
- 1 -

Vliv vlastnictví médií na jejich nezávislost a pluralitu

PhDr. Milan Šmíd
Institut komunikačních studií a žurnalistiky
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd

1. Úvodem

Na jaře roku 2004 byla ve Slovinsku publikována studie Media Ownership and its
Impact one Media Independence and Pluralism, jejímiž vydavateli jsou SEENPM a Peace
Institute.

Organizace SEENPM, která vznikla v únoru 2000, již svým názvem „South-East
European Network for the Professionalization of the Media“ informuje o náplni své činnosti:
podporuje profesionalizaci svobodných a nezávislých médií jako jednoho ze základních
předpokladů fungování demokratického politického systému, snaží se o zlepšení podmínek
pro jejich práci tak, aby se posílila stabilita v regionu jihovýchodní Evropy. SEENPM
sdružuje osmnáct mediálních center a institucí deseti balkánských států a Maďarska.1

Peace Institute (Mirovni inštitut), založený ve slovinské Ljubljaně v roce 1991, v době,
kdy se na území Jugoslávie válčilo, se zpočátku zaměřoval na analýzy a studie týkající se
násilí, řešení válečných konfliktů a bezpečnosti v regionu. Postupem doby Peace Institute
rozšířil svůj zájem na širší sociální a politické studie, které propojují akademické výzkumy
s potřebami politické praxe.

Studie o vlastnictví médií a jeho dopadu na pluralitu a nezávislost médií vznikla za
podpory mediálního programu Open Society Institute, nadace deníku The Guardian a
dánského vládního programu Fresta. Studie analyzuje postavení a podmínky činnosti médií v
postkomunistických státech střední a východní Evropy po pádu zdejších totalitních režimů.

Jedním z podnětů jejího vzniku byl fakt, že transformace médií ze státních institucí ve
svobodné a nezávislé subjekty na jihovýchodě Evropy a v zemích bývalého Sovětského svazu
ještě stále není dokončena, a že se zde objevují nebezpečné tendence monopolizace médií
domácími nebo i zahraničními mediálními koncerny.

Evropské instituce věnují průběžnou pozornost pluralismu médií svých členských
států. Počátkem devadesátých let Komise Evropských společenství zveřejnila Zelenou knihu
na téma pluralismus a koncentrace médií2, která měla být základem případné směrnice
zabraňující vzniku vlastnickým monopolům médií jako nebezpečného jevu ohrožujícího
pluralitu médií. K žádnému rozhodnutí na evropské úrovni však zatím nedošlo. Komise
ponechala péči o pluralitu médií v péči a odpovědnosti jednotlivých členských států ES,
pozdější Evropské unie.

Nicméně Evropský parlament se vícekrát touto otázkou zabýval, naposledy letos
v dubnu při projednávání zprávy o ohrožení svobody projevu v zemích EU, zvláště Itálii3.
Preambule navrhované rezoluce zde cituje z rozhodnutí Evropského soudu pro lidská práva,

                                                
1 V této souvislosti není bez zajímavosti, že zakládajícími členy SEENPM jsou také Centra pro nezávislou
žurnalistiku v jednotlivých zemích, podobné těm, které kdysi pracovaly také v Praze a Bratislavě. Jejich činnost
tady však byla již ukončena s poukazem na to, že země bývalého Československa jsou schopna se postarat o
nezávislost svých médií bez pomoci zvenčí.
2 Pluralism and Media Concentration in the Internal Market, An Assessment of the need for Community action,
Commission Green Paper, COM(92) 480, 23.12.1992
3 Report on the risks of violation, in the EU and especially in Italy, of freedom of expression and information
(Article 11(2) of the Charter of Fundamental Rights) (2003/2237(INI)), European Parliament, 22 April 2004.
http://www2.europarl.eu.int/omk/sipade2?L=EN&OBJID=75982&LEVEL=2&MODE=SIP&NAV=X&LSTDO
C=N#Content5a9d78



- 2 -

podle něhož: „svobodná a pluralitní média jsou základní podmínkou uplatňování svobody
projevu a informací.“

