Toto je první verze studie z roku 2011, která byla po recenzentských posudcích rozšířena a dopracována. Její aktuální – a také přesnější a spolehlivější verze – je k dispozici na  adrese
http://www.louc.cz/pril01/listopad.pdf
Česká média a jejich role v procesu politické změny roku 1989

PhDr. Milan Šmíd IKSŽ FSV UK

Abstract:

Brutal police action against student´s demonstration on Friday 17 November 1989 launched a chain of events, which resulted in overthrowing of the totalitarian regime by opposition forces led by Civic Forum, and ended in a fundamental change of the political system in former Czechoslovakia. The Civic Forum called a two-hour general strike for Monday 27 November to support set of its demands for transformation of political system and for investigation of police brutality. The outcome of the strike might be crucial for the future political negotiation. The success of the strike was for a several days in doubt due to a hesitation of general public, namely outside of bigger towns and among the working class population. Absence of true information about the events in national media, possible prejudices against the intelligentsia (students, artists) together with fear of possible reprisals from the regime, those were the elements, which might hold back the people to voice their opinion freely. However, the national dailies together with broadcast media were able to shake off the party and governmental control over their content. They were able gradually to extend limits of freedom of the press and media, and to supply the general public with unbiased and objective information about events in big towns. This process came to a head with television live coverage of large demonstrations at Letna plain on 25 and 26 November, a day before the general strike. The paper describes the step by step changes in behavior of the Czech media with their possible effects on public opinion.
Key words:

Czech media –Velvet revolution 1989 – Czechoslovak television – Czechoslovak radio – print media – censorship – Citizen forum
Kontakt:

smid@fsv.cuni.cz
Úvodem

Česká média před listopadem 1989

Listopadový příběh českých médií v roce 1989 se nedá pochopit bez znalosti prostředí, ve kterém média, tehdy ještě československá, pracovala. Po přechodném uvolnění v době Pražského jara 1968, kdy se tisk, rozhlas a televize vymkly z kontroly státu a Komunistické strany Československa, se po intervenci vojsk Varšavské smlouvy v počátcích tzv. normalizace vytvořil systém kontroly a řízení obsahu médií, který přetrval téměř dvacet let.  A to přesně v duchu čtvrtého článku dokumentu, jenž 27. srpna, týden po sovětské okupaci, československá delegace podepsala v Moskvě; dokumentu, který je známý jako „moskevský protokol“.

Hned druhým zákonodárným aktem Národního shromáždění
, které se sešlo 13. září krátce po návratu delegace z Moskvy, bylo přijetí právní normy pozastavující platnost novely tiskového zákona o nepřípustnosti cenzury, zákona, který zároveň zřídil dohledové instituce českého a slovenského Úřadu pro tisk a informace.
 Trvalo však ještě několik měsíců, než se tato „de iure“ kontrola přeměnil v „de facto“ kontrolu přenesenou až do konkrétních redakcí, jejichž personál se ještě po několik měsíců snažil zachovat alespoň zbytky svobody tisku nabyté ve dnech Pražského jara.

Za důležitá celostátní média – ČTK, některé celostátní deníky, rozhlas a televizi – byli sice oficiálně odpovědní zřizovatelé a vydavatelé, ovšem jejich bezprostřední řízení na sebe záhy převzal aparát ÚV KSČ. Přestože Československý rozhlas, Československá televize a ČTK organizačně spadaly pod předsednictvo federální vlády, o obsazení veškerých důležitých funkcí v těchto médiích se rozhodovalo v aparátu Ústředního výboru Komunistické strany Československa, a to odstupňovaně, podle nomenklaturních předpisů. Ústřední ředitele ČTK, ČSRo, ČST schvalovalo předsednictvo ÚV KSČ, jeho náměstky a šéfredaktory sekretariát předsednictva ÚV KSČ, zástupce šéfredaktorů a další vyšší funkce pak Oddělení masových sdělovacích prostředků. 

V letech 1969-1970 veškeré ideové řízení centrálních médií převzal aparát ÚV KSČ, vládě zůstala starost pouze o jejich ekonomické fungování. Tento systém začal plně fungovat po prověrkách a personálních čistkách od roku 1970. Úřad pro tisk a informace, který po srpnu 1968 vyslal své pracovníky do redakcí rozhlasu a televize, aby „nebyly narušovány důležité zájmy vnitřní i zahraniční politiky státu“
, mohl již v roce 1970 tyto cenzory odvolat. Namísto cenzury nastoupila mnohem přísnější autocenzura nově dosazených nomenklaturních šéfů.

Česká mediální scéna se tak po srpnu víceméně vrátila ke stavu před rokem 1968. Tiskový zákon z roku 1966 umožnil vydávání periodického tisku pouze politickým stranám, státním orgánům a společenským, vědeckým a kulturním institucím.
 Vedle monopolního vysílání Československého rozhlasu a Československé televize patřily k nejdůležitějším sdělovacím prostředkům celostátní deníky, z nichž některé vydávaly politické strany (Rudé právo – KSČ, Svobodné slovo - Československá strana socialistická, Lidová demokracie - Československá strana lidová), jiné státní instituce (Zemědělské noviny - Ministerstvo zemědělství, Obrana lidu - Ministerstvo obrany), nebo společenské organizace (Mladá fronta - Socialistický svaz mládeže, Práce - Ústřední rada odborů). Vydavatelem krajských deníků, které patřily mezi ústředně registrovaná periodika, byly krajské výbory KSČ. Vydavatelem okresních novin a časopisů, registrovaných krajskými národními výbory, byly buď okresní výbory KSČ, nebo Okresní národní výbory, často ve vzájemné spolupráci.

Přestože Ústavní zákon o československé federaci vyhlášený 28. října 1968 přidělil „věci tisku a jiných informačních prostředků“ do společné působnosti federace a republik
, další zákon z prosince 1968 o rozdělení kompetenci v oblasti médií ty podstatné a základní kompetence svěřil federaci.
 Toho využili normalizátoři v aparátu ÚV KSČ, kteří od druhé poloviny roku 1969 personálně ovládli hlavní média, a vytvořili centralizovaný systém ovlivňování redakční politiky těchto médií. 

Hlavním článkem tohoto systému bylo Oddělení masových sdělovacích prostředků na ÚV KSČ, rozčleněné na odbory rozhlasu, tisku a televize, které úzce spolupracovalo s Úřadem pro tisk a informace, jenž od svého založení monitoroval výstupy hlavních českých médií. Tento systém se zdokonalil zřízením Federálního úřadu pro tisk a informace, který od ledna 1981 získal statut orgánu státní správy na úrovni ministerstva, včetně pravomoci registrace periodik.
  

Systém kontroly a ovlivňování médií fungoval tak, že FÚTI předkládal týdenní výsledky svého monitoringu oddělení ÚV KSČ, které organizovalo pravidelné porady s vedoucími pracovníky tisku, rozhlasu a televize. Na těchto poradách se udělovaly pokyny šéfredaktorům, případně na jejich hlavy padala kritika za nedodržení oficiální ideologické linie. Tuto kritiku pak šéfredaktoři obvykle přenášeli do redakcí k vedoucím oddělení a redaktorům, kterým se dostalo ponaučení, aby se podobných „prohřešků“ již více nedopouštěli. Občas došlo i na pokuty. Postižený si pak dal příště větší pozor a tím přistoupil na pravidla autocenzury.

Ne každý se s její existencí natrvalo smířil, a tak často docházelo uvnitř redakce k názorovým střetům, při nichž redaktoři testovali toleranci a odvahu svých nadřízených a snažili se rozšířit hranici svobody projevu. Vedoucí oddělení a nomenklaturní šéfredaktoři se pak ocitali ve dvojím ohni, jednak ze strany svých podřízených a jednak ze strany nadřízených orgánů, přičemž dobře věděli, že opakovaná kritika a nespokojenost oddělení ÚV KSČ je může stát místo.

Česká mediální scéna v roce 1989

Obraz české mediální scény roku 1989 by nebyl úplný, kdyby se nevzala v úvahu média, která působila na veřejnost ze zahraničí. Zvláště v pohraničních oblastech se běžně sledoval televizní program ze sousedních zemí  - obou německých států SRN a NDR, Rakouska, Polska, Maďarska. Jak vyplývá z průzkumu Ústavu pro výzkum veřejného mínění při FSÚ z listopadu 1989, „alespoň občas“ si naladilo některé ze zahraničních vysílání v českém jazyce 43 procent dotázaných. Téměř třetina lidí poslouchala Hlas Amerika, těsně za ním následovala stanice Svobodná Evropa.
 Poslechovost zahraničních rozhlasů prudce vzrostla právě v roce 1989, zvláště u Svobodné Evropy, která od roku1988 přestala být rušeným vysílačem.

Rozhodnutí československé vlády skončit s rušením vysílání Svobodné Evropy koncem roku 1988 („vládní“ zahraniční vysílače jako VoA nebo BBC rušeny nebyly) kopírovalo vývoj v Sovětském svazu, ve kterém již dříve, po nástupu Michaila Gorbačova do funkce generálního tajemníka ÚV KSSS, v duchu nové politiky otevřenosti „glasnosti“ skončilo rušení vysílače Radio Liberty/Svoboda pro sovětské republiky. 

Pluralita nabídky televizních programů a audiovize, do té doby vyhrazená pouze divákům v příhraničních oblastech (například v Bratislavě bylo možné sledovat šest programů – dva československé, dva maďarské a dva rakouské), se začala rozšiřovat postupným pronikáním satelitního příjmu a videorekordérů do domácností. 

Ve větších městech a v některých oblastech, kam přeshraniční signál zahraničních stanic nedosáhl, měli televizní diváci od první poloviny osmdesátých let možnost naladit první program sovětské televize, vysílaný geostacionárním satelitem Gorizont a retranslovaný českými vysílači nejprve pro sovětské posádky, později i pro české diváky. Prostřednictvím tohoto vysílání pronikaly do české veřejnosti informace o přeměnách a reformách v kdysi nehybném brežněvovském Sovětském svazu.

