zpět na Louč - komentuje svět žurnalistiky a médií | © Milan Šmíd |
3. 5. 2021 | RUBRIKA: Informace, glosy, polemiky |
CNN Prima News rok poté (Týdeník Rozhlas 20/2021)
V pátek 9. dubna odpoledne se Petr Arenberger jako nově jmenovaný ministr zdravotnictví poprvé setkal s novináři. ČT24 přerušila zprávy a přepnula na signál z budovy Ministerstva zdravotnictví. Kdo v té chvíli přeladil na CNN Prima News, se o ministrově postoji k pandemii příliš nedozvěděl; čekalo ho rozsáhlé zpravodajství o životě britského prince Philipa, který ten den zemřel ve věku 99 let. Až později k večeru se divák Primy dozvěděl, o čem Arenberger na brífinku mluvil.
Tolik ilustrace současné programové politiky CNN Prima News, která si v těcho dnech, 3. května, připomene první výročí svého vzniku. Vloni v červnu se čtenáři Týdeníku Rozhlas mohli dočíst, že „až se sejde rok s rokem, program CNN Prima News bude zcela určitě jiný, než jak se představil české televizní veřejnosti v prvním měsíci.“
Předpověď se naplnila. Publicistický pořad Christiane Amanpourové zmizel z obrazovky vloni na podzim. Další pořad z dílny CNN „Byznys podle Richarda Questa“ skončil letos v únoru. Místo Questa v pozdním večeru se vysílá nové regionální zpravodajství s moderátorkou Markétou Fialovou, která se sem přesunula ze zaniklého pořadu „Silný hlas.“ Výpadek importu ze CNN nahradily dokumentární seriály. Nemluvě o dalších změnách, včetně té poslední, při níž se krimi zprávy vrátily do večerního zpravodajského bloku.
Ambiciózní cíl, který si vedení Primy před rokem stanovilo: 1,5 % podílu na sledovanosti, však zůstává nesplněný. Jen jednou CNN Prima News překročila tuto hranici, když Terezie Tománková v neděli 28. února zpovídala tři ústavní činitele – prezidenta, předsedu vlády, předsedu Senátu – a peoplemetry naměřily celodenní share 1,52 %.
Přesto však je vidět jistý pokrok. Zatímco loňský průměr se pohyboval kolem půl procenta, letošní týdenní výsledky měření mírně stoupají k 0,7 až 0,8 procentům. Svoji roli zde může sehrávat dramaturgie publicistických debat a rozhovorů, při níž se Prima nemusí tvářit státotvorně a do studia zve pro diváky zajímavé, byť někdy mírně kontroverzní osobnosti.
Výhodu, která vstupuje do hry, když se na ČT24 vysílají nudné tiskové konference a brífinky, však eliminuje diktát ekonomických pravidel komerčního vysílání: zdlouhavé reklamní vstupy a také ne příliš aktuální a zajímavé – protože laciné – dokumentární seriály.
CNN Prima News zřejmě bude i v budoucnu chudším příbuzným dívajícím se na záda pětiprocentním týdenním průměrům ČT24. Nicméně její citační index v médiích a politice ukazuje, že na české mediální scéně se již etablovala jako alternativní zpravodajský zdroj. Do dalších let jí tedy můžeme jen přát, aby její majitelé neztratili nervy z pomalu rostoucích čísel a nedotlačily ji do populistického bulváru.
odevzdáno 14. 4.2021
informace o knize a jejím prodeji je zde