zpět na Louč - komentuje svět žurnalistiky a médií    © Milan Šmíd

17.12.2007 RUBRIKA: Informace, glosy, polemiky

O médiích při pondělku

S vlastnictvím dvou deníků se vydavatelství Mafra dostává do výhodné pozice před volbou nového prezidenta ohlášenou na 8. února, což je událost, která rozděluje veřejné mínění. Prostor poskytovaný v médiích dvěma prezidentským kandidátům budou teď politici, ale i veřejnost, měřit a vážit na lékárnických váhách.

Jestliže MF Dnes věnovala dnes celé dvě strany rozhovoru s Janem Švejnarem a o Klausovi víceméně mlčí, námitku nevyváženosti může Mafra jako vydavatelský dům vyvrátit jednak odkazem na podobný rozhovor s Václavem Klausem v MF Dnes minulý týden, a také poukázáním na rozsáhlý bilanční rozhovor s úřadujícím prezidentem v pátečním magazínu Lidových novin.

Ten byl veden za přítomnosti prezidentova tajemníka, jehož reakce autorka rozhovoru zaznamenala v závorkách. Cituji:

  • (U rozhovoru přítomný tajemník prezidenta Ladislav Jakl podotkne (k tomu, že Václav Klaus strávil devět a půl hodiny v kanceláři - mš): „Tak, pane prezidente, je ale otázka, nakolik to plyne z té funkce a nakolik si to přiděláváte sám...“)
  • ( ...zarazí se (Václav Klaus - mš), protože si uvědomí, že tajemník Jakl rozhovor nenahrává) Vy nemáte druhý diktafon? To já teda nemluvím, Láďo, jestli nemáte druhý zdrojovací mikrofon. To si okamžitě zařiďte. No teď jsem se... Zločin! Zločin! (Hrozí na svého tajemníka ukazovákem. Ten se za chvíli vrátí s diktafonem.)

    Bylo by zajímavé vědět, zda rozhovor prezidentská kancelář autorizovala.

    x x x

    Lidové noviny v sobotu odstartovaly seriál o českých filmových pohádkách, který začal – jak jinak – u Pyšné princezny. Škoda, že autoři tématu neodkázali na jeden ze semi(o)fejetonů Vladimíra Macury z knihy „Masarykovy boty a jiné semi(o)fejetony“ (1993), v němž se Macura fenoménem Pyšné princezny zabýval. A to v souvislosti s jiným dobovým filmem „Zítra se bude tančit všude“. Macura si všímá toho, jak oba filmy poznamenala doba jejich vzniku, jak oba mají sociálně utopické rysy, přičemž jeden z nich česká veřejnost zavrhla a druhý vyzvedla na piedestal. Možná právě proto, že je pohádkou, která zůstává v pohádkové říši, a nesnaží se být skutečností.

    Tomáši Baldýnskému, který ve svém fejetonu „Pyšně o princezně“ před dvěma lety (LN 22.12.2005) pátral po osudech scénáristů Oldřicha Kautského a Henryka Blocha, bych doporučil, aby se obrátil na Vladimíra Krejču, bývalého redaktora ČST (prý dochází na zdejší setkání důchodců), jenž Oldřicha Kautského dobře znal. I já se na Oldřicha Kautského ještě pamatuji, když docházel do naší redakce HRPZ ČST (pořady ze zahraničí), kde překládal italské filmy pro dabing. Když s Henrykem Blochem napsali scénář, vůbec prý netušil, jakým hitem se pohádka stane, a že mu bude po léta přinášet provozovací honoráře.

    Okolnosti vzniku Pyšné princezny rozsáhle popsal historik Pavel Taussig v článku „Nejnavštěvovanější český film“ pro Týdeník televize (1.7.2002)

    x x x

    Mediální scéna zcela určitě není scénou nudnou. Její hlavní účinkující – redaktoři - jsou v neustálém pohybu, který připomíná přestupování cestujících z jednoho vlaku do druhého. Není výjimkou, že některý z nich se nakonec ocitá zpět ve stejném vlaku, ze kterého před léty vystoupil.

    Ještě neodezněl přechod Barbory Tachecí z Frekvence 1 do Českého rozhlasu, Zdeňka Šámala z ČT do Novy, přesun bulváru Aha! do hájemství vydavatele Blesku Ringiera, a přišly další změny: exodus redaktorů Hospodářských novin do bezplatného ekonomického deníku E15 (např. Aleš Borovan), přestup Lucie Tvarůžkové z MF Dnes do Hospodářských novin, návrat Michaely Jílkové do veřejnoprávní ČT oklikou přes novácký Kotel a MF Dnes, návrat někdejšího nováckého reportéra Jana Tuny do televize, i když s jiným logem Prima TV atd.

    Dnes jsme se dozvěděli, že MTG sesadila Jana Rubeše z místa programového ředitele Primy na pozici zástupce. Nová ředitelka stanice ČRo1 Radiožurnál Barbora Tachecí pak seznámila s plány na příští rok, pro jejichž realizaci si povolává zpět jako šéfredaktora Radiožurnálu Alexandra Píchu z místa zpravodaje v USA (kam byl před léty uklizen z místa ředitele téže stanice), když současný šéfredaktor Jan Pokorný přejde na moderování ranního proudu. Podle Tachecí ztratí Ivan Hoffman monopol na ranní poznámkování událostí v Radiožurnálu, bude se o ně muset dělit s dalšími komentátory.

    Sledovat takové množství změn, to už chce věnovat se mediální scéně průběžně, soustavně a každý den, nikoli jen o víkendech, jak to dělá Louč. Naštěstí jsou tu další mediální webové stránky uvedené v záhlaví Louče. Kromě povinných Českých médií v poslední době stále častěji navštěvuji digizone.cz a pohotovou istrategii.cz.

    | nahoru |

    CHRONOLOGICKÝ ARCHIV 2000-2006 | TEMATICKÝ ARCHIV: INFORMACE/GLOSY | ČESKÁ TELEVIZE | TV NOVA | TV PRIMA | TV3 | ZÁKONY/LEGISLATIVA | POLITIKA | TISK | AUDIOVIZE | KABELOVÁ TV | TELEKOMUNIKACE | HISTORIE MÉDIÍ | NA OKRAJ DNŮ | ŘEKLI O... | PŘEDNÁŠKY/REFERÁTY
    Copyright © Milan Šmíd