Preambule kromě jiného uvádí, že „je v zájmu demokracie, aby média vyjadřovala
široký rozsah politických názorů a stanovisek. Demokracie by byla ohrožena, kdyby jakýkoli
jednotlivý názor s možností prosazovat pouze jedno stanovisko, se stal příliš dominantním“.
Nehledě na to, že „kulturní rozmanitost a sociální soudržnost by mohly být ohroženy, kdyby
kultury a hodnoty skupin existujících v rámci dané společnosti (sdílející například společný
jazyk, rasu nebo náboženství), nenašly svůj výraz a odraz v médiích.“

Svobodná a pluralitní média jsou rovněž v centru pozornosti Rady Evropy. Rada
ministrů RE a její Parlamentní shromáždění k tomuto tématu přijaly řadu rezolucí. Patří k nim
například Doporučení Parlamentního shromáždění rady Evropy týkající se vysílání veřejné
služby z ledna letošního roku4 nebo rezoluce Rady ministrů o svobodné politické debatě.5

Studie o vlastnictví médií vydaná letos ve Slovinsku vychází z principů, ke kterým se
hlásí demokratická Evropa. Jednotlivé příspěvky se snaží analyzovat potenciální hrozby, které
by mohly pluralitu a nezávislost médií ohrozit. Publikace obsahuje celkem osmnáct situačních
zpráv z Albánie, Bosny a Hercegoviny, Bulharska, Černé hory, České republiky, Estonska,
Chorvatska, Kosova, Litvy, Lotyšska, Maďarska, Makedonie, Moldavska, Polska, Rumunska,
Slovenska, Slovinska a Srbska. (Státní útvar Srbska a Černé hory byl pojednán ve třech
separátních zprávách vzhledem ke specifice a relativní samostatnosti zdejších medií.)

Na rozdíl od států jihovýchodní Evropy, ve kterých je transformace médií, zvláště co
do jejich vlastnictví, stále ještě v pohybu, mediální scéna nových členských států EU, tj.
České republiky, Maďarska, Polska, Slovenska a Slovinska, je dnes poměrně stabilizovaná.

Zadavatelé studie si analýzu médií v nových členských státech EU vyžádali za účelem
komparace. Historické ohlédnutí za privatizací a transformací médií v zemích střední Evropy,
včetně popisu chyb a omylů, ke kterým docházelo, by mohlo být pro země jihovýchodní
Evropy a státy bývalého Sovětského svazu poučným příkladem a cennou zkušeností.

Z tohoto pohledu je třeba hodnotit i následující studii týkající se České republiky. Byla
koncipována jako základní informace určená pro někoho, kdo se s českou mediální scénou
setkává poprvé. Také proto se na některé detaily, pro české prostředí tak důležité, již
nedostalo.

Pro ty, kteří mají zájem o publikaci Media Ownership and its Impact one Media
Independence and Pluralism, a nemají možnost se k ní dostat v tištěné podobě, najdou plné
texty jednotlivých studií i celé publikace na webové stránce slovinského Peace Institute ve
formátu PDF. Internetová adresa je:

http://www.mirovni-institut.si/media_ownership/index.htm.

                                                
4 Recommendation 1641 (2004) Public service broadcasting
http://assembly.coe.int/Main.asp?link=http://assembly.coe.int/Documents/AdoptedText/TA04/EREC1641.htm
5 Declaration on freedom of political debate in the media, February 12, 2004.
URL:https://wcm.coe.int/ViewDoc.jsp?id=118995&Lang=en



- 3 -

2. Média a jejich vlastníci v České republice

Proměny mediální scény v bývalém Československu a současné České republice nelze
posuzovat odděleně od politického vývoje viděného v historické perspektivě. Československo
bylo jedinou zemí bývalého východního bloku (s výjimkou NDR), ve které se vládnoucí
komunistická strana nepokusila před pádem režimu v roce 1989 zavést reformy politického a
ekonomického systému.

Odpor vůči rigidnímu totalitnímu politickému systému udržovanému při životě i
v době sovětské perestrojky generací politiků, které do jejich vládnoucích pozic vyzvedla
sovětská okupace v srpnu 1968, byl možná jednou z příčin, proč při přechodu k demokracii
bylo odmítnutí bývalého režimu českou společností tak zásadní a intenzívní.

