které již na Západě fungují.“ (Citace z tiskové zprávy CME).

Ovšem nevím, jak se chce TV Nova prodrat do špičky českého internetového trhu, kde hlavní karty se už rozdaly, a panuje tu velká tlačenice. Ano, je pravda, že televize CNN a BBC mají úspěšné zpravodajské portály. Je také pravda, že CME má ve Slovinsku úspěšnou – prý nejvíce navštěvovanou - zpravodajskou stránku 24ur.com a v Chorvatsku nedávno koupila zpravodajský dnevnik.hr.

Naše www.nova.cz si však zatím zvyšovala návštěvnost televizními speciály a kromě jiného také tím, že se tu od února každý den svlékají lepé děvy v rubrice Archiv/Počasíčko. Nevidím cestu, jak by se tato stránka mohla stát cílovou stanicí uživatele toužícího po aktuálních a komplexních informacích stejným způsobem jako cnn.com nebo news.bbc.co.uk.

Leda? Leda že by CME měla schované eso v rukávě a chce v Česku rozjet 24hodinový zpravodajský kanál s infotainmentem typu FoxNews nebo SkyNews, což by dávalo logiku jak investicím do nového studia, tak do internetu. Ale bude mít na to dost peněz? Když zisky z Novy musí sloužit budování a rozšiřování impéria CME?

x x x

Nadnárodní konglomerát Liberty Global Inc., který ovládá dominantního kabeláře v Česku, společnost UPC, zveřejnil minulý týden svoji kvartální zprávu. Čaruje se zde s čísly a s RGU – tj. Revenue Generating Unit, což je jednotka produkující příjem. RGU zahrnuje předplatitele kabelové televize, internetu a telefonů, z nichž každý je vyčíslen zvlášť. Protože zákazníků internetu a telefonů přibývá, je pochopitelné, že počet RGU se zvyšuje.

Přesná čísla pro Česko se pokusil rozklíčovat Martin Vyleťal na Parabole. Podle něj měla UPC k 30. září 126 700 abonentů UPC Direct, což je prezentováno jako „ztráta 800 klientů ve srovnání s předchozím obdobím (30. červen 2007)“.

Ovšem kdybychom vyšli ze stavu na konci loňského roku, tj. 31. prosinec 2006 (134 500 abonentů), pak ztráta je mnohem vyšší – téměř 8000 klientů. Zákazníci UPC Direct odcházejí k lacinějším řešením, které představuje DigiTV a CSLink. Zkrátka – vždycky záleží na tom, jak se ta čísla podají. Zatímco Maďarsko má ve statistikách UPC vlastní kolonku, Česko se zde zahrnuje do jedné skupiny „ostatní východoevropské země“ spolu s Polskem, Slovenskem, Rumunskem a Slovinskem. Možná proto, aby nárůst obratu a příjmů způsobený fúzí UPC s Karnevalem v Česku vylepšil statistiky i v dalších zemích.

x x x

P.S. Pes Novák v těchto dnech definitivně mizí z budovy Měšťanská Beseda, která posloužila Nově jako přístřeší v letech 1994-1999. Čest jeho památce!

přestavba budovy Měšťanské Besedy - listopad 2007
| nahoru |

CHRONOLOGICKÝ ARCHIV 2000-2006 | TEMATICKÝ ARCHIV: INFORMACE/GLOSY | ČESKÁ TELEVIZE | TV NOVA | TV PRIMA | TV3 | ZÁKONY/LEGISLATIVA | POLITIKA | TISK | AUDIOVIZE | KABELOVÁ TV | TELEKOMUNIKACE | HISTORIE MÉDIÍ | NA OKRAJ DNŮ | ŘEKLI O... | PŘEDNÁŠKY/REFERÁTY
Copyright © Milan Šmíd