Aktuality Louče 398 |
zpět na Louč - komentuje svět žurnalistiky a médií © Milan Šmíd | Louč v mezích časových kapacit a finančních možností sleduje
ceskenoviny.cz, denikn.cz, irozhlas.cz, www.idnes.cz, www.lidovky.cz, www.ihned.cz, www.denik.cz, novinky.cz, www.e15.cz, respekt.cz, Echo24.cz, info.cz, voxpot.cz a další zdroje... O médiích a internetu se nechává informovat z webů www.mediar.cz, www.mediaguru.cz, www.lupa.cz, www.digizone.cz, www.radiotv.cz, www.mam.cz, www.mediahub.cz, www.parabola.cz, https://www.televizniweb.cz, satcentrum.com, www.medialne.sk, www.strategie.sk, www.mediainfo.cz (Newton), včetně odkazů z www.fekar.cz/media. |
NA OKRAJ DNÍ 1.-31. 3. 2025... | ARCHIV TÉMATA |
O termínu voleb, který vyhlásí prezident republiky, se zatím jen spekuluje (konec září? začátek října?), předvolební kampaň trvající v podstatě nepřetržitě od loňského volebního roku (jaro - eurovolby, podzim - krajské volby) nabírá na obrátkách nejen v parlamentu, ale i v médiích.
Andrej Babiš svoji neúčast zdůvodnil dopisem z 11. března. Petr Fiala odpověděl den nato 12. března. Následovaly odpovědi Andreje Babiše z 13. března, Petra Fialy ze 17. března a Andreje Babiše z 18. března.
Několik citací charakterizujících úroveň diskuse:
Fiala 12.3.: "Připomínám také, že se rozpočet Ministerstva obrany na rok 2021 stal předmětem Vaší dohody s komunisty a došlo k jeho snížení o deset miliard Kč výměnou za podporu Vámi vedené vlády. Za tuto podporu jste hazardoval s bezpečností našich občanů."
Babiš 13.3.: "Pokud jde o Vaše lživé tvrzení, že jsme snížili rozpočet armády o 10 miliard Kč kvůli KSČM za jejich podporu státnímu rozpočtu, chci Vám připomenout, že tuto částku armáda získala zpět o několik týdnů později, a tudíž dočasné snížení rozpočtu armáda nikdy nepocítila. Vaše tvrzení, že jsme armádě sebrali 10 miliard Kč, je tedy další Vaší bohapustou lží."
Fiala 17.3.: "Vaše obhajování „manévru“ s deseti miliardami, abyste vyhověl komunistickému vydírání, nelze přejít výmluvou, že to bylo pouze „na pár týdnů“. Nejednalo se o pár týdnů, ale o čtyři měsíce, než 19. dubna 2021 oznámila tehdejší ministryně financí návrat zbývajících pěti miliard z rozpočtové rezervy zpět do kapitoly obrany. To ale zásadně zkomplikovalo realizaci plánovaných projektů modernizace armády."
Kdyby média fungovala, jak by měla, očekával bych, že provedou fact-checking nejrůznějších tvrzení proti tvrzení těchto dopisů, aby se v tom čtenář, posluchač, divák vyznal. Média však bohužel zůstávají jen u citací vybraných do titulků - buď tak nebo tak.
Jenomže jak je to doopravdy? Stačí nahlédnout do původní agenturní zprávy citující rozhovor portugalského ministra obrany v místním tisku, z něhož vyplývá, že ještě není nic definitivní.
Ministr by sice rád od koupě F-35 kvůli Trumpovi odstoupil, jenomže vše je ve stádiu úvah a zvažování, zvláště když Portugalsko očekávají předčasné volby.
Nejhorší je, že s touto nepřesnou informací, kterou česká média - s výjimkou Deníku N - rozšířila, pak naši politici šavlují v televizních diskusích. Kdyby si přečetli Deník N, pak by zjistili, že Portugalsko z nákupu F-35 nevycouvalo, ale pouze "couvá od úvahy", zda si F-35 kvůli Trumpovi má pořídit.