 Projevilo se to hlavně v dlouhodobé podpoře politických a ekonomických reforem,
v nichž role státu se měla omezit na nejmenší možnou míru, a pro něž hlavním regulativem
společenských vztahů se měly stát „neviditelné ruce svobodného trhu,“ což bylo aplikováno i
na oblast médií.

Takové bylo politické klima, v němž probíhala privatizace téměř všech průmyslových
odvětví, obchodu, služeb, včetně médií. Také proto byly odmítnuty jakékoli limity omezující
vlastnictví médií, také z toho důvodu uspěly snahy o deregulaci rozhlasového a televizního
vysílání.

Česká republika byla první zemí střední a východní Evropy, která udělila celostátní
televizní licenci soukromému subjektu, při níž byla v roce 1994 televizi Nova předána síť
frekvencí bývalého veřejného federálního programu.

Když se po rozpadu Československa stala Česká republika samostatným státem, žádná
státní média zde již neexistovala. Bývalé státní instituce Československá televize,
Československý rozhlas a Československá tisková kancelář buď zanikly, nebo se
transformovaly do podoby nezávislých veřejnoprávních subjektů, a to buď přímo (ČTK) nebo
vznikem národních nástupnických organizací (ČT, ČRo).

Stát si zachoval částečnou kontrolu pouze ve dvou společnostech s úzkým vztahem
k médiím. Byl to bývalý monopolní distributor tisku Poštovní novinová služba (PNS) a
tiskárenský podnik patřící kdysi vydavatelství KSČ Rudé právo, který se transformoval do
státní akciové společnosti Česká typografie.

Všechna ostatní média byla v roce 1993 již v soukromých rukou, do kterých se dostala
buď spontánní (1990-1992) nebo státem kontrolovanou (1992-1994) privatizací.

2.1. Česká mediální legislativa po roce 1989

Po prvních svobodných volbách v červnu 1990 si nová demokratická vláda dala do
programu své legislativní činnosti vytvoření širokého mediálního zákona, který by svými
pravidly pokryl tři základní oblasti masových médií – tisk, rozhlas a televizi. Tento záměr se
nikdy nenaplnil.

Již předtím, v březnu 1990, Federální shromáždění novelizovalo tiskový zákon z roku
19666 tak, že z něj vypustilo paragrafy týkající se cenzury a zrušilo omezení, která bránila
vydávat soukromým subjektům periodický tisk. Registrace nového titulu přestala být
schvalovacím procesem a plnila především informační funkci. Novela tiskového zákona7 se
nijak nezabývala vlastnickými poměry u vydavatelů, který ze zákona měl být
československou fyzickou nebo právnickou osobou, přičemž se schválením příslušných
státních orgánům mohla vydávat tisk i zahraniční právnická osoba.
                                                
6 Zákon č. 81/1966 Sb., o periodickém tisku a ostatních hromadných informačních prostředcích.
7 Zákon č. 86/1990 Sb., kterým se mění a doplňuje zákon č. 81/1966 Sb., o periodickém tisku a o ostatních
hromadných informačních prostředcích, z 28. března 1990.



- 4 -

Jedním z důvodů, proč federální zákonodárci opustili myšlenku všeobjímajícího
mediálního zákona, byly rozdílné názory uvnitř federace na mediální politiku. Zatímco
v české části federace převládala snaha co nejdříve média odstátnit a umožnit vstup nových
subjektů na trh, ve slovenské části federace se stalo prioritou vybudování národních médií,
především rozhlasu a televize, které by se vyvázaly z podřízenosti federálních institucí.

Pod sílícím tlakem veřejnosti, která žádala zrušení vysílacího monopolu, se federální
parlament nakonec soustředil na transformaci právního rámce pro vysílání, které dostalo
podobu zákona č. 468/1991 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání, přijatého
30. října 19918. Tento zákon byl velice liberální, umožňoval získávat licenci k vysílání nejen
právnickým, ale i fyzickým osobám. Licenci k vysílání mohl získat i zahraniční investor,
pokud si zřídil obchodní společnost v Československu. Zákon nestanovil žádné hranice
zahraniční účasti, uložil pouze orgánům udělujícím licence, aby „přihlédli k přínosu žadatele
pro rozvoj původní domácí tvorby“, jakož i k majetkové účasti a zastoupení československých
občanů ve společnosti se zahraniční účastí.