Události roku 1989 jsou dostatečně známé – společenská nespokojenost vyústila v lednu do demonstrací tzv. Palachova týdne, po kterých následovalo zatčení a souzení Václava Havla, petice Několik vět, kterou podepsali i někteří aktivní novináři, a řada dalších drobných incidentů přinášejících důkazy o tom, že síla režimu slábne, a že lidé se přestávají bát represí. Když policie na podzim obvinila a zatkla redaktory samizdatových Lidových novin Jiřího Rumla a Rudolfa Zemana, své podpisy k dopisu „pracovníků a přispěvatelů sdělovacích prostředků“ adresovanému předsedovi vlády Ladislavu Adamcovi, žádajícímu okamžité zastavení trestního stíhání obou redaktorů, přidali svůj podpis četní novináři z oficiálních médií (Svobodné slovo, Lidová demokracie, ale i Práce, Mladý svět, ČTK a Československá televize).

Informování o demonstraci 17. listopadu 

Sobota 18. a neděle 19. listopadu

Policejní akce proti demonstraci studentů 17. listopadu na Národní třídě skončila v pátek v půl desáté večer. Příslušníci pohotovostního pluku opustili místo po desáté hodině. První zprávy o tom, jak demonstrace skončila, se objevily ve večerních televizních zprávách v podání oficiální zprávy ČTK, která informovala o „zneužití následného průvodu“ a o tom, že „pořádkové jednotky byly nuceny přijmout opatření k zajištění klidu a pořádku“. 

Sobotní deníky přinesly víceméně nekonfliktní původní zpravodajství svých reportérů z manifestace na Albertově, včetně kladení věnců na Vyšehradě. Zpráva o následné protivládní demonstraci a o brutálním zakončení celé akce ve venkovských vydáních chybí. Aktuálnější pražská vydání deníků většinou využila nekomentovanou citaci zprávy ČTK
. Výjimkou byl deník Lidová demokracie, který svůj původní příspěvek o závěru demonstrace zakončil konstatováním, že „pořádkové síly po několikanásobně opakovaných výzvách k rozchodu a uvolnění Národní třídy tvrdě zasáhly.“ Zpravodajství Lidové demokracie bylo tedy první, které alespoň náznakem dalo veřejnosti najevo, že se v Praze odehrálo něco neobvyklého.

Deníky Lidová demokracie a Svobodné slovo patřily v roce 1989 k těm centrálním médiím, která občas vybočovala z oficiální ideové linie českého tisku, i když jen v omezené míře a vymezených oblastech – například ve zpravodajství o kultuře nebo při informování a v komentářích o událostech v zahraničí. Měly tu výhodu, že se o šéfredaktorech rozhodovalo nikoli „na baráku“, jak se říkalo ÚV KSČ, ale ve vedení Československé strany lidové a Československé strany socialistické. Existoval tu tedy nárazník mezi šéfredaktory na jedné straně a FÚTI a Oddělením masových sdělovacích prostředků ÚV KSČ na straně druhé. Protože část politického vedení lidovců a socialistů, povzbuzená perestrojkou a mezinárodním vývojem, se snažila v rámci Národní fronty o jistou emancipaci ve vztahu ke KSČ, kritika a výtky ze strany FÚTI a oddělení ÚV KSČ, po kterých by kdysi možná padaly hlavy, zůstaly častokrát v roce 1989 neoslyšeny.

Vedení obou politických stran se později, před volbami v červnu 1990, snažily z aktivity svých deníků v listopadových dnech získat politický kapitál, přičemž Československá strana socialistická byla na tom ve srovnání s lidovci lépe. V redakci Svobodného slova totiž pracovali redaktoři, kteří měli úzké vztahy k lidem s disentu a samizdatových Lidových novin (jejich přispěvatelé zde pracovali v korektorně), a kteří se okamžitě zapojili do událostí opozičního hnutí, což vyvrcholilo zorganizováním pověstných balkonů Melantricha od úterka 21. listopadu.

Protože žádné noviny v neděli nevycházely, o víkendu se do centra pozornosti dostala vysílací média rozhlasu a televize, která měla reagovat na události, jež se od sobotního rána daly do pohybu (vyhlášení týdenní stávky studentů, požadavky jejich stávkového výboru, sobotní prohlášení divadelníků připojující se ke studentům a navrhující dvouhodinovou generální stávku na 27. listopadu, fáma o mrtvém studentovi). Obě média však projevila samostatnou aktivitu víceméně jen při pátrání po údajně mrtvém studentovi matematicko-fyzikální fakulty UK Martinu Šmídovi, jehož smrt oznámily západní tiskové agentury AFP, AP a Reuters v sobotu 18. listopadu odpoledne a v podvečer. V průběhu neděle se tuto fámu oběma médiím podařilo vyvrátit, když oba studenti MFF UK uvedeného jména byli představeni veřejnosti živí a zdraví. Kromě neutrálně podaných vlastních informací o situaci na školách se zpravodajství rozhlasu a televize v té době víceméně omezilo na citaci oficiálních stanovisek – zprávy ČTK, prohlášení ministryně školství, stanoviska oficiálních institucí a organizací, z nichž například Městský výbor SSM se připojil k požadavku studentů vyšetřit zásah pořádkových sil na Národní třídě. Večer v ČST promluvil předseda české vlády František Pitra. 

Novináři pražských celostátních deníků měli o víkendu možnost být v blízkosti událostí nejen na pražských ulicích, ale i v pražských školách, divadlech, v politickém zákulisí, například v Činoherním klubu, kde se v neděli 19. listopadu večer ustavilo Občanské fórum. Záleželo však na tom, co se z výsledků jejich zpravodajské práce objeví v pondělí na stáncích. Nejodvážnější v tomto směru byl deník Svobodné slovo, následovaný Lidovou demokracií a mládežnickou Mladou frontou. Svobodné slovo bylo ve výhodě nejen proto, že někteří zdejší redaktoři se běžně stýkali s lidmi z disentu a opozice, ale také z toho důvodu, že mohlo počítat s větší podporou vedení Československé strany socialistické než Lidová demokracie ze strany lidoveckých politických vůdců. ČSS přijala Prohlášení k událostem 17. listopadu, v němž v rámci perestrojkových mantinelů volala po dialogu a po změnách v legislativě týkající se shromažďovacího, spolčovacího a petičního práva.

Názorové tříbení jednotlivých médií

Pondělní vydání Svobodného slova 20. listopadu nese ještě pečeť oficiální schizofrenie, když na jedné straně list přináší vlastní zpravodajství o zákroku na Národní třídě, informaci o divadelních stávkách, na prominentním místě uvádí zmíněné prohlášení Československé strany socialistické, a zároveň na druhé straně cituje zprávu ČTK o akci „režírované ze zahraničí,“ o provokující „skupině osob známých z různých protispolečenských vystoupení,“ nebo o „vyvolávání emocí a nepřátelských nálad“. 

Podobně se zachovala i Lidová demokracie, která sice nepřináší tolik očitých svědectví z událostí na kulturní frontě jako Svobodné slovo, ale zato podrobně popisuje spontánní shromažďování v pražských ulicích. Mladá fronta svoji kritičnost a původní materiály v pondělí ještě zaštiťuje stanovisky Socialistického svazu mládeže, jehož jednotlivé složky, včetně předsedy ÚV SSM Vasila Mohority, rovněž zákrok bezpečnosti na Národní třídě kritizovaly. Rudé právo pod titulkem „Pokus vyvolat společenský neklid“ víceméně ignoruje události na ulicích, ve školách a v divadlech a soustřeďuje se jen na vyvrácení „provokační verze“ fámy o mrtvém studentovi.

Nejen o víkendu, ale i v pondělí se zaplnilo Václavské náměstí spontánní, ještě nikým neorganizovanou demonstrací, k níž promlouvali náhodní řečníci od sochy svatého Václava. Večerní zpravodajství rozhlasu a televize sice přineslo některé reportáže ze stávkujících pražských škol včetně rozhovorů požadujících vyšetření zásahu pořádkových sil na Národní ulici, zprávy o lidech Václavském náměstí však chybějí, stejně jako jakákoli zmínka o výzvě ke generální stávce, o Občanském fóru a jeho požadavcích. 

Nicméně v úterních vydáních 21. listopadu se celkový postoj Svobodného slova a Lidové demokracie dále posunuje směrem k nezávislé žurnalistice. Události 17. listopadu se stávají hlavním tématem, tentokrát bez oficiálních interpretací ČTK.
 Citace četky se omezují na komuniké o mimořádné schůzi vlád ČSSR, ČSR a SSR, nebo o zasedání předsednictva ÚV KSČ, jinak naprostou většinu domácího zpravodajství tvoří původní a nezkreslené informace o tom, co se v Praze děje. Připomeňme si, že v úterý 21. listopadu se ze spontánního shromažďování na Václavském náměstí staly organizované demonstrace s řečníky promlouvajícími z balkonů Melantricha, tedy budovy, ve které sídlila redakce Svobodného slova.

Ve středu 22. listopadu se ke dvojici „neposlušných“ deníků stran Národní fronty Svobodného slova a Lidové demokracie již naplno připojila Mladá fronta, která však měla problémy se svým vydavatelem. Tehdejší předseda ÚV SSM Vasil Mohorita a šéfredaktorka Miloslava Moučková nechali v noci zastavit rotačky se středečním vydáním Mladé fronty kvůli tomu, že na titulní stránce byla fotografie Václava Havla a Marty Kubišové z prvního melantrišského balkonu. Nicméně toto vydání se přesto na veřejnost dostalo.

Od pondělka 20. listopadu do konání generální stávky 27. listopadu dochází uvnitř redakcí k názorovému tříbení, ve kterém se střetávají radikálové se zastánci opatrného přístupu k informování o protivládních protestech, přičemž síla radikálů prosazujících svobodu a nezávislost médií postupně získává ve všech redakcích – snad s výjimkou Rudého práva – převahu, čímž nomenklaturní šéfy ochotné i nadále poslouchat oficiální místa, zcela vyřazuje ze hry. Tištěná média se v těchto dnech z větší části vymanila z kontroly ÚV KSČ a FÚTI, na což vládnoucí moc a její zastánci zareagovali snahou o narušení jejich distribuce.

Již v úterý 21. listopadu se ve Svobodném slově objevuje noticka Sdělení čtenářům, ve které se oznamuje, že „včerejší vydání našeho listu vyšlo v obvyklém pondělním nákladu. Byli jsme však upozorněni, že v některých místech nenašli předplatitelé náš deník ve schránkách – problémy s distribucí nebyly zaviněny námi.“
V průběhu týdne náhle začala váznout distribuce pražského tisku do regionů. Přicházely zprávy o tom, že balíky Svobodného slova i jiných deníků nedošly na místo určení. Některé z nich se později našly vyházené podél cest a kolejí. Bylo jasné, že se kdosi snaží zabránit šíření informací o událostech v Praze do zbytku republiky, odkázané na stále ještě centrálně kontrolovaná a řízená média. Začala neformální bitva o veřejné mínění v celém Československu, ve které měla v příštích dnech média sehrát důležitou roli.

