zpět na Louč - komentuje svět žurnalistiky a médií    © Milan Šmíd

9.12.2009 RUBRIKA: Informace, glosy, polemiky

Průzkumy veřejného mínění - nástroj vlivové agentury? (sloupek pro ČT24)

Kde se vzalo, tu se vzalo, náhle se na internetu a v médiích objevilo Středisko analýz a empirických průzkumů SANEP. Přestože své první průzkumy veřejného mínění začalo dělat už v prosinci loňského roku, na stránky novin, časopisů a internetu proniklo až v posledním půlroce.

Jednak proto, že některá SANEPem zkoumaná témata byla a jsou aktuální, a možná hlavně kvůli tomu, že své výzkumy začal SANEP od léta propagovat přes placené zpravodajství ČTK protext.cz. ČTK přikládá zprávy a oznámení Protextu ke svému běžnému servisu, který posílá do redakcí, takže není divu, že výzkumy SANEPu se tady uchytily a média je začala zveřejňovat. Mezi populární a hojně citovaná témata výzkumů SANEPu patřily oblíbenost hejtmanů (Hašek první, Rath poslední), postoj k Fischerově vládě, důvěryhodnost politiků (Schwarzenberg první, Jacques poslední), průběžné volební preference i další „každodenní“ témata (policie, igelitové tašky, exekutoři, letní čas, Michael Jackson apod.).

Všechno by bylo v pořádku, kdyby SANEP neprováděl své průzkumy dosti nestandardními metodami výhradně prostřednictvím internetu. Novináře by mělo varovat, že SANEP není členem sdružení SIMAR, které vyžaduje od své členské základny dodržování "etických a metodických standardů výzkumu trhu a veřejného mínění, které vycházejí z pravidel ESOMAR".

I když se SANEP chlubí tím, že „používá vlastní metodické postupy, které umožňují vytvářet velice přesný obraz názorů jak vybrané skupiny lidí, tak i celého společenského a věkového spektra obyvatel ČR,“ stará dobrá pravidla sociologických výzkumů jdou tady stranou. Začíná to u anonymní těžko kontrolovatelné registrace, navíc propagované na jiných serverech a materiálně motivované dle výkonu, což může mít deformující účinek na výsledky výzkumu.

Na všechno tyto a ještě další nesrovnalosti upozornili již před třemi nedělemi novináři v MF Dnes v článku “SANEP dělá rychlé průzkumy, ale své respondenty nezná“. Člověk by si řekl, že toto varování přiměje média, když ne k omezenému využívání nabízených dat, tak alespoň k jisté distanci, která by čtenáře vždy upozornila, že internetové publikum – byť se z něho vyselektuje jistý kvótní výběr – nemůže být v našich podmínkách reprezentativní pro celou populaci, nehledě na nebezpečnou možnost manipulace výsledků respondenty ženoucími se za odměnou nebo vehementně prosazujícími své osobní preference.

Bohužel – zatím se tak nestalo. Téměř všechna média o víkendu přebírala od SANEPu výzkum, podle něhož by volby vyhrála ČSSD (26,3 %) před ODS (23,6 %), TOP-09 by měla dostat 13,9 % hlasů a dostat se před KSČM (11,2 %). A to bez jakékohokoli varování ve věci nestandardní metodiky. Já SANEPu nevyčítám, že ty průzkumy dělá a snaží se je prodávat. Když je někdo ochoten je kupovat a věřit jim, proč ne.

Jenom nevím, proč by to měla být právě média. Jako čtenář bych od médií očekával, že mne – v rámci dobrých mravů a svých povinností vůči veřejnosti – upozorní na to, jak a proč se takové průzkumy vyrábějí. Například kdyby se alespoň trochu podívala do zákulisí, zjistila by, že vlastníkem SANEPu je podnikatel Jan Fulín, kdysi partner Tomáše Chrenka, jenž prostřednictvím své firmy Astro Capital ovládá šest společností (Play Net, Play Media, SANEP, Klinika zdraví, DB Invest, Nákupní domy) s adresou na Žižkově v Cimburkově ulici, kde se kdysi vyráběl zaniklý televizní kanál 24.cz.

Ať se na mne nikdo nezlobí, ale já za tímto podnikáním v médiích (webové stránky prvnizpravy.cz, klinikazdravi.cz, best4man.cz, SANEP) cítím snahu nejen vydělávat peníze, ale také vytvořit vlivovou agenturu, která bude pronikat do médií hlavního proudu a nabízet své služby komukoli, kdo dobře zaplatí. Z hlediska byznysu je to asi v pořádku, z hlediska nezávislosti médií a jejich nestranného objektivního informování se mi to však příliš nelíbí.

| nahoru |

CHRONOLOGICKÝ ARCHIV 2000-2006 | TEMATICKÝ ARCHIV: INFORMACE/GLOSY | ČESKÁ TELEVIZE | TV NOVA | TV PRIMA | TV3 | ZÁKONY/LEGISLATIVA | POLITIKA | TISK | AUDIOVIZE | KABELOVÁ TV | TELEKOMUNIKACE | HISTORIE MÉDIÍ | NA OKRAJ DNŮ | ŘEKLI O... | PŘEDNÁŠKY/REFERÁTY
Copyright © Milan Šmíd