Jediným zákonem, který mohl omezovat vlastnické poměry v médiích, byl zákon č.
63/1991 Sb., o ochraně hospodářské soutěže, který stanovil, že pokud by ekonomický subjekt
získal dominantní postavení, definované překročením hranice podílu 30 procent na
relevantním trhu, musel by získat souhlas tehdejšího Ministerstva pro hospodářskou soutěž.

V oblasti médií však vznikl problém, jak definovat „relevantní trh“. Tento problém
řešilo správní řízení v kauze vydavatelských společností Vltava a Labe, jejichž vlastník
Verlagsgruppe Passau (VGP) si od roku 1991 postupně získával monopolní postavení
v oblasti regionálního denního tisku. V roce 1993 bylo správní řízení uzavřeno s tím, že
postavení VGP není dominantní, neboť tento trh se skládá jak z regionálního, tak
z celostátního denního tisku.

Když se po deseti letech neúspěšných pokusů v roce 2000 konečně přijal nový tiskový
zákon9, neobsahoval žádná omezení týkající se vlastnických poměrů. Zákon pouze upravil
práva a povinnosti vydavatelů novin a časopisů.

O rok později, v roce 2001, parlament přijal také nový zákon o vysílání10, který je
dodnes jedinou právní normou, která omezuje křížové vlastnictví médií, ovšem pouze pro
média rozhlasu a televize. Obsah šesté části zákona s názvem „Zajištění plurality informací
v rozhlasovém vysílání a televizním vysílání“ lze stručně vyjádřit tak, že jedna právnická či
fyzická osoba může vlastnit jen jeden celostátní rozhlasový nebo televizní program.

Celostátní (celoplošné) vysílání se definuje jako takové vysílání, které může přijímat
alespoň 70 procent populace České republiky. Propojování lokálních stanic do vysílacích sítí
je povoleno jen do tohoto limitu. Slučování společností provozujících vysílání se musí
oznamovat regulátorovi, Radě pro rozhlasové a televizní vysílání, zvláště v tom případě, když
fyzická nebo právnická osoba získá „podstatný vliv“ na dva či více provozovatelů vysílání.
Podstatný vliv je definován překročením hranice 34 procent podílu na hlasovacích právech.

V roce 2001 vláda a parlament rovněž nahradily zákon na ochranu hospodářské
soutěže z roku 1991 novou právní normou11, která dominantní postavení na trhu definuje
podrobněji a se zahrnutím více kritérií, mezi nimiž je posouzení stupně vertikální integrace
soutěžitelů, struktury trhu a tržního podílu nejbližších konkurentů. Obecně se hranice
dominantního postavení na trhu zvýšila ze 30 na 40 procent.

                                                
8 Zákon č. 468/1991 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání.
9 Zákon č. 46/2000 Sb.,  o právech a povinnostech při vydávání periodického tisku a o změně některých dalších
zákonů.
10 Zákon č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání.
11 Zákon č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže a o změně některých zákonů.



- 5 -

I když zákon o vysílání stanovil jisté limity pro křížové vlastnictví elektronických
médií, legislativní změny po roce 2000 nijak dramaticky nezměnily liberální přístup českého
státu k otázce vlastnictví médií, který zůstal v podstatě stejný, jako na počátku 90. let.

2.2. Příběh české privatizace

Tržní ekonomika byla v České republice zaváděna  postupně, v několika krocích.
V květnu 1990 dostali občané České republiky možnost individuálně soukromě podnikat12.
Ve stejné době se změnil Hospodářský zákoník a vznikl provizorní zákon o akciových
společnostech13. V říjnu 1990 schválil parlament tzv. Zákon o malé privatizaci, který umožnil
dražit majetek státních organizací v oblasti obchodu, služeb a drobné výroby kromě
zemědělství14.

V únoru 1991 přijal parlament nejdůležitější tzv. Zákon o velké privatizaci, který
ustavil Fond národního majetku a stanovil pravidla přechodu státního vlastnictví do
soukromých rukou15. Když byl na podzim 1991 přijat nový Obchodní zákoník a Živnostenský
zákon16, právní rámec nového tržního hospodářství založeného na soukromém podnikání
dostal konečnou základní podobu.