Zápas o veřejné mínění

Jakou moc mají média?

Autoři knihy „Čtyři teorie tisku“ Siebert, Peterson, Schramm se v roce 1956 pokusili utřídit a zformalizovat různé způsoby přístupu k masovým médiím své doby, jejichž nejvlivnějším zástupcem z hlediska zpravodajství byl tehdy ještě tisk – proto teorie tisku, nikoli médií. Vedle dvou protichůdně vyhraněných teorií tisku, autoritářské a liberální, kniha definuje další dvě teorie formující mediální systémy: teorii sociální odpovědnosti a sovětskou komunistickou teorii jako specifický případ teorie autoritářské. Popis některých rysů sovětské komunistické teorie se i po třiceti letech hodil na situaci v Československu především v tom, že „masové komunikace jsou využívány instrumentálně, to jest jako nástroje státu a Strany. (…) Jsou využívány jako nástroje k prosazení jednoty uvnitř státu, mají tedy sdělovat občanům, co si mají myslet o daných událostech a jak mají jednat.“ 

Čeští a slovenští občané si po dlouholetých zkušenostech s autoritářskými a totalitními režimy sice uchovali schopnost vytvářet si svůj vlastní názor, nezávisle na obsahu, který jim nabízela státem a komunistickou stranou kontrolovaná média. Nicméně chování těchto médií bylo pro ně i nadále signálem, podle kterého mohli usuzovat, jaká je politika vládnoucího režimu, jak se strana a vláda zachová v různých situacích, jak velkou míru svobody mu jako občanovi poskytne. Nehledě na to, že podobně jako ve všech autoritářských režimech jsou centrálně kontrolovaná média lakmusovým papírkem signalizujícím „who is in charge“, kdo je má pod kontrolou, jak silný či slabý je režim, který si tuto kontrolu přisvojuje.

Postupně, přes různé informační kanály, se k lidem dostávaly zprávy o existenci a požadavcích Občanského fóra, které se ve středu 22. listopadu veřejně připojilo k vyhlášení dvouhodinové generální stávky na pondělí 27. listopadu. Vládnoucí moc soustředěná do mocenského centra Ústředního výboru KSČ byla bezradná a nebyla schopna reagovat na situaci jinak než výzvami ke klidu a chaotickými rozhodnutími
, aniž byla ochotna přijmout realitu politické síly opozice a zasednout s ní k jednacímu stolu. 

Lidé svázaní tím či oním způsobem s vládnoucím režimem však neztráceli naději na to, že o svůj vliv a postavení nepřijdou. Jejich naděje se upínala k neúspěchu generální stávky. Pokud by se jí lidé odmítli zúčastnit, byl by to důkaz, že opozice reprezentovaná Občanským fórem nemá podporu většiny obyvatel a tudíž nemůže mluvit jejich jménem.

Tato naděje nebyla zcela nerealistickou s přihlédnutím k postojům střední a starší generace, která měla v paměti uloženou zkušenost z roku 1968 a z let následujících. Také na jaře roku 1968 vše vypadalo, jako by rozšiřování svobody už nešlo zastavit, zahraniční intervence však všechno náhle změnila a lidé, kteří se společensky angažovali ve prospěch demokracie v období Pražského jara, byli často profesně a existenčně tvrdě postiženi. Tato zkušenost starší generace radila do ničeho se neplést a vyčkávat stranou dalšího vývoje.

Kromě toho se, zvláště u dělnických profesí, dala očekávat nedůvěra k iniciátorům stávky, což byli studenti, divadelníci a disidenti spojení v Občanském fóru. Objevily se dokonce názory, že vyhlášení generální stávky byl z hlediska opozice hazard, neboť nebylo vůbec jisté, zda získá celospolečenskou a celostátní podporu, zvláště když převáží názory typu: „Vám v Praze, studentům a umělcům, se to mluví, nemáte odpovědnost za rodiny, žijete si svým bohémským životem, ale my si musíme vydělávat na živobytí vlastní prací a tu nám nikdo nevezme, ať bude režim jakýkoli.“

Hlavním úkolem dne tedy bylo přesvědčit onu váhající většinu, která sice s režimem nesouhlasila a změnu si přála, ale která na druhé straně vyčkávala, jak všechno dopadne, kdo nakonec zvítězí. Část této bitvy o veřejné mínění se uskutečňovala ve výjezdech známých umělců a studentů do všech krajů republiky, jejichž smyslem bylo dodat opozičnímu hnutí důvěryhodnost zaručenou autoritou celebrit, a také překlenout informační propast mezi Prahou a zbytkem republiky, kterou překonávala zatím jen některá tištěná média a zahraniční stanice.  Signál, že hlavní celostátní média – rozhlas, televize, Rudé právo – přestala být pod kontrolou strany a státu, zatím ještě nepřicházel.

Mezitím však v těchto médiích docházelo k vnitřnímu vření a tříbení názorů. Již v pondělí 20. listopadu se v rozhlase i televizi formovaly první skupiny reagující svými protesty na události předchozích dnů. Většinou se tak dělo na půdě jednotlivých oddělení, redakční nebo tvůrčích kolektivů.
 

Televizní garážová rebelie

Dílenský výbor ROH přenosové techniky Československé televize v Praze svolal v úterý 21. listopadu dopoledne své členy do garáží na nádvoří objektu Kavčích hor. Toto shromáždění odmítlo protestní rezoluci, kterou jim nabídla místní stranická organizace, a schválilo vlastní, mnohem ostřejší protestní prohlášení, žádající kromě jiného změnu zpravodajství Televizních novin. Součástí rezoluce byl požadavek adresovaný vedení ČST, aby protestní dopis vládě a zastupitelským orgánům, den předtím přijatý na celozávodní úrovni televizními odboráři, se večer vysílal ve zprávách. Pozvaný ústřední ředitel ČST Libor Batrla, který se na shromáždění dostavil, tento požadavek odmítl a navíc zpochybnil oprávněnost odborářů přenosové techniky vystupovat jménem všech pracovníků Československé televize. 

V průběhu několika hodin byli odboráři schopni zmobilizovat účast z dalších pracovišť tak, že do odpoledne se v garážích shromáždily stovky lidí reprezentující všechny televizní profese. Mezitím se v garážích instalovala přenosová technika, která přenášela průběh mítinku vnitřními rozvody na další pracoviště na Kavčích horách, na Plodinovou burzu na Gorkého (dnes Senovážné) náměstí a do Měšťanské besedy ve Vladislavově ulici, a později také stálou přenosovou trasou do studií v Mlýnské dolině v Bratislavě. Odboráři částečně uspěli v tom, že získali slib na odvysílání své rezoluce ve večerním zpravodajství. S pokračující debatou se však nálada shromáždění radikalizovala v tom smyslu, že se objevily požadavky na odstoupení vlády, demisi vedení KSČ, a také na zorganizování přímých přenosů z Václavského náměstí.

Ve středu 22. listopadu se shromáždění v garážích sešlo už v osm hodin ráno. Vyslovilo nespokojenost se způsobem, jakým Televizní noviny informovaly veřejnost o událostech v Praze a jak citovaly prohlášení pracovníků ČST. Přítomní shrnuli své požadavky do několika bodů
 a v deset hodin dopoledne se jejich pověření zástupci sešli s delegací vedení ČST. S osmi zástupci z „garáží“ jednali náměstek ústředního ředitele, výrobní ředitel, šéf techniky, zástupce sekretariátu ředitele a šéfredaktor mládežnické redakce. Přestože vedení ČST nebylo schopno dát na místě na předložené požadavky jasnou odpověď, zástupcům pracovníků ČST se podařilo vynutit souhlas s výjezdem přenosových vozů na Václavské náměstí.

První přenosy z Václavského náměstí

Hlavním nátlakovým argumentem revoltujících pracovníků byla hrozba stávky, které se vedení ČST snažilo vyhnout při vědomí toho, že vypnutí televizního programu by jen přililo olej do ohně výbušné a nepřehledné situace. Ve středu tedy začalo vedení manévrovat a nabízelo drobné ústupky, které mělo hrozbu stávky odvrátit. Tak se dá vysvětlit souhlas s výjezdem přenosové techniky na Václavské náměstí a souhlas s tím, že přenos se dostane do odpoledního, ne příliš sledovaného vysílání mládežnického magazínu Kontakt na druhém programu ČST.

Skutečně, v průběhu odpoledne se několik živých vstupů z Václavského náměstí odvysílalo. Vstupy obsahovaly rozhovory s účastníky demonstrace, její průběh a proslovy tvořily jen kulisu těchto rozhovorů, aniž měli diváci šanci vyslechnout projevy organizátorů. Podrobný popis tohoto vysílání, včetně násilného přerušení rozhovoru, v němž dva dělníci kritizovali vládu a vzpomínali na Pražské jaro 1968, nejpodrobněji popsal zvukař Jiří Gasiorovič v interním bulletinu ČT Info v prosinci 1999
. 

O den později, na čtvrtečním shromáždění v garážích 23. listopadu se konstatovalo, že vedení splnilo požadavky pracujících ČST jen částečně. Spolu s novou hrozbou stávky „garáže“ znovu formulovaly a zdůraznily své požadavky: vysílat z Václavského náměstí celý průběh demonstrace od 16:00 do 18:00, nikoli jen nějaké rozhovory, a dále zařadit do vysílání dokument FAMU o průběhu demonstrace 17. 11. 1989. I když se přímý přenos z Václavského náměstí jako celek ve čtvrtek odpoledne opět nekonal, informování se omezilo na krátké přímé vstupy a rozhovory, převážně se známými osobnostmi kulturního života, tentokráte se vysílání obešlo bez cenzurních zásahů na Kavčích horách. Kromě toho stálý tlak na vedení ČST přinesl „garážím“ další úspěch. Jejich zástupci kritizující zpravodajství Televizních novin dostali možnost podílet se editorsky na jeho přípravě.