Na druhém místě je uvedena americká agentura pro globální média (USAGM), jejíž součástí je vysílání Svobodné Evropy a Radia Svoboda. Komentář Lídy Rakušanové na irozhlas.cz má titulek: "Čeká Rádio Svobodná Evropa/Rádio Svoboda konec, nebo nový začátek?"
Posbíráno ze světa médií:
Média stále žijí Ukrajinou a spekulacemi, kam povede americká mírová iniciativa, odsouhlasená Ukrajinci po jednání v Saudské Arábii.
Další mediální trvalkou se stala korupční aféra spojená s motolskou nemocnicí, která propukla v pondělí 24. února zatčením ředitele nemocnice, někdejšího ministra Miloslava Ludvíka a advokáta Miroslava Jansty.
Otázkou je, zda tento typ novinařiny bude tím pravým ořechovým, které dlouhodobě zajistí Noře přízeň předplatitelů. Je fakt, že značka táhne (viz Jindřich Šídlo níže).
Ale jak dlouho bude bavit diváky hádání s politiky, když jsou dnes toho plná média? A je tím hlavním účelem novinářské práce podle Nory: "budu dělat to, co je moje profese, šlapat politikům na paty."? Podle mého názoru profesí novináře je především informovat, nikoli zviditelňovat sebe a politiky, kteří i negativní publicitu dokážou zneužít ve svůj vlastní prospěch.
Jak jsem pochopil, investigativní web Odkryto ve svých výstupech rozebírá a dalšími informacemi rozvíjí nové i starší kauzy, které se objevily i na jiných médiích. Protože Jiří Hynek se teď ve zpravodajství několikrát objevil na televizních obrazovkách, napadlo mě, zda Odkryto.cz nebude nabízet své příspěvky také zavedeným médiím po vzoru americké investigativní neziskovky ProPublica.
Ve středu 5. března ukončila novela zákonů o České televizi a o Českém rozhlasu svoji strastiplnou pouť Sněmovnou, pouť, která začala vloni v červenci a vyčerpala přes 40 hodin cenného poslaneckého času na extra svolávaných schůzích, které se staly přehlídkou prázdných žvástů obstruujících poslanců opozice, zaměřených především na rozšíření povinnosti platit rozhlasový a televizní poplatek, a na jejich zvýšení o směšnou částku 10 Kč (rozhlas ze 45 na 55 Kč) a 15 Kč (televize ze 135 na 150 Kč). Zákon byl schválen 99 hlasy přítomných.
Že zákon - byť v detailech řeší některé užitečné záležitosti (memoranda, valorizace poplatku, regulace obchodních sdělení, schvalování nových služeb, detaily kolem mediálních a dozorčích rad) - je ve svém základu nedokonalý, ne-li špatný, o tom jsem psal už několikrát (Velká mediální novela pod palbou kritiky, Kočkopes velké mediální novely). Nemám, co bych k tomu dodal.
Vláda si může - pokud novela projde i Senátem - odškrtnout splnění druhého ze tří úkolů, které ve vládním prohlášení pod hlavičkou "Svobodná a transparentní média veřejné služby" slíbila splnit, tj. zapojit do volby členů mediálních rad Senát, zajistit financování veřejnoprávních médií a tato média podrobit kontrole Nejvyššího kontrolního úřadu.
Třetí úkol mezitím spadl pod stůl, protože by to prý vyžadovalo změnu Ústavy. Nicméně po loňském listopadové vzrušené debatě o povinné registraci influencerů, novela tuto povinnost přeměnila v dobrovolnou registraci.
A já bych k tomu dodal, že ještě horší jsou ti, kterým o média a jejich fungování ve společnosti vůbec nejde, a ve stylu "čím hůř, tím lépe" demagogicky útočí na jejich důvěryhodnost.
Voyo se chlubí, že má milion uživatelů (v Česku i na Slovensku, v Česku prý dvě třetiny). Jsem zvědav, kolik z nich pohrdne padesáti kanály navíc a přejde na nějakou konkurenční službu.