Bývalé Československo a pozdější Česká republika se odlišovaly od svých sousedů

rozsahem i rychlým tempem privatizace, jejíž pravidla umožnila, aby se na ní podílel
prostřednictvím nákupu zvláštních kuponů každý občan České republiky. V krátkém období
let 1992-1994 přešlo do soukromých rukou přibližně osmdesát procent státního majetku.

Po počáteční etapě rozptýlení někdejšího státního vlastnictví do rukou milionů držitelů
kupónů přeměněných na akcie, následovala po roce 1995 fáze koncentrace vlastnictví, ve
kterém nejdůležitějšími aktéry byly stovky investičních fondů a desítky bank.17 Některé z nich
investovaly také do médií. Nicméně v hlavních médiích tisku, rozhlasu a televize se
angažovali hlavně zahraniční investoři, kteří zde v letech 1991-1995 získali výhodnou
startovní pozici.

První léta ekonomické reformy provázel prudkým nárůst výdajů na reklamu, která se
stala důležitým novým zdrojem financování médií. Reklamní příjmy se u některých médií
staly náhražkou za ztracené státní dotace, které byly zastaveny již v roce 1991.18

                                                
12 Zákon č. 105/1990 Sb., o soukromém podnikání občanů, ze dne 18. dubna 1990.
13 Zákon č. 104/1990 Sb., o akciových společnostech, ze dne 18.dubna 1990.
14 Zákon č. 427/1990 Sb., o převodech vlastnictví státu k některým věcem na jiné právnické nebo fyzické osoby,
ze dne 25. října 1990.
15 Zákon č. 92/1991 Sb., o podmínkách převodu majetku státu na jiné osoby.
16 Zákony č. 513/1991 Sb., Obchodník zákoník, a č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání, přijaté na podzim
1991 zrušily zákony č. 104/1990 a 105/1990 o soukromém podnikání a o akciových společnostech z předešlého
roku.
17 Ministr financí Kočárník v roce 1996 uvedl, že v České republice existuje asi 600 investičních fondů a 400
investičních společností, a že zde vykonává činnost 55 bank. Viz Lidové noviny 2. ledna 1996, str.12.
18 Výdaje na reklamu do médií v letech 1990-2000 (v milionech českých korun 1€ = 31,5 CZK)

1990 1991 1992 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003
tisk 310 980 2,757 3,460 3,800 3,620 4,300 4,800 5,000 5,100 5,450 5,780 5,840 5,980
TV 40 167 1,050 1,800 2,700 3,100 3,800 4,400 5,300 5,430 5,710 6,050 7,850 8,350
rozhlas n.a. n.a. n.a. n.a. n.a. 594 710 740 850 910 985 1,040 1,130 1,200
outdoor n.a. n.a. n.a. n.a. n.a. 741 880 950 950 960 1,015 1,070 1,100 1,050
internet - - - - - - - - 25 55 110 170 235 310
ostatní 24 244 925 1,110 1,415 180 210 230 195 200 210 210 235 240
celkem 374 1017 4,732 6,370 7,915 8,235 9,900 11,120 12,320 12,655 13,400 14,320 16,390 17,130
zdroj: ArboMedia (IP), publikováno v časopise Strategie 21. května 2001 + data (2001-3) publikovaná
v tiskových zprávách na URL: www.arbomedia.cz



- 6 -

2.2.1. Spontánní privatizace let 1990-1992

Základní struktura československého tisku se vytvořila v šedesátých letech a od té
doby se výrazně neměnila po další tři desetiletí až do roku 1989. Existovalo zde šest českých
a pět slovenských celostátních deníků a deset regionálních deníků v sedmi českých a třech
slovenských krajích. Kromě toho vycházely dva tematické deníky (sportovní, armádní) a
několik metropolitních večerníků ve velkých městech.

Vydavateli českých deníků byly buď politické strany: Komunistická strana
Československa (Rudé právo), Československá strana lidová  (Lidová demokracie),
Československá strana socialistická (Svobodné slovo), nebo „dobrovolné společenské
organizace“ jako například Socialistický svaz mládeže SSM (Mladá fronta), Revoluční
odborové hnutí ROH (Práce), nebo státní orgány jako Ministerstvo zemědělství (Zemědělské
noviny) a Ministerstvo obrany (Obrana lidu).

