zpět na Louč - komentuje svět žurnalistiky a médií    © Milan Šmíd

30. 8. 2021 RUBRIKA: Informace, glosy, polemiky

Příběhy dvou zpravodajských televizí (Týdeník Rozhlas 37/2021)

Za několik dní vzpomeneme dvacátého výročí teroristického útoku na Světové obchodní centrum v New Yorku 11. září 2001. Útoku, který – jak nám nedávno připomenul Afghánistán – významně a tragicky ovlivnil běh událostí světové politiky. Svým způsobem však ovlivnil také mediální scénu dvou zemí v centru Evropy.

Na podzim 2001 se v Bratislavě připravoval projekt Martina Lengyela, bývalého redaktora rádia Twist a někdejšího mluvčího premiéra Dzurindy, na vytvoření zpravodajského televizního kanálu TA3. Jeho vznik měl politické pozadí. Slovensko se chystalo na volby 2002 v situaci, kdy demokratický blok slábnul a HZDS Vladimíra Mečiara bylo stále nejsilnější stranou v parlamentu. Šlo o to zabránit recidivě mečiarismu v době, kdy se rozhodovalo o přijetí Slovenska do EU. Lengyel získal peníze od zahraničního investora ochotného podpořit nezávislá média.

Aby předešel obvinění z vazeb na politickou scénu, Lengyel pozval do funkce šéfredaktora nestrannou posilu z Česka – Zdeňka Šámala, dnešního šéfa zpravodajství ČT. Panovaly obavy, zda TA3 u diváků uspěje, když bude jen na kabelu a satelitu. Do toho přišla newyorská katastrofa. Ačkoliv zahájení vysílání se plánovalo až na konec září, TA3 pohotově 11. září zapnula vysílače a celý den přinášela informace o událostech v New Yorku. Když 23. září TA3 začala s pravidelným vysíláním, veřejnost o ní dobře věděla.

Podobný příběh se odehrál v Polsku. Komerční televize TVN, tehdy chudší příbuzný jiné soukromé stanice Polsat, spustil 9. srpna 2001 zpravodajský kanál TVN24. Sledovanost byla zpočátku mizivá, také proto, že kabeloví operátoři ho nechtěli zdarma zařazovat do své nabídky. V den teroristického útoku 11. září se TVN 24 stala jedinou stanicí s kontinuálním zpravodajstvím o události, o níž byl obrovský zájem. Kabeloví operátoři pochopili, že mít TVN24 ve své nabídce je dobrá volba.

Od té doby uplynulo dvacet let. Po slovenských volbách 2002 se zahraniční investor z licence stáhl. TA3 se dostala do rukou slovenských podnikatelů a dnes je standardní zpravodajskou stanicí, která se více než o politiku stará o komerční úspěch.

V Polsku se TVN24 stala nejsledovanějším zpravodajským kanálem a dnes také nepříjemným zrcadlem politiky vládnoucí koalice PiS. Nad budoucností TVN24 se však vznášejí otazníky. Její licence končí 26. září a regulátor KRRiT se nemá k tomu, aby ji prodloužil. Důvodem je zákon přijatý 11. srpna, který u vysílacích médií zakazuje většinový podíl zahraničních firem mimo rámec EU. Americká společnost Discovery sice provozuje TVN přes nizozemskou filiálku, ale tohle evropské aranžmá má nyní přestat platit. Pokud licence TVN24 v září zanikne, Jaroslav Kaczyński si bude moci připsat další zářez na pažbu v tažení proti demokratickým institucím.

odevzdáno 21.8.2021

DODATEK 30.8.2021 - TVN24 si zajistila satelitní licenci v Nizozemsku, jako satelitní kanál bude tedy pokračovat i v případě, když KRRiT polskou licenci v září neprodlouží.


titulní strana knihy titulní strana knihy "Pojďme si říct, jak je to doopravdy" titulní strana knihy titulní strana knihy
(Komentáře a glosy na téma
Média a společnost
v Týdeníku Rozhlas 2012-2018),

informace o knize a jejím prodeji je zde

| nahoru |

CHRONOLOGICKÝ ARCHIV | TEMATICKÝ ARCHIV (do roku 2004): INFORMACE/GLOSY | ČESKÁ TELEVIZE | TV NOVA | TV PRIMA | TV3 | ZÁKONY/LEGISLATIVA | POLITIKA | TISK | AUDIOVIZE | KABELOVÁ TV | TELEKOMUNIKACE | HISTORIE MÉDIÍ | NA OKRAJ DNŮ | ŘEKLI O... | PŘEDNÁŠKY/REFERÁTY
Copyright © Milan Šmíd