Přepis dokumentu
Meziresortní komise vlády ČSFR
pro výběr uchazečů o nestátní vysílání
Úřad vlády ČSFR,
nábř. kpt. Jaroše 4
125 09 PRAHA 1
V Praze dne 21.února 1991
Č.j. 461/91-06
Vážený žadateli o nezávislé rozhlasové vysílání,
dne 9.1.1991 přijalo Federální shromáždění ústavním zákonem Listinu základních práv a svobod, zaručující každému nejen svobodu projevu, ale i právo na informace. K realizaci tohoto práva je nezbytné přijetí kompetenčního zákona o dělbě působnosti ve věcech tisku a jiných informačních prostředků mezi ČSFR, ČR a SR, zákona o rozhlasovém a televizním vysílání, nových zákonů o Československé televizi a Československém rozhlase, respektive o České televizi a Slovenské televizi, o Českém rozhlase a Slovenském rozhlase, nového zákona tiskového - vztahujícího se na všechny hromadné sdělovací prostředky - a novely zákona o telekomunikacích.
Tyto normy upraví ve svém souhrnu nový systém vysílání v ČSFR a jeho právní režim. Verze východiskového kompetenčního zákona, připravená federální vládou na základě srovnání s právní úpravou vysílání ve vyspělých západních demokraciích, vychází ze specifičnosti této sféry podnikání, jejího významu pro formování veřejného mínění a utváření kulturní úrovně národa. Předpokládá proto, že k provozování vysílání bude zapotřebí jednak získání speciálního oprávnění (tzv. licence), uděleného na základě výběrového principu podle zvláštního zákona, tj. zákona o vysílání, a za druhé dodržování určitých pravidel a podmínek uvedeným zákonem stanovených.
Jsme si vědomi toho, že podle Listiny základních práv a svobod nesmí být nikdo nucen činit, co zákon neukládá, a že povinnosti mohou být ukládány toliko na základě zákona a v jeho mezích. S ohledem na citovaná ustanovení a dosud nezrušené právní předpisy v této oblasti je k umožnění nezávislého vysílání nutné přijetí výše uvedených právních předpisů, které jsou však zatím, s výjimkou kompetenčního zákona předloženého již Federálnímu shromáždění, pouze ve stádiu tvorby či připomínkování návrhů.
Při projednávání programového prohlášení vlády ČSFR jí bylo Federálním shromážděním mj. uloženo demonopolizovat sdělovací prostředky. Vedeni snahou urychlit realizaci tohoto úkolu a naplnit proklamované právo občanů na informace konkrétním obsahem při pluralitě informačních zdrojů rozhodli jsme se po dohodě se zástupci vlády ČR doporučit Meziresortní komisi vlády ČSFR pro výběr uchazečů o nestátní vysílání, aby jako poradní orgán vlády navrhla a umožnila ještě před schválením příslušných zákonů zkušební nezávislé rozhlasové vysílání vybraných provozovatelů na území ČR, a to prostřednictvím lokálních malovýkonových vysílačů.
Vzhledem k tomu, že nový kompetenční zákon svěřující udělování licencí republikám nebyl dosud přijat, prováděla by potřebný výběr tato federální komise, která by pak buď sama vydala příslušné oprávnění k experimentálnímu vysílání nebo připravila jednotlivé návrhy ke schválení formou usnesení vlády ČSFR.
Protože současně neexistuje právní úprava, která zakotví základní pravidla pro provozování vysílání, je nutné, aby komise při udělování povolení zavázala vybrané žadatele ke splnění následujících podmínek:
1. Vysílané pořady musejí respektovat důstojnost člověka a základní lidská a občanská práva ve smyslu mezinárodních dohod, československého právního řádu, zásad humanismu a novinářské etiky. Nesmějí zejména ohrožovat práva občanů pro jejich národnost, rasu, etnický půvbod, náboženské vyznání, sociální postavení, politické smýšlení, rozněcovat nenávist a nesnášenlivost, propagovat násilí a pornografii.
2. Vysílání bude sloužit zájmům veřejnosti jako celku, nikoli pouze zájmům jedné strany, hnutí či skupiny. Při uvádění informací budou dodržovány zásady objektivity, přesnosti, nestrannosti a vyváženosti.
3. Podíl reklamního vysílání nepřesáhne 15 procent celkového vysílaného programu v daném dni.
4. Oprávnění ke zkušebnímu vysílání se nesmí převést bez souhlasu orgánu, který je vydal, na jinou fyzickou nebo právnickou osobu.
5. Veškeré změny v koncepci vysílání, pro něž byla licence udělena, je provozovatel povinen oznámit orgánu, který licenci vydal.
6. Provozovatel vysílání musí respektovat práva třetích osob, zejména práva autorská, práva výkonných umělců a výrobců zvukových záznamů.
7. Provozovatel vysílání oznámí povolujícímu orgánu osobu odpovědnou za obsah vysílaných pořadů.
8. Žadatel musí prokázat, že je schopen zajistit vysílání po stránce technické, programové a finanční při maximálně efektivním využití přiděleného kmitočtu.
9. Pokud provozovatel hodlá poskytovat na základě dohody svůj program též jiným provozovatelům v simultánním vysílání, může tak učinit jen na základě souhlasu orgánu, který licenci vydal.
10. Provozovatel se zaváže, že zahájí pravidelný provoz stanice nejpozději do šesti měsíců ode dne vydání oprávnění k vysílání.
Licenci lze udělit jen tehdy, je-li příslušnými orgány resortu spojů doloženo, že v případě udělení licence bude vysílání v navrhovaném časovém a územním rozsahu možné buď prostřednictvím zařízení jednotné telekomunikační sítě nebo prostřednictvím jiných vysílacích a přenosových zařízení. Vzhledem k tomu, že dosud platný zákon o telekomunikacích uvedenou druhou možnost nepřipouští, je třeba, aby žadatel, pokud si vysílací zařízení zajistí sám, do okamžiku novelizace tohoto zákona akceptoval, že oficiálním provozovatelem vysílacího zařízení bude příslušná Správa radiokomunikací.
Meziresortní komise vlády ČSFR bude vydávat oprávnění ke zkušebnímu rozhlasovému vysílání ve výběrovém řízení na dobu určitou, a to do konce roku 1992.
Zákon o rozhlasovém a televizním vysílání se po nabytí účinnosti bude vztahovat i na experimentální licence, udělené před jeho přijetím. Držitelé takových licencí budou povinni uvést svou činnost do souladu s podmínkami zákona ve lhůtě tímto zákonem stanovené.
Pokud nebudou dodržovány podmínky zkušebního vysílání, má Meziresortní komise právo uplatnit proti provozovateli sankce. V takovém případě provozovatele nejprve na zjištěné nedostatky upozorní a posléze - pokud nebyly v dohodnuté lhůtě odstraněny - může podle míry jejich závažnosti licenci odejmout. Toto právo přechází po schválení příslušných právních předpisů o rozhlasovém vysílání na orgán vytvořený na jejich základě.
Výše uvedenými specifickými podmínkami pro oblast rozhlasového vysílání nejsou dotčena ustanovení československého právního řádu, který je provozovatel vysílání při své činnosti povinen respektovat.
Vážený žadateli, pokud máte zájem získat oprávnění ke zkušebnímu vysílání za uvedených podmínek, které svým obsahem předjímají připravovaný zákon, sdělte své rozhodnutí písemně sekretariátu Meziresortní komise vlády ČSFR.
S pozdravem
RNDr. Jozef Mikloško, DrSc. (v.r.)