Bezprostředně po listopadu 1989 došlo k několika pokusům založit nové deníky,
přesto však ještě několik měsíců roku 1990 zůstala základní struktura denního tisku v České
republice nezměněná, s výjimkou dvou nových titulů.

Tím prvním byly Lidové noviny, které navázaly na samizdat stejného jména vydávaný
skupinou disidentů měsíčně od roku 1987, a které se hlásily k tradici předválečného
liberálního listu proslaveného kvalitní žurnalistikou. Lidové noviny vyšly poprvé legálně
v prosinci 1989. Od ledna 1990 vycházel list dvakrát týdně, deníkem se stal od 2. dubna 1990.
Pro potřeby registrace založila skupina disidentů Společnost Lidových novin. V druhé
polovině roku 1990 se vydavatelem stala akciová společnost Lidové noviny, ve které si akcie
rozdělili členové Společnosti LN spolu s novými členy redakčního kolektivu.

Druhým novým deníkem se staly Hospodářské noviny, které od 21. května 1990
začala vydávat akciová společnost Economia. Zakladatelem a akcionářem se staly státní
organizace a instituce (například tisková agentura ČTK, Úřad vlády) včetně státních bank
(například Československá obchodní banka ČSOB). Hospodářské noviny nesly název
zaniklého týdeníku pro ekonomické záležitosti, jehož vydavatelem byl až do května 1990
vydavatelský dům KSČ Rudé právo.

Institucionální vlastníci a vydavatelé ostatních deníků se ještě několik měsíců po
listopadu 1989 neměnili. Politická změna se projevila především v tom, že redakční kolektivy
těchto deníků se vzbouřily proti svým šéfům dosazovaným do funkcí se souhlasem KSČ a
přestaly poslouchat příkazy vydavatelů. V první polovině roku 1990 naprostá většina českých
médií pracovala samosprávným stylem pod vedením šéfredaktorů, které si demokratickým
způsobem vybrali pracovníci příslušných redakcí. Tato situace pak umožnila další vývoj
událostí, který je popisován jako „spontánní privatizace“ médií.

Tento proces zahájil mládežnický deník Mladá fronta. Její vydavatel Ústřední výbor
Socialistického svazu mládeže zanikl. Jednání o přechodu vydavatelských práv na státem
vlastněné vydavatelství Mladá fronta se protahovalo a jeho výsledek byl nejistý. Majetek
Komunistické strany Československa byl již de facto znárodněn19 a Federální shromáždění
připravovalo podobný znárodňovací akt i pro majetek SSM20.

Aby se redaktoři deníku vyhnuli nejistotě ve věci svého budoucího vydavatele, využili
dubnový zákon o akciových společnostech, založili akciovou společnost MaF a.s., která
                                                
19 Zákonné opatření předsednictva Federálního shromáždění č. 177/1990 Sb., o některých opatřeních týkajících
se majetku politických stran, politických hnutí a společenských organizací, doplněné Nařízením vlády České
a Slovenské Federativní Republiky č. 212/1990 Sb., o odnětí nemovitého majetku státu v trvalém užívání
Komunistické strany Československa.
20 Otázky majetků KSČ a SSM byly definitivně řešeny 16. listopadu ústavními zákony. Viz Zákon č. 496/1990
Sb., Ústavní zákon o navrácení majetku Komunistické strany Československa lidu České a Zákon č. 497/1990
Sb., Ústavní zákon o navrácení majetku Socialistického svazu mládeže lidu České a Slovenské Federativní
republiky Slovenské Federativní republiky.



- 7 -

získala vydavatelská práva na deník s názvem Mladá fronta Dnes. První číslo vyšlo 1. září
1990 s grafickou úpravou podobnou deníku Mladá fronta, který 31. srpna 1990 přestal
vycházet.

Tento model faktického vyvlastnění periodika redakčním kolektivem se později ještě
vícekrát opakoval, i když detaily mohly být odlišné. Tak například 16. září 1990 redaktoři
deníku Komunistické strany Československa Rudé právo založili akciovou společnost Borgis
a.s., která o dva měsíce později 16. listopadu 1990 začala vydávat vlastní „levicový deník“
Rudé Právo. Na rozdíl od redaktorů Mladé fronty, kteří svůj postup konzultovali s
novými představiteli politické scény, a kteří využili možnost pronajmout si redakční místnosti
a vybavení starého deníku, redaktoři Rudého práva ponechali vše bývalému vydavateli a vzali
si sebou jenom svoje know-how.