Podle očitých svědků měla tato účast podobu licitace mezi editory Televizních novin a zástupci „garáží“ (byla mezi nimi mj. programová hlasatelka Marta Skarlandtová) o tom, co a jak se z natočených materiálů a došlých zpráv zveřejní v Televizních novinách, aby zpravodajství bylo pravdivé a odráželo názorovou pluralitu společnosti. Televizní noviny sice ještě začínaly oficiálním setkáním generálního tajemníka ÚV KSČ Miloše Jakeše s horníky, ale zpráva z Václavského náměstí již obsahovala objektivní informaci. Rovněž reportáž o vystoupení tajemníka MV KSČ Miroslava Štěpána k dělníkům v ČKD nezamlčovala, že se Štěpánův projev tady setkal s nesouhlasem. Reportáž sice ještě neobsahovala známou reakci na Štěpánův výrok o dětech z ulice, jež nemají právo diktovat politikům,
 nicméně do jiné části jeho projevu proniklo skandování davu o demisi a následné rozhovory s dělníky vyzněly pro Štěpána negativně. Autor bakalářské práce „Týden, který obrátil televizi“, jež analyzovala vysílání Televizních novin v kritickém listopadovém týdnu, ke skladbě příspěvků čtvrtečního vydání Televizních novin poznamenal: „Ač jde možné o příliš smělou konstrukci, i z jejich skladby je cítit určitý „výměnný obchod“: Nedáme vypískání Štěpána, ale ohlasy budou hodně „prorevoluční.““ (Dvořák, 1999 str. 50)

Tak se krok za krokem proměňovalo zpravodajství ústředních celostátních médií Československé televize a následně i Československého rozhlasu směrem k větší nezávislosti a k nepředpojatému a komplexnímu informování o událostech doma i ve světě, což veřejnost nemohla nezaznamenat. Právě od čtvrtka 23. listopadu se ČST zbavila nálepky sloganu „Československá televize lže, jako když Rudé právo tiskne.“ 
 Nicméně stále nebylo jasné, zda tento proces bude nezvratný. 

Hrozba ozbrojeného zásahu

Ve čtvrtek 23. listopadu se objevily náznaky, že vláda zvažuje použití síly proti revoltujícím zaměstnancům ČST. Ten den se v budovách Kavčích hor objevila policie, podle slov ústředního ředitele Libora Batrly jako „výpomoc Obvodního oddělení SNB v Praze 4 při ostraze vchodů, kterými se do televize snaží vstoupit různí lidé, kteří s televizí ani programem nemají nic společného.“ Kronikář televizní historie Daniel Růžička uvádí, že podle pamětníků se v televizních budovách objevili také vojáci ČSLA a mimotelevizní milicionáři.
 Jisté je však hlavně to, že Ústřední operační středisko Federálního ministerstva vnitra vyhlásilo ve čtvrtek od 13 hodin akci „Vlna“, což byl krycí název pro převzetí kontroly nad vysíláním rozhlasu a televize.
 Jak ze zachovaných dokumentů vyplývá, akce byla odvolána po generální stávce 28. listopadu, a není jasné, do jaké míry se rozvinula.

Přímé přenosy z Letné ve dnech 25.-26. listopadu

Zasedání ÚV KSČ 24. listopadu

Rozhodnout se mělo na mimořádném zasedání ústředního výboru KSČ, které se konalo v pátek 24. listopadu v budově Vysoké školy politické ÚV KSČ ve Vokovicích. Situace v médiích a především v Československé televizi byla častým tématem zdejších diskusních příspěvků.
 Jejich obsah odráží bezradnost tehdejší politické elity při konfrontaci s reálnými problémy společnostmi a s požadavky masového opozičního hnutí. Při návrzích, jak dostat zpět kontrolu nad vysíláním Československé televize, se střetávaly dva přístupy. Jeden volal po použití síly (ministr obrany Milán Václavík, Vasil Biĺak, Miroslav Zavadil), jiní členové ÚV KSČ doporučovali politické řešení (Josef Říman, Lubomír Štrougal, Ondrej Šaling a další). 

Svým způsobem zajímavá byla debata o tom, kdo z mocenských struktur vlastně za rozhlas a televizi odpovídá, a kdo by tedy měl rebelii pracovníků ČST potlačit. Když jeden z členů ÚV KSČ, Vladimír Herman, se dotázal předsedy federální vlády Ladislava Adamce, proč nezajistí, „aby tyto prostředky nepracovaly proti straně, proti socialismu, ale naopak v jejich prospěch?“ Adamec odpověděl: „…musím vás zklamat, Československá televize je řízena federální vládou pouze rozpočtem, konkrétní praktické řízení provádí ústřední výbor, konkrétně soudruh tajemník Fojtík a oddělení.“

 To vyprovokovalo Vasila Biĺaka k replice „Politicky, ideologicky sa riadila televízia z ÚV, ale je ohrozená republika, je ohrozený socialistický štát, vláda je mocenský orgán a vláda nemôže povedať, nech si to tam rieší oddelenie oznamovacích prostriedkov.“ Tehdejší místopředseda federální vlády Matej Lúčan, kterému sice ze zákona formálně ústřední média podléhala, ale který je však až do listopadu 1989 nikdy neřídil
, se snažil vysvětlit, že dělá, co může, a že „máme pripravený variant… všetko bude závisieť od toho, jako se věci budú vyvíjať ďalej“ (zřejmě akci Vlna). Miroslav Zavadil v dalším příspěvku varoval: „na nás se hrne kontrarevoluce a tady si budeme vykládat, kdo co, na jakou kompetenci, kdo co může, nebo nemůže….Jde o naši existenci, o naše životy, o tuto komunistickou stranu, o socialismus. Tak jednejme.“ 

Nato se ozval Jan Fojtík, který odmítl jakýkoli pokus „svalovat na mě vinu za to, jak jsou řízeny ideologické prostředky… Ještě než jsme vyhlásili přestavbu, ještě než to, co se odehrávalo v Moskvě, u nás byl ten systém, vést politicky prostřednictvím kádrů, komunistů, spolehlivých kádrů, pravidelně dávat informace a dávat směrnice na základě předsednictev ÚV KSČ. Musím říci, že to fungovalo.“ (Poslední hurá 1992: 59-62) Svým vystoupením Jan Fojtík vlastně potvrdil, že to byla KSČ, nikoli vláda, která kontrolovala a vedla média. A bylo paradoxní, že v okamžiku, kdy za toto vedení měla KSČ převzít odpovědnost, snažila se ji svalit na vládu.

Přestože ministr obrany Milán Václavík navrhoval silové řešení („Já nevolám tady po žádném krveprolití, já navrhuji, aby jednoznačně byla přijata opatření ke sdělovacím prostředkům. Jakákoli, jestliže ne po dobrém, tak po zlém, ale tyto sdělovací prostředky jim vzít z rukou.“) (Poslední hurá 1992: 70), mimořádné plénum ÚV KSČ se nakonec rozhodlo pro politické řešení, spojené s rezignací starého a volbou nového vedení KSČ.

V pátek se splnil další požadavek „garáží“. Večer po osmé hodině ČST odvysílala sestřih materiálů FAMU o brutálním zásahu bezpečnostních sil proti demonstrantům na Národní. Nicméně odpolední přenos z demonstrace na Václavském náměstí, na které se den předtím odvážili promluvit i představitelé stran Národní fronty Jan Škoda a Richard Sacher, a na níž v pátek vystoupil symbol poraženého Pražského jara 1968 Alexander Dubček, se do vysílání opět nedostal. Přenosová technika však byla v ulicích a kromě toho se na Pražském hradě připravoval předem plánovaný sobotní přímý přenos z oslavy kanonizace svaté Anežky. Bulletin Garáž OF ČST k popisu pátečního odpoledne přidává poznámku: „Celkově velké riziko!!“ pramenící z nejistoty, jak dopadne probíhající jednání ÚV KSČ, a zda policejní a vojenská akce proti zaměstnancům Československé televize a Československého rozhlasu, o jejíž přípravě existovaly četné náznaky, se nerozběhne.

Víkendové demonstrace v přímém přenosu

Když v pátek večer ČTK zveřejnila informaci o demisi vedení KSČ v čele s generálním tajemníkem Milošem Jakešem, bylo jasné, že vládnoucí garnitura nemá odvahu ani sílu zakročit silou proti opozici a proti médiím. V té době jednala média již zcela samostatně, bez jakýchkoli ohledů na své někdejší kontrolory z FÚTI a nadřízené z ÚV KSČ. Jejich informování a postoj k událostem záležely výhradně na situaci uvnitř redakcí, ve kterých v naprosté většině získali převahu zastánci opozičního hnutí reprezentovaného Občanským fórem. Z deníků pouze Rudé právo a možná některé krajské listy projevovaly zdrženlivost a loajalitu vůči svému vydavateli KSČ, aniž však mohly zamlčet, co se kolem nich dělo.

Československá televize nezapomínala na svoji povinnost informovat o všech aktuálních událostech a také proto vyčkala, až skončí zasedání ÚV KSČ bez účasti médií, a natočila noční tiskovou konferenci, na které člen sekretariátu ÚV KSČ a šéfredaktor Rudého práva Zdeněk Hoření informoval domácí a zahraniční novináře o závěrech plenární schůze
. Záznam této tiskové konference, která skončila v sobotu kolem čtvrté hodiny ráno, se pak opakovaně vysílal v sobotu v 12:30, když celé dopoledne ČST přenášela pontifikální mši na počest kanonizace svaté Anežky. Popolední záznam z tiskové konference doplnil šestiminutový přímý vstup z Paláce kultury, kde probíhal aktiv pražských komunistů, a téměř půlhodinový záznam z tohoto shromáždění, včetně vystoupení nově zvoleného generálního tajemníka ÚV KSČ Karla Urbánka na tomto aktivu.

Shromáždění pracujících ČST, které se každý den scházelo v garážích, si uvědomilo, že by bylo dobré posílit svoji reprezentaci pro nadcházející jednání s vedením ČST, a rozšířit tak zvolenou skupinu „osmi odvážných“ (Dušek, Filip, Gerold, Hrušková, Chocholatá, Rubeš, Sedlář, Skarlandtová). Garáž OF ČST o tom informuje slovy: „Po celé ČST probíhají volby zástupců na důležité jednání v sobotu a neděli“. Z těchto nově zvolených zástupců z jednotlivých pracovišť v sobotu 25. listopadu ráno, v jídelně na Kavčích horách, vznikl sedmadvacetičlenný Stávkový výbor ČST Praha. 

