zpět na Louč - komentuje svět žurnalistiky a médií    © Milan Šmíd

23.6.2017 RUBRIKA: Informace, glosy, polemiky

Zajímavosti ze zahraničí (Mediažurnál 2/2017)

Švýcarsko: Před třemi lety Mediažurnál v čísle 2/2014 informoval o tzv. crowdfundingu, který pomáhá financovat nezávislá média ve světě. Jako příklad úspěšného projektu se zde uváděl nizozemský de Correspondent a také německý Krautreporter. De Correspondent, kterému se podařilo v roce 2013 vybrat 1,5 milionu euro od dvaceti tisíců sponzorů a perspektivních čtenářů, a který má dnes 56 tisíc platících členů, byl až dosud pokládán za nejúspěšnější crowdfundingový projekt v historii nezávislých médií.

Tento rekord zřejmě překoná crowdfundingová kampaň nového švýcarského internetového média Republik. Jeho zakladatelé Constantin Seibt a Christof Moser nezačínali s prázdnou. Od různých investorů měli pro začátek slíbených 3,5 milionu švýcarských franků. Ovšem ty měla Republik dostat jedině v případě, že se jí povede v crowdfundingové kampani získat alespoň tři tisíce přispěvatelů a 750 tisíc franků. Akce zahájená začátkem května překonala všechna očekávání. V průběhu prvních 24 hodin se přihlásilo devět tisíc lidí a vybralo přes dva miliony švýcarských franků. Konečný účet bude znám až po skončení akce 31. května.

Podobně jako kdysi u nizozemského projektu, také ve Švýcarsku byla pro úspěch akce důležitá jména zkušených, známých a populárních žurnalistů, kteří opustili tradiční vydavatelství, a rozhodli se pro nezávislou kvalitní žurnalistiku, která nepodléhá politickým a ekonomickým tlakům. Seibt to vyjádřil heslem "žurnalistika bez žvástu" (Journalismus ohne Bullshit).

x x x

USA: Začátkem května se odehrála další epizoda střetávání mezi americkým prezidentem Donaldem Trumpem a médii. Někdejší Trumpův volební štáb, pracující nyní jako soukromá firma "Donald J. Trump President, Inc.", nechal natočit za 1,5 milionu dolarů reklamní šot o první stovce dnů, které Donald Trump strávil v úřadu. Šot začíná titulkem "Prvních 100 dnů" a pak následuje třicet vteřin dynamického videa, které provází tento text:

"Donald Trump složil prezidentskou přísahu před stovkou dnů. Amerika jen málokdy byla svědkem takového úspěchu. Respektovaný soudce Nejvyššího soudu - potvrzen. Amerika se stává v energetice nezávislejší. Regulace, které ničily americká pracovní místa - odstraněny. Největší plán na snížení daní v historii. Ze sledování zpráv byste se to však nedozvěděli. Amerika opět vítězí a prezident Trump opět dělá Ameriku velikou. Já jsem Donald Trump a s touto zprávou souhlasím."

záběr z reklamního šotu Trumpovy bilanceZpravodajský televizní program CNN odmítl tento šot vysílat a k jeho rozhodnutí se připojily i tři hlavní americké televizní sítě ABC, CBS a NBC. Příčinou sváru však nebyl textový obsah, ale dvouvteřinový obrazový záběr ilustrující větu "Ze sledování zpráv byste se to však nedozvěděli." Pod tímto komentářem se v obraze objevují portréty pěti komentátorů hlavních zpravodajských televizních stanic, které překrývá velký titulek "fake news."

Prezidentova snacha Lara Trumpová, zaměstnaná ve firmě, jež šot vyrobila, kritizovala uvedené televizní společnosti s tím, že První dodatek Ústavy a svobodu médií prosazují jenom tehdy, když to vyhovuje jejich politickým názorům. Když natočený šot neodpovídá jejich zkreslenému vidění světa, pak ho zablokují, což je prý cenzura, která nemá obdoby.

Mluvčí televizní sítě ABC novinářům sdělil, že "odmítli jsme ten inzerát, protože neodpovídá standardům, které máme stanoveny pro reklamu. Až do této doby jsme přijali všechny Trumpovy reklamní šoty a budeme tak činit i nadále.“

Reprezentant CNN na obvinění z cenzury odpověděl podrobněji: "CNN požádala zadavatele inzerce, aby odstranil klamavou grafiku sdělující, že média hlavního proudu jsou "fake news." Média hlavního proudu nejsou falešnými zprávami a proto tento inzerát je klamavý. Inzerát bude přijat, pokud tato grafika bude odstraněna."

x x x

Německo: Od ledna 2013 němečtí občané nepřispívají na vysílání veřejné služby poplatkem (Rundfunkgebühr) za vlastnictví rozhlasového nebo televizního přijímače, ale příspěvkem (Rundfunkbeitrag), který platí každá domácnost. Tím skončily problémy a spory o to, zda se má platit také za počítač, tablet či mobil, tedy zařízení, jehož prostřednictvím je možné rozhlasové nebo televizní programy sledovat.

Letos v lednu Spolkový správní soud řešil stížnosti lidí, kteří mají více domácností a proto musí platit dvakrát. Soud rozhodl o tom, že pravidlo „příspěvek za každou domácnost“ platí i pro toho, kdo má domácností více, ať už je to trvalé letní sídlo vedené jako domácnost nebo druhé bydliště v místě, kde některý člen rodiny pracuje.

Spolkový správní soud rozhodl, že uvedené pravidlo není v rozporu s Ústavou. Soud se přiklonil k názoru, že tento způsob placení příspěvku na vysílání veřejné služby je praktickým řešením financování vysílání veřejné služby především v tom, jak odstraňuje nejrůznější nákladné kontroly a vyšetřování, zda někdo má či nemá rozhlasový a televizní přijímač. Kdyby se pro druhé domácnosti udělala výjimka, pak by se opět muselo kontrolovat a vyšetřovat. Soud přihlédl k tomu, že počet lidí, kteří současně obývají dvě domácnosti, a kteří jsou současným způsobem placení znevýhodněni, je poměrně málo. Kromě toho rozhlasový a televizní příspěvek placený z druhé domácnosti si každý, kdo si udržuje druhou domácnost kvůli svému zaměstnání, může odečíst z daní.


Odevzdáno 12.5.2017
| nahoru |

CHRONOLOGICKÝ ARCHIV | TEMATICKÝ ARCHIV (do roku 2004): INFORMACE/GLOSY | ČESKÁ TELEVIZE | TV NOVA | TV PRIMA | TV3 | ZÁKONY/LEGISLATIVA | POLITIKA | TISK | AUDIOVIZE | KABELOVÁ TV | TELEKOMUNIKACE | HISTORIE MÉDIÍ | NA OKRAJ DNŮ | ŘEKLI O... | PŘEDNÁŠKY/REFERÁTY
Copyright © Milan Šmíd