O něco později, 27. února 1991, redaktoři deníku Zemědělské noviny založili akciovou
společnost ZN 1. zemská a.s. a k 31. březnu podali výpověď svému vydavateli, kterým bylo
Ministerstvo zemědělství. Ministerstvo se snažilo udržet původní deník při životě, našlo si
nového šéfredaktora a v průběhu března se snažilo získat redaktory, kteří by pokračovali ve
vydávání starého deníku. To se však nepodařilo, původní Zemědělské noviny vycházely po
určitou dobu jen jako týdeník, pak sice přešly na denní periodicitu a pokoušely se soutěžit
s novým deníkem České a moravské (ČM) Zemědělské noviny, vydávaným akciovou
společností ZN 1. zemská od 1. dubna 1991. V této soutěži však prohrály a tak roce 1992
ministerstvo zemědělství zastavilo dotace tomuto ztrátovému listu a původní Zemědělské
noviny zanikly.

V etapě spontánních privatizací případ Zemědělských novin nebyl výjimkou. Často
začala vycházet žánrově stejná periodika se stejným nebo podobným názvem, jako
v minulosti zavedené a nyní zaniklé tituly. Vítězem v těchto konkurenčních bojích se obvykle
stávala ta skupina redaktorů, která měla větší novinářské zkušenosti, a která měla lepší vztahy
k ještě nezprivatizovaným tiskárnám a především k monopolnímu distributorovi tisku, státní
Poštovní novinově službě PNS, jež vlastnila kmen předplatitelů bývalého periodika.

Nekomunistické politické strany a odbory si sice udržely svoje kdysi populární deníky
(Lidová demokracie, Svobodné slovo, Práce), ale ty v dalších letech neobstály
v konkurenčním prostředí svobodného trhu.

Například Československá lidová strana prodala Lidovou demokracii soukromé
společnosti, která zastavila její vydávání jako ztrátový podnik v červenci 1994.

Vydavatelská práva deníku Práce byla převedena ze zrušeného ROH na Sdružení
odborových svazů. Vydavatelem se stala akciová společnost Deník Práce a.s.. Protože její
provoz byl ztrátový, odboráři prodali v roce 1995 většinový podíl podnikateli Vladimíru
Stehlíkovi, který deník přeměnil v nástroj publicity vlastních podnikatelských aktivit.
V dubnu 1997 získal od zadluženého Stehlíka jeho podíl tiskárenský podnik Česká typografie,
který zastavil vydávání Práce s koncem roku 1997.

Československá strana socialistická ztratila většinový podíl ve společnosti vydavatele
deníku Svobodné slovo Melantrich a.s., ve prospěch Investiční a poštovní banky (IPB), která
ztrátový provoz Melantrichu úvěrovala. IPB později prodala svůj většinový podíl jedné
z holdingových společností skupiny Chemapolu, která v roce 1998 postoupila vydavatelská
práva firmě N-Tisk ve vlastnictví německého Mittelrhein Verlag (MRV).

V roce 1997 se deník Svobodné slovo přejmenoval na Slovo, v rámci úsporných
opatření se později jeho redakce sloučila s ČM Zemědělskými novinami, které MRV vlastnil
již od roku 1993 a v roce 1996 je přejmenoval na Zemské noviny. Oba tyto celostátní deníky
oficiálně zanikly koncem září 2001, když od 1. října namísto nich začalo vycházet Pražské
slovo jako regionální periodikum německé vydavatelské skupiny Verlagsgruppe Passau, která
jeho vydávání zastavila s koncem roku 2001.



- 8 -

2.2.2. Zahraniční investoři

Kromě zmíněných spontánních privatizací již existujících deníků, čeští i zahraniční
investoři podnikli několik pokusů založit nový celostátní deník. Jen některé z nich uspěly.
Všechny deníky s politickými ambicemi dříve či později zanikly. Byl mezi nimi například
Občanský deník vydávaný Občanským fórem (3. květen 1990 – 12. říjen 1991), nebo Český
deník podporující pravicovou Demokratickou unii DEU (14. října 1991  - 31. prosince 1994)
nebo Denní Telegraf dotovaný českými bankami a podporující Občanskou demokratickou
stranu ODS Václava Klause (1. ledna 1994 – 6. listopadu 1997).