Vedení ČST v této situaci bylo již zcela v defenzivě a ve vleku událostí, o čemž svědčí jeho souhlas s vysíláním přímého přenosu manifestace organizované Občanským fórem na Letenské pláni. Tento souhlas ovšem nepřišel od ústředního ředitele Libora Batrly, ale od jeho náměstků Jiřího Féra a Ivana Manna
. Technika odjela na Letnou ve 12:30 hodin, přenos začal v 14:12 hodin a komentovali ho redaktoři TN Jiří Hrabovský a Milan Tománek. Později vedení reprezentované ústředním ředitelem Liborem Batrlou a jeho náměstkem Ivanem Mannem kývlo také na požadavek Stávkového výboru, aby o programové politice ČST spolurozhodoval samosprávný orgán Programová rada.

Průběh přenosů z Letenské pláně v sobotu a v neděli 25. a 26. listopadu je dostatečně znám, zachovaly se z nich kompletní záznamy. Sobotní manifestace se zúčastnili i poutníci z venkova, kteří do Prahy přijeli na oslavy kanonizace svaté Anežky. V sobotu večer po Televizních novinách vystoupil na obrazovce nově zvolený generální tajemník ÚV KSČ Zdeněk Urbánek s dvanáctiminutovým projevem, který později v plném znění přetisklo Rudé právo. 

Po desáté hodině večer téhož dne se ze studia Televizních novin vysílal mimořádný pořad „Na aktuální téma“, v němž se poprvé oficiálně na obrazovce objevil Václav Havel. Tento fakt se objevuje ve všech historických publikacích, ale zapomíná se na další účastníky tohoto vysílání. Kromě Václava Havla vystupujícího za Občanské fórum zde promluvil například tajemník ČSS Jan Škoda a také ředitel Prognostického ústavu ČSAV Valtr Komárek, a také někteří představitelé KSČ, z nichž jedním byl komentátor TN Jiří Jambor. Zvláště opomenutí Valtra Komárka překvapuje, neboť to bylo právě toto sobotní televizní vystoupení, které jeho popularitu katapultovalo do nebývalých výšek, jež v těchto dnech přesahovaly úroveň popularity Václava Havla, s jehož osobností se široká veřejnost teprve seznamovala.

Stávka jako referendum o požadavcích OF s podporou médií

Účinky masové komunikace z pohledu teorie

Zkoumání účinků masové komunikace je věčným tématem mediálních výzkumů, které se snaží vypátrat, jak velkou moc a sílu mají sdělení masových médií při působení na vědomí, postoje a chování veřejnosti. Zájem o to, do jaké míry je masová komunikace schopna ovlivnit konání lidí, průběžně zajímá nejen politiky usilující o přízeň voličů, ale také inzerenty a reklamní agentury snažící se ovlivnit chování spotřebitelů ve svůj prospěch.

Zkušenosti potvrzují, že účinky sdělení masové komunikace jsou ve své mnohotvárnosti závislé na vztažném systému, v němž komunikace probíhá, a který je někdy označován jako komunikační kontext, zahrnující prostředí a situace, v nichž se konkrétní komunikační událost odehrává. Tento komunikační kontext obsahuje obrovské množství závisle i nezávisle proměnných veličin, z čehož vyplývá, že přesné predikce účinku nějakého konkrétního komunikačního aktu budou mít vždy pravděpodobnostní charakter. Kromě jiného také proto, že systémy masové komunikace jsou průběžně a neustále ve vzájemném působení s komunikacemi interpersonálními.

Existuje obecná shoda v tom, že výzkum a teorie účinků masových médií procházely několika fázemi, přičemž na začátku, v první polovině 20. století až do konce druhé světové války převažovala teorie všemocných médií. Po druhé světové válce nastoupila druhá fáze, v níž došlo k vystřízlivění podloženému četnými výzkumy
, jež poukazovaly na to, že média nejsou všemocná, protože účinky masové komunikace narážejí na predispozice recipientů, včetně na jejich ochotu vystavit se působení komunikovaného sdělení. V rámci těchto teorií se objevily koncepty názorových autorit (opinion leader) a dvoustupňového/dvoufázového toku komunikace (two-step flow of communication).

Třetí fázi výzkumu a teorií mediálních účinků odstartovaly studie publikované po roce 1970, které odmítly názory o „impotenci médií“, zdůraznily význam, jakým média ovlivňují agendu společenského diskursu, a přinesly přesvědčivé důkazy o účincích masové komunikace v dlouhodobé časové perspektivě.
 Současné výzkumy pak podle McQuaila vycházejí ze „sociálně konstruktivistického“ pohledu, při němž účinek médií spočívá v „konstruování významů a systematickém nabízení těchto významů publiku“, které si lidé dle vlastní volby včleňují do svého hodnotového systému.

Při bližším pohledu se všechny tyto teorie nevymykají výchozí hypotéze o pravděpodobnostním, stochastickém charakteru působení masové komunikace, jež na jedné straně nezpochybňuje přítomnost účinků masových médií, na druhé straně však na otázku „jaké tyto účinku jsou?“, odpovídá „záleží na okolnostech, na komunikačním kontextu, na úhlu pohledu“. 

Přestože názory přisuzující masovým médiím všemocnost/omnipotenci vycházející z jejich všudypřítomnosti/omniprezence byly přesvědčivě vyvráceny četnými výzkumy již v druhé polovině minulého století, ještě dnes stále přežívají v myslích těch, kteří chtějí činit média odpovědnými za všechny problémy společnosti vyplývající z chování lidí. Na druhé straně, jak ukazují současné, již mnohem sofistikovanější výzkumy působení masmédií, účinky masové komunikace mohou být v závislosti na daném kontextu silnější, než se při opuštění koncepce všemocných médií předpokládalo. 

Zatímco u rutinních událostí a záležitostí, dotýkajících se denních problémů, spotřebitelského chování, postojů ke kulturním a politickým otázkám, jsou účinky masové komunikace limitované, protože narážejí na již zafixované hodnotové vzorce jejích recipientů, u mimořádných událostí, velkých krizí, přírodních i sociálních katastrof majících masový dosah a dotýkajících se základních existenčních problémů lidí, účinky sdělení masových médií se téměř vyrovnají těm, které předpokládala teorie všemocných médií.

Svobodná média jako poselství o mocenské situaci ve státu

Listopadové události roku 1989 spadaly do kategorie událostí mimořádných, jejichž průvodním jevem bývá silný zájem veřejnosti, provázený nadprůměrným vystavením se vlivu masové komunikace (communication exposure), a u nichž je velká pravděpodobnost ovlivnění postojů komunikovaným obsahem. 

Tuto skutečnost si vědomě či podvědomě uvědomovaly obě strany společenského konfliktu, soupeřící o prosazení svých politických koncepcí. Síly bránící se změnám se snažily potlačit informace o veřejných projevech nespokojenosti a o masové podpoře požadavků Občanského fóra, pokoušely se omezit jejich šíření mimo rámec Prahy a velkých měst. Na straně druhé zde byla snaha tuto informační blokádu překonat, buď osobními výjezdy studentů a známých osobností do krajských a okresních měst a do průmyslových podniků mimo Prahu, nebo prosazením pravdivých, režimu nepříznivých zpráv do celostátních médií – především rozhlasu a televize.

Právě chování Československé televize, řízené a kontrolované státem, přineslo váhajícím lidem v celé republice poselství o tom, že režim je slabý na to, aby potlačil jejich svobodnou vůli, kterou mají možnost projevit v účasti na generální stávce. Toto poselství bylo neméně důležité jako možnost zhlédnout masovou účast několika set tisíc lidí na dvou víkendových demonstracích na Letné v přímém přenosu. 

Stručně řečeno, na úspěchu generální stávky 27. listopadu se velkou měrou podílely přímé přenosy Československé televize, neboť na otázku „who is in charge?“ „kdo je u moci?“, kterou si kladl každý občan, obávající se, že by účastí na politicky motivované stávce mohl ohrozit svoji budoucí existenci, dostal odpověď: „není to už KSČ, chceš-li se připojit, nemusíš se bát, nastává doba svobody.“ 

Ještě v pondělí odpoledne se vedení KSČ snažilo na veřejnosti zmírnit dojem z porážky, kterou masová účast na generální stávce představovala, když předsednictvo ÚV KSČ vydalo zprávu, v níž „ocenilo postoj občanů, kteří setrvali v době generální stávky na pracovištích anebo nedopustili zneužití stávky k protispolečenským akcím.“ (Dokumentace 1990: 533). Ovšem federální vláda vedená Ladislavem Adamcem dobře pochopila signál, který obyvatelé prostřednictvím generální stávky vedení státu vyslali, a proto od úterka 28. listopadu začala s Občanským fórem vyjednávat.

O tom, kolik lidí či procent zaměstnanců nebo podniků se stávky zúčastnilo, existují pouze odhady. Jedno je jisté – účast byla nadpoloviční, a proto opozice mohla průběh stávky pokládat za své vítězství, přestože se jí neúčastnili všichni.
 Podle Ústavu pro výzkum veřejného mínění při Federálním statistickém úřadu, což bylo pracoviště pracující též pro stranické orgány, přestala pracovat téměř polovina obyvatel. Manifestačně se ke stávce připojila ještě čtvrtina. Asi desetině občanů nebyla účast na stávce umožněna. Z vlastní vůle se nezapojila asi jen pětina pracujících. (Kronika sametové revoluce 1989: 18)
Závěrem

Přestože historie nezná žádná „kdyby“, ani spekulativní úvahy z nich se odvíjející, přesto si lze položit otázku, jak by asi dopadla dvouhodinová generální stávka, kdyby nebylo nedělních přenosů Československé televize z demonstrací na Letenské pláni, jak by se odvíjel další vývoj politické situace v zemi. Odpovědět je možné pouze hypotézou, a ta zní: stávka by se uskutečnila tak jako tak, neboť informace o ní byly známy všem obyvatelům Československa z domácích i zahraničních zdrojů. Ovšem účast na ní by možná byla menší zvláště u pracovníků s postavením na střední a vyšší úrovni řízení, kteří měli co ztratit v případě, kdyby se udržel systém, který je do funkcí obsadil. 

Na druhé straně, ani případný neúspěch generální stávky by nezabránil politické změně v situaci, která byla pro ni zralá, a to jak na mezinárodní, tak na domácí scéně. Je možné a pravděpodobné, že síla požadavků Občanského fóra mohla být malou účastí na stávce oslabena, nicméně dříve či později by se prosadila. Jak pozdější vývoj ukázal, systém vlády jedné strany byl již natolik vnitřně chatrný, že by se rozpadl i při nárazu, který by neměl takovou intenzitu, jakou měla série demonstrací vrcholící generální stávkou.

Příznakem slabosti režimu a jeho mocenských nástrojů byla i snadnost, s jakou se prosadila svoboda projevu v masových médiích v okamžiku, kdy společenská krize vyústila do otevřené konfrontace opozičního hnutí s vládou. Jakmile systém centrální kontroly masové komunikace aparátem ústředního výboru KSČ ztratil svoji účinnost, média prokázala, že neztratila svoji schopnost plnit základní funkce, které od ní společnost očekává, tj. pravdivě a nepředpojatě informovat o událostech, které se dějí kolem nás. Ve všech redakcích (s časově limitovanou výjimkou některých periodik, jejichž vydavatelem byly orgány KSČ) vevelmi krátké době došlo k výrazným změnám, při nichž se ujali řízení práce žurnalisté, kteří svoji profesi chápali prioritně jako službu veřejnosti, nikoli jako službu ideologii či nadřízenému orgánu v duchu instrumentálního pojetí médií, které by měly sloužit politické straně či státu
.


Listopadové dny roku 1989 se staly svého druhu laboratoří, ve které byl ve zhuštěném časovém okamžiku a názorně demonstrován vztah médií a společnosti, který v delším časovém období ne vždy je zcela zřetelný, a který lze charakterizovat touto hypotézou: masová média ve své činnosti odrážejí aktuální stav společnosti s jejími základními charakteristikami a zároveň zpětně svoji činností tento stav ovlivňují.

Literatura a prameny

Literatura
Český rozhlas. 2003. Od mikrofonu k posluchačům - Z osmi desetiletí českého rozhlasu. [editor] Eva Ješutová. Praha : Český rozhlas, 2003. str. 667. ISBN 80-86762-00-9.

Dokumentace. 1990. Deset pražských dnů (17.-27. listopad 1989). Praha : Academia, 1990. str. 672. ISBN 80-200-0340-1.

Dvořák, Jan. 1999. Týden, který obrátil televizi. Praha : IKSŽ FSV UK, bakalářská práce, 1999.

Gerová, Irena. 2009. Vyhrabávačky. Praha : Paseka, 2009. ISBN 978-80-7432-003-3.

Kronika sametové revoluce. 1989. Praha : ČTK, 1989. Pov. MK č. 59-390-89.

McQuail, Denis. 1999. Úvod do teorie masové komunikace. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-200-9.

Poslední hurá. 1992. Praha : nakladatelství CESTY, 1992. Stenografický záznam z mimořádných zasedání ÚV KSČ 24. a26. listopadu 1989. ISBN 80-85363-41-0.

Sedláček, Karel, Nevole, Milan. 2010. Balkón Melantrichu – fenomén listopadu 1989“. Praha : Nakladatelství Eva-Milan Nevole, 2010. str. 30 stran + 60 snímků.

Siebert F., Peterson T., Schramm W. 1956. Four Theories of the Press. Chicago, London : University of Illinois Press, 1956. str. 153.

Suk, Jiří. 2003. Labyrintem revoluce. Praha : Prostor, 2003. ISBN 80-7260-099-0.

Šmíd, Milan. 1992. Úvod a texty ke studiu masových médií. Praha : FSV UK, Karolinum, 1992. str. 164. ISBN 80-7066-567-X.

ÚDV PČR, Úřad dokumentace a vyšetřování zločinů komunismu. 2000. Securitas imperii 6/I- Denní situační zprávy StB z listopadu a prosince 1989. Praha : ÚDV PČR, 2000. Sv. I. ISBN 80-85821-86-9.

Ústav prom studium totalitních režimů. 1989. Občanské fórum, den první - vznik OF v dokumentech a fotografiích. Praha : ÚSTR, 1989. ISBN 978-80-87211-28-1.

Kepplinger, Hans Mathias. Wirkung des Massemedien. In: Fischer Lexikon: Publizistik, Massenkommunikation. Frankfurt : Fischer Verlag, 2002, Sv. ISBN 3-596-15495-2.

Prameny:

ČRo. 2009. Před dvaceti lety to prasklo. Český rozhlas 2009. http://www.rozhlas.cz/17listopad/about. [28. 8. 2011]
ČT. listopad 2004. Jak šly dějiny - záznamy zpravodajství a přímých přenosů ČST ve dnech 22.-26. listopadu 1989. Praha : Česká televize, listopad 2004.

Informační bulletin ČT Info. Ročník 1999, 10-12. Ročník 1994, listopad 1994
OF, ČST. 1989. Garáž OF ČST - Informační zpravodaj ČST Praha. Praha : Občanské fórum ČST Praha, 1989.
ÚVVM. 1989. Názory na působení zahraničních sdělovacích prostředků ve vztahu k vybraným aktuálním politickým otázkám. Závěrečná zpráva z výzkumu č. 89-2. Praha : Ústav pro výzkum veřejného mínění při Federálním statistickém úřadu, 1989.

Sbírky zákonů 1966-1989. http://www.mvcr.cz

deníky Svobodné slovo, Lidová demokracie, Mladá fronta, Rudé právo – listopad 1989

Obsah

1Česká média a jejich role v procesu politické změny roku 1989


21
Úvodem


21.1
Česká média před listopadem 1989


51.2
Česká mediální scéna v roce 1989


62
Informování o demonstraci 17. listopadu


62.1
Sobota 18. a neděle 19. listopadu


82.2
Názorové tříbení jednotlivých médií


113
Zápas o veřejné mínění


113.1
Jakou moc mají média?


133.2
Televizní garážová rebelie


143.2.1
První přenosy z Václavského náměstí


163.2.2
Hrozba ozbrojeného zásahu


173.3
Přímé přenosy z Letné ve dnech 25.-26. listopadu


173.3.1
Zasedání ÚV KSČ 24. listopadu


193.3.2
Víkendové demonstrace v přímém přenosu


214
Stávka jako referendum o požadavcích OF s podporou médií


214.1
Účinky masové komunikace z pohledu teorie


224.2
Svobodná média jako poselství o mocenské situaci ve státu


245
Závěrem


266
Literatura a prameny


287
Obsah




�„Představitelé KSČ vyjádřili nutnost rychlého provedení řady opatření, směřujících k upevnění vlády pracujících a pozic socialismu. 


V souvislosti s tím zvláště zdůraznili význam takových prvořadých opatření, jako je ovládnutí sdělovacích prostředků tak, aby plně sloužily věci socialismu; zastavení činnosti různých skupin a organizací stojících na antisocialistických pozicích; nedovolení činnosti antimarxistické sociálnědemokratické strany. V zájmu splnění těchto cílů budou v nejbližších dnech učiněna příslušná efektivní opatření. 


Stranické a státní orgány upraví situaci v tisku, rozhlase a televizi pomocí nových zákonů a opatření. V mimořádné situaci bude k obnovení pořádku na těchto úsecích nutné uskutečnit dočasná mimořádná opatření, aby vláda měla účinné prostředky proti antisocialistickým silám v zemi v případě nutnosti proti nepřátelsky zaměřeným vystoupením jednotlivců nebo kolektivů. Budou provedena nutná kádrová opatření ve vedení tisku, rozhlasu a televize. 


Stejně jako při setkání v Čierné nad Tisou i nyní vyjádřili představitelé KSSS plnou solidaritu s těmito opatřeními, o nichž se domnívají, že odpovídají i základním zájmům celého socialistického společenství, jeho bezpečnosti a jednoty.“ 


1968, 26. srpen, Moskva. - Protokol z jednání delegací SSSR a ČSSR 23.-26. srpna v Moskvě. [20.8.2011]. Dostupný z WWW: <http://www.68.usd.cas.cz/files/dokumenty/edice/826_1.pdf>


� Tím prvním byl zákon č. 126/1968  Sb., o některých přechodných opatřeních k upevnění veřejného pořádku. [20.8.2011]. Dostupný z WWW: <http://aplikace.mvcr.cz/archiv2008/sbirka/1968/sb36-68.pdf>


� Tisk č.195: Vládní návrh zákona o některých opatřeních v oblasti periodického tisku a ostatních hromadných informačních prostředků. [20.8.2011]. Dostupný z WWW:


<http://www.psp.cz/eknih/1964ns/tisky/t0195_00.htm>


� Zákon č. 127/1968 Sb., některých přechodných opatřeních v oblasti periodického tisku a ostatních hromadných informačních prostředků. [20.8.2011]. Dostupný z WWW: <http://aplikace.mvcr.cz/archiv2008/sbirka/1968/sb36-68.pdf>


� „Periodický tisk mohou vydávat politické strany, dobrovolné společenské organizace, státní orgány, vědecké a kulturní instituce, hospodářské a jiné organizace k plnění svých společenských úkolů.“ §4 zákona č. 81/1966 Sb., o periodickém tisku a o ostatních hromadných informačních prostředcích.


� Zákon č. 143/1968 Sb., Ústavní zákon o Československé federaci, článek 8/1/o.


� Zákon č. 167/1968 Sb., o vymezení působnosti Československé socialistické republiky ve věcech tisku a jiných informačních prostředků, přidělil pravomoc federaci „stanovit zásady státní politiky a na tomto úseku a koordinovat její provádění, zřizovat a spravovat vydavatelské podniky a jiné organizace a zařízení sloužící k šíření informací v rámci úkolů a působnosti federace, přijímat zákonodárnou úpravu na úseku tisku a jiných informačních prostředků”.


� Federální úřad pro tisk a informace, ustavený zákonem č.180/1980 Sb. převzal více než stovku zaměstnanců z ČÚTI a SÚTI, které měly původně dohromady 167 zaměstnanců. Šlo víceméně o centralizaci a posílení kontroly médií na vládní úrovni. Viz § 3 zákona: „navrhuje vládě ČSFR zásady státní politiky ve věcech tisku a jiných informačních prostředků [...] provádí registraci periodického tisku celospolečenského významu […] zajišťuje ochranu důležitých státních zájmů v tisku a jiných informačních prostředcích celospolečenského významu, rozhoduje o dovozu a rozšiřování zahraničního periodického tisku...“


Viz zákon č. 180/1980 Sb., o zřízení Federálního úřadu pro tisk a informace. [20.8.2011]. Dostupný z WWW: <http://aplikace.mvcr.cz/archiv2008/sbirka/1980/sb45-80.pdf>)


ČÚTI a SÚTI dostaly za úkol kontrolovat a řídit okresní a místní periodika, FÚTI si zřídilo v Bratislavě vlastní pobočku. Oba národní úřady zrušil v roce 1988 zákon č. 60/1988 Sb., o změnách v organizaci a působnosti ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České socialistické republiky. Některé údaje o činnosti FÚTI lze zjistit z rozhovoru Jaroslava Kojzara s bývalým předsedou FÚTI Zdeňkem Čermákem v deníku Haló noviny 23. září 2002. Titulek: “Cenzura u nás po roce 1968 neexistovala“


� Závěrečná zpráva z výzkumu č. 89-2 “Názory na působení zahraničních sdělovacích prostředků ve vztahu k vybraným aktuálním politickým otázkám”. Ústav pro výzkum veřejného mínění při Federálním statistickém úřadu, listopad 1989. 


Materiál byl určen výhradně pro vnitřní potřebu a rozmnožen v počtu 80 výtisků. Interní oponentura proběhla 9. 10. 1989, externí oponentura 16. 11. 1989. K adresátům se tedy tento materiál dostal právě ve dnech listopadových událostí. Z četných údajů uvádím data Grafu č. 3: „Vývoj sledovanosti západních rozhlasových vysílačů v letech 1982-1989“:


Hlas Ameriky 		1982 – 20%	1985 – 22% 	1989 – 32%


Svobodná Evropa	1982 – 16%	1985 – 19% 	1989 – 29%


BBC			1982 – 10%	1985 – 12% 	1989 – 15%


Vatikán			1982 – 7%	1985 – 6% 	1989 – 8%


Deutschlandfunk 	1982 – 6%	1985 – 6% 	1989 – 6%


�  “Akci i následný průvod zneužila skupina osob nechvalně známých z různých protispolečenských vystoupení v minulém období. Vykřikovala hesla hanobící socialistický stát, ústavní činitele a představitele strany a státu. Znovu prokázala, že jí nejde o dialog, že jí nejde o přestavbu a demokratizaci, že jí jde o destabilizaci, narušení a rozvrat společenského života. Shromáždění chtěli zneužít pro své osobní ambice i někteří známí exponenti z období společenské krize 1968/69. Vzhledem k tomu, že pokusy o protispolečenské vystoupení pokračovaly i po skončení vzpomínkové akce, byly pořádkové jednotky nuceny přijmout opatření k zajištění klidu a pořádku.“ Citace zprávy ČTK ve vydání Svobodného slova a Mladé fronty 18. 11. 1989


� Citace závěru článku, který vyšel v pražském vydání Lidové demokracie 18. 11. 1989: “Na Perštýně průvod zastavily pořádkové jednotky a vyzvaly shromážděné, aby se vrátili na nábřeží. Ústupová cesta zpět však byla zatarasena. Lidé znovu zpívali státní hymnu a lidovou píseň Ach synku, synku. Sedali si na zem, dožadovali se přístupu na Václavské náměstí a někteří podávali příslušníkům VB květiny a opět zapalovali svíce. Znovu volali po otevřeném dialogu s našimi představiteli. Přibližně za hodinu pořádkové síly po několikanásobně opakovaných výzvách k rozchodu a uvolnění Národní třídy tvrdě zasáhly.”


� Situaci v ČTK v pondělí 20. listopadu popisuje v publikaci ČTK „Kronika sametové revoluce“ redaktor Zdeněk Rosenbaum: 


„Celá redakce je rozhořčena způsobem, jakým doposud ČTK informuje o událostech v Praze (…) Píšeme fleš o zahájení demonstrace. Ústřední ředitel a jeho náměstek ji chtějí vidět. Ve vzrušené debatě se hádáme o její znění. Jen formulaci „účastníci shromáždění vyjadřují nespokojenost s vedením čs. státu a společnosti“ jsme přinuceni změnit na „nespokojenost s vládou“. Jinak zpráva vyšla v původní verzi. Máme pocit, že jsme po letech vyhráli první důležitou bitvu.“ (Kronika sametové revoluce 1989: 8)


� Zmiňovaný balkon však byl součástí kanceláří Lidového nakladatelství, které mělo místnosti v nižším patře budovy Melantrich. (Sedláček, 2010)


� Vasil Mohorita na mimořádném plenárním zasedání ÚV KSČ 24. 11. 1989 o tom řekl: „Včera poprvé v dějinách Mladé fronty jsem zastavil rotačky. Udělal jsem toto opatření, nikdy nebylo. A udělal jsem to proto, že na první straně byla Marta Kubišová s Havlem, možná, že jste ty fotografie viděli. Ale přece jen něco se zastavit nedalo. Udělal jsem to z toho důvodu, že tam byla jména. Možná tu fotku bych překousl, abych nevzbudil paniku.” (Poslední hurá 1992: 64)


� Průběh událostí v médiích po 17. listopadu popisuje stať novináře Ondřeje Neumanna  „Jak komunisté prohráli informační válku“, zveřejněná v Lidových novinách,  rubrika „Horizont“ 27. 11. 1999.


� Mezi ně patří mobilizace jednotek Lidových milicí z regionů do Prahy v noci z úterka 21. na středu 22. listopadu, které zde zůstaly bez jakýchkoli instrukcí a ve středu odpoledne se vracely domů.


� „Již v pondělí 20. listopadu 1989 se z iniciativy režisérů konalo ve Studiu 2 protestní shromáždění proti poměrům ve státním rozhlase, kterého se zúčastnilo několik desítek pracovníků.“ (Dokumentace 1990: 406)


Podobná shromáždění se konala v pražských redakcích Československé televize, na nichž se – většinou pod záštitou odborové organizace ROH – schvalovaly protestní rezoluce. (OF 1989: 5)


� Informace o průběhu listopadových dnů v ČST shrnul Informační zpravodaj OF ČST, který zdejší Občanské fórum začalo vydávat 15. prosince 1989. Od čísla 5 tento xeroxovaný bulletin rekonstruoval hlavní události v časové posloupnosti od pondělka 20. listopadu. Jsou to vzpomínky účastníků a pamětníků událostí, ne vždy se stoprocentní přesností. Například bod 32 z úterý 21. listopadu uvádí: „Průběh „garáže“ byl prostřednictvím SAT vysílán do zahraničí.“ Signál se dostal do zahraničí nikoli prostřednictvím SAT, ale s největší pravděpodobností z Bratislavy, neboť mezi Bratislavou a Vídní byla tehdy zřízena pevná trasa sloužící pro výměnu zpravodajství mezi OIRT a EBU, mezi Intervizí a Eurovizí. Veřejnoprávní ORF touto cestou každý den zaznamenávala zpravodajskou výměnu OIRT v 16 hodin, z níž pak výběr předávala do výměny EBU v 17 hodin. Technici v Bratislavě zřejmě do této trasy zapojili signál z „garáží“ z Prahy, rakouská ORF ve večerních zprávách část tohoto přenosu jako zpravodajský šot odvysílala. Byla to však výjimka, neboť šlo svým způsobem o ilegální či pololegální vysílání a rakouská televize od dalšího vysílání záběrů z „garáží“ upustila. Zmínka o SAT může mít návaznost na vysílání satelitního programu 3SAT, na jehož vysílání se podílejí tři německy mluvící televize – ZDF, ORF a SRG.


Bulletin OF se na druhé straně vůbec nezmiňuje o tom, že od pondělka 20. listopadu se do Prahy z Německa přesunula téměř všechna světová televizní média, která deset dnů před tím informovala o pádu Berlínské zdi. ČST a Telexport těmto štábům poskytovaly požadované služby, pro zahraniční zpravodaje se vyhradilo studio Jezerka v Nuslích, odkud probíhaly tzv. unilaterály – přímé přenosy zpravodajů do jejich domovských stanic. Česká vláda příjezdu zahraničních televizních štábů a zpravodajů do Československa nebránila.


Další dodatečné vzpomínky na průběh událostí v ČST v listopadu 1989 přinesly interní informační bulletiny ČT Info v roce 1999 (čísla 10-12). Některé zprávy o listopadovém vysílání jsou obsaženy v ČT Info – listopad 1994.


� V bodu 34 informačního bulletinu Garáž OF ČST jsou uvedeny takto: „a) zveřejnění nejdůležitějších petic a prohlášení studentů, divadelníků, OF, výtvarníků, pana kardinála Tomáška nár. um. Rudolfa Hrušínského, b) objektivní zpravodajství z Prahy, c) odvysílání záběrů FAMU ze 17. 11. 89 z Nár. třídy, d) informovat pravdivě o reakci zahraničního tisku na dění v ĆSSR. Pokud se tak nestane, nastoupí ČST dne 27. 11. 89 do stávky.“


� Studio Kontakt bylo pásmo pořadů pro mládež, moderované živě ze studia, kterým zahajoval své odpolední vysílání druhý program ČST v 15:30.  V roce 1989 se vysílal zpravidla třikrát týdně, v pondělí, ve středu a v pátek.


� Listopad ’89 (III.) Ad Studio Kontakt 22. 11. 1989. Interní bulletin ČT Info 12/1999, str. 11. 


� Garáž OF ČST číslo 8 to popisuje takto: „Od 18:00 do 22:30 hod. provádí skupina pověřených pracovníků ČST kontrolu a dozor nad přípravou televizního zpravodajství. Jsou sledovány redaktorské a střihačské práce. Do velínu OTN jsme šéfredaktorem ÚRT nebyli vpuštěni s odůvodněním, že odmítl i přítomnost pracovníků FÚTI…“ Viz též Svobodné slovo 24. 11.1989 „Televize v rukou vlády?“, autor Mirka Spáčilová: „Před půl čtvrtou: zákaz přímých přenosů platí, nicméně do centra vyjely dva dvoukamerové vozy a podle toho, jak bude vypadat zpravodajský materiál v Televizních novinách, rozhodnou s konečnou platností zaměstnanci ČST o důvěře vůči svému vedení. V každém případě: dnes v osm opět v garážích; pokud TN nesplnily představy, vstoupí televize do stávky.“


� Miroslav Štěpán tehdy prohlásil „V žádné zemi, ani rozvojové, ani v socialistické, ani v kapitalistické neexistuje to, aby patnáctileté děti určovaly, kdy ma odejít prezident, nebo kdy má přijít a kdo jím má být," na což reagovalo shromáždění pískotem a skandováním „Nejsme děti.”  Video dostupné na WWW: http://www.youtube.com/watch?v=YZuCECah6-w [20.8.2011]


�  Rozdíl mezi poměry v Československém rozhlase a v Československé televizi lze demonstrovat na příkladu zpravodajství o Štěpánově projevu v ČKD. Československý rozhlas Štěpánův projev vysílal ve čtvrtečním večerním zpravodajství bez nesouhlasných reakcí. Kompletní zprávu o Štěpánově fiasku v ČKD rozhlas vysílal až v pátek. I když také v Československém rozhlasu došlo k internímu vzbouření personálu, Občanské fórum se zde konstituovalo mimo budovu, na shromáždění v Divadle hudby, a jeho vliv na vysílání byl oproti ČST zpožděný. Tak například živé odpolední vysílání pro mládež Mikroforum, které již od pondělka reagovalo na stávku studentů a další události, přímé přenosy z Václavského náměstí zařadilo až ve čtvrtek, jeden den po Československé televizi. 


Některé zvukové záznamy z té doby jsou k dispozici na webových stránkách Českého rozhlasu „Československý rozhlas a revoluce I.“ (viz http://www.rozhlas.cz/17listopad/zvukovyarchiv/_zprava/657699 [20.8.2011])  a „Boj o sedmou velmoc“ (viz http://www.rozhlas.cz/17listopad/zvukovyarchiv/_zprava/648905 [20.8.2011])


� Diplomatická depeše amerického velvyslanectví už v úterý 21. listopadu popisuje situaci v československých médiích takto: „Mediální pokrytí událostí je smíšené, Rudé právo má postoj nepřátelský, Svobodné slovo pochvalný a televizní zpravodajství je pozitivní – přinejmenším objektivní.“ V detailnějším popisu televizního zpravodajství se pak uvádí: „Kromě základní informace o demonstracích v Praze, v televizi byly rozhovory se studenty a jinými demonstranty, které jim umožnily představit jejich názory celostátnímu publiku.“ Z toho vyplývá, že názor amerických pozorovatelů na zpravodajství Československé televize byl méně kritický, než názor zdejších obyvatel. Depeše je dostupná na webu Wikileaks: <http://wikileaks.org/cable/1989/11/89PRAGUE8144.html> [14.9.2011]


� Listopad ’89 (II.) Pod dohledem Bezpečnosti (dr). Interní bulletin ČT Info 11/1999, str. 17. 


� Plán „bezpečnostních opatření k ochraně živého vysílání Československého rozhlasu a Československé televize“ s krycím názvem „Vlna“, včetně uvedeného rozhodnutí z 23. listopadu, podrobně popisuje publikace Úřadu dokumentace a vyšetřování zločinů komunismu Securitas Imperii 6/1 na stránkách 220-248. Dostupné na WWW: <http://aplikace.mvcr.cz/archiv2008/policie/udv/securita/sbornik6/secur6_1.pdf> > [14.9.2011].


� Také zde je možné situaci ilustrovat pamětnickou vzpomínkou. V době, kdy ČST vysílala přenosy z letenské pláně, televizní technici zjišťovali na vysílačích, zda jejich vysílání jde do éteru bez problémů. Dostalo se jim informace: “Přišel sem člověk v civilu, legitimoval se vnitráckou průkazkou a sedí u telefonu”. Na dotaz techniků, co by obsluha vysílače dělala, kdyby jim ten člověk přikázal vypnout vysílání, dostali prý odpověď: “Co bychom mohli dělat, asi bychom to vypnuli.” Jenomže telefon zůstal němý, žádný příkaz nepřišel a uvedený muž později z vysílače odešel.


� Stenografický záznam průběhu zasedání byl zveřejněn v publikaci Poslední hurá, nakladatelství CESTY, Praha 1992.


� Ve čtvrtek 23. listopadu se na Kavčích horách sešel aktiv delegátů konference KSČ, který přijal nové, a radikálně kritické stanovisko k událostem a k současnému vedení KSČ. Delegáti požadovali od ústředního ředitele Libora Batrly, aby se jejich rezoluce vysílala ve večerním zpravodajství Televizních novin. Když to Batrla odmítl, někteří z delegátů začali argumentovat tím, že KSČ je vedoucí silou ve společnosti, a proto Batrla musí hlas KSČ poslechnout. Na to jim Batrla odpověděl: Mne už strana neřídí, od včerejška podléhám vládě a jejímu místopředsedovi Lúčanovi. Viz také Svobodné slovo 24. 11.1989 „Televize v rukou vlády?“, autor Mirka Spáčilová: „Ústřední ředitel ČST L. Batrla, který se po schválení rezoluce vrátil z jednání s M. Lúčanem, odmítl zveřejnit její znění v televizi a oznámil, že vysílání začíná řídit přímo vláda.“





� Plenární zasedání ÚV KSČ skončilo v časných ranních hodinách 25. listopadu v 1:40 hodin. Tisková konference v hotelu Forum začala před třetí hodinou a její průběh byl dalším důkazem slabosti a neschopnosti aparátu KSČ. Zdeněk Hoření a Ján Riško nebyli ochotni ani schopni sdělit zahraničním novinářům jediný detail o probíhajícím zasedání, ani o postojích jednotlivých členů, zaštiťovali se pouze oficiálními dokumenty, na což jeden ze zahraničních zpravodajů nazlobeně reagoval slovy (parafráze): „To jste nás tady drželi do tří hodin do rána, abyste nám řekli, že nám ni neřeknete?“


� Zprávy o sobotním vysílání s časovými údaji uvedl interní informační bulletin Info ČT z listopadu 1994 (str. 13-18). Podle těchto informací přenos z Letné bezprostředně navázal na vysílání záznamu z aktivu předsedů pražských ZO KSČ z tehdejšího Paláce kultury.


� Mirka Spáčilová v článku Obrazovka se nedá“ (Svobodné slovo 27. 11.1989) napsala: „…zástupci zaměstnanců položili vedení několik podmínek – přímý přenos z Letné (…) Získali plnou podporu náměstků ředitele J. Féra a I. Manna, kteří na rozdíl od L. Batrly nechtějí ztratit důvěru lidí.“


� Programová rada se skládala z patnácti zástupců „garáží“ a po jednom zástupci z každé redakce ČST Praha. Ti byli voleni kolektivem příslušné redakce, jenž obvykle vybíral z lidí, kteří měli jeho důvěru a také přehled a zkušenosti z programové práce. Jedním z prvních úkolů, který si tato rada předsevzala, byla evidence a urychlené uvedení všech televizních programů a filmů, jejichž vysílání bylo z nějakých důvodů dříve zakázáno. Prvním konkrétním výsledkem tohoto úsilí byla změna programu v sobotu 25. listopadu večer, když se do vysílání po TN a po projevu Z. Urbánka zařadil do vysílání film Starci na chmelu. Tento film se dvacet let nesměl objevit na televizní obrazovce, přestože koncem osmdesátých let ho vedení Československého státního filmu uvolnilo pro klubová kina. 


Programová rada jako samosprávný orgán zpočátku aktivně zasahovala do programových změn spolurozhodováním o denním vysílacím plánu zvláště v týdnu od 27. listopadu plném aktuálních pořadů a programových změn (přenos ze zvláštní schůze parlamentu 29. 11., vystupování politiků, volné tribuny, Semafórum, recitál Jaroslava Hutky, Sešlost, aktualizovaný Televizní klub mladých apod.).  Později se její podněty a připomínky staly součástí již zaběhnutého programového plánování.  Nový ředitel ČST Miroslav Pavel jmenovaný vládou 27. listopadu formalizoval tuto radu jako „Politickou programovou radu“ (sešla se poprvé 11. prosince), hlavním samosprávným orgánem se však později stala Nová odborová organizace (NOO), vzniklá transformací dosavadního Stávkového výboru.


� Citována je hlavně studie z roku 1944 „People´s Choice“ autorů Paul F. Lazarsfeld, Bernard Berelson Hazel Gaudet, podpořená dalšími výzkumy Paula Lazarsfelda, Elihu Katze („Personal Influence“ 1955) a Josepha Klappera („The Effects of Mass Communication“ 1960). 


� Jako počátek nového směru výzkumu se uvádějí publikace “Agenda-Setting Function of Mass Media“(1972) , autoři Maxwell E. McComb a Donald E. Shaw, a „Return to the Concept of Powerful Mass Media“  (1973) , autorka  Elisabeth Noelle-Neumannová.


� Hans Mathias Kepplinger v této souvislosti připomíná reakci americké veřejnosti na teroristický útok v New Yorku 11. září 2001, kdy se po benefičním koncertu během dvou hodin sešlo na konto pro oběti útoku 116 milionů US dolarů. (Wirkung des Massemedien 2002: 601) Podobné příklady, kdy sdělení masových médií má velký účinek na změnu postojů a chování lidí, lze uvést při výskytu krizových situací, přírodních i společenských, u záplav, zemětřesní, teroristických útoků apod.


� Podle Jiřího Suka šlo o „jednoznačné vyznění generální stávky – jíž dominovaly dva požadavky ztvárněné hesly „konec vlády jedné strany“ a „Svobodné volby.““ (Suk 2003: 47). V rozhovorech s historiky Alexandr Vondra  tvrdí: „V pondělí se pak generální stávky zúčastnilo asi 10 milionů lidí.“ (Dokumentace 1990: 667) Vondrovo tvrzení je však třeba brát s rezervou, neboť 10 milionů stávkujících by představovalo přinejmenším stoprocentní účast tehdy zaměstnaných osob.


� Ještě v roce 1990 se ukázalo, že toto pojetí žurnalistiky prosazované redakčními kolektivy narazilo na představy některých vydavatelů, kteří i v nových demokratických poměrech se domnívali, že služba vydavateli – politické straně -  by měla být jedním z úkolů příslušného periodika. Příkladem může být konflikt mezi redakcí deníku Československé strany socialistické Svobodné slovo s vedením této strany, které chtělo řízení redakce svěřit redakční radě z důvodů“nedostatečného prosazované stranické linie v periodickém tisku vydavatelství Melantrich“ („Chtějí klíče od Melantrichu“, Svobodné slovo 19. června 1990). 