Jedním z prvních zahraničních vydavatelů, který vstoupil na český trh, byl švýcarský
Ringier. V roce 1991 začal Ringier vydávat hospodářský týdeník Českomoravský profit, jehož
vzorem byl švýcarský časopis Cash. V dubnu roku 1992 Ringier začal vydávat první barevný
český bulvární deník Blesk, který se inspiroval podobným švýcarským titulem Blick a
známým německým Bild-Zeitung.

Četné další zahraniční vydavatelské domy přicházely zpočátku na český časopisecký
trh pouze s odnožemi svých vlastních domácích produktů (např. Burda, Bravo, Tina, Readers’
Digest, Chip, Autotip apod.). Do již existujících vydavatelství vstupovali zahraniční investoři
až později, a to jen do těch, kterým se podařilo úspěšně přežít období privatizace (např.
vydavatel ženských časopisů Mona, týdeník Květy).

Noví čeští majitelé celostátních deníků se již začátkem 90. let začali rozhlížet po
kapitálově silných partnerech, neboť jim chyběly prostředky pro rozvoj a modernizaci
zastaralého vybavení redakcí a tiskáren, pro nákup nových technologií. Protože český kapitál
buď nebyl ochoten do médií vstoupit, nebo nebyl k dispozici, vlastníky spontánně
privatizovaných (Mladá fronta, Zemědělské noviny) i nově vzniklých (Lidové noviny,
Hospodářské noviny) deníků se stali zahraniční vydavatelé. Také proto, že čeští akcionáři se
poměrně ochotně vzdávali svých kontrolních podílů, zvláště když prodejní cena akcií
několikanásobně převyšovala částku, kterou kdysi do jejich nákupu investovali.21

Na českém trhu médií byli zpočátku aktivní nejen švýcarský Ringier a německé firmy,
ale také francouzští vydavatelé. Firma Socpress ve vlastnictví francouzské skupiny Hersant
vstoupila v roce 1991 prostřednictvím nově založené společnosti Mafra a.s. do deníku Mladá
fronta Dnes. Francouzsko-německo-americké konsorcium Eurexpansion zakoupilo v roce
1991 kontrolní balík ve vydavatelství Economia a.s.

Socpress prodala v roce 1995 kvůli finančním problémům své mateřské společnosti
podíly v Mladé frontě Dnes porýnskému vydavateli Rheinisch-Bergische Verlagsgesellschaft
(RBVG). O rok později kontrolu nad Economia a.s. a Hospodářskými novinami získala
vydavatelská skupina Verlagsgruppe Handelsblatt, zastupovaná firmou HB-DJ Investments
B.V., která je napojena na Dow Jones Group.

Strategií zahraničních investorů byla zpočátku expanze, při které se všichni hráči
snažili využít všech příležitostí a obsadit všechna volná místa na trhu. Kromě švýcarské firmy
Ringier byli nejaktivnějšími tři němečtí vydavatelé místního tisku, z nichž však ani jeden
nefiguruje velikostí svého obratu mezi desítkou největších německých vydavatelských domů.

Byly to Verlagsgruppe Passau VGP (Passau - Passauer Neue Presse), Rheinisch-
Bergische Verlagsgesellschaft RBVG (Düsseldorf – Rheinisch Post) a Mittelrhein Verlag
MRV (Koblenz – Rhein Post). Je zajímavé, že silné německé mediální koncerny jako WAZ,

                                                
21 Z diskuse na Internetu, kterou vyprovokoval článek v časopise Listy (Jan Vančura: Ukradená Fronta, ukradené
Právo, Listy 1/1998 str.15-18) vyplynulo, že akcionáři ZN 1. zemská získali při prodeji ČM Zemědělských novin
dvanáctkrát více, než kolik za akcie zaplatili (článek Jak to bylo se Zemědělskými novinami, publikováno v e-
zinu Britské listy 21. května 1998). Prodej akcií MaF a.s. probíhal v několika etapách, jejich cena se pokládá za
obchodní tajemství. Akcie Lidových novin a.s. Ringier údajně vykupoval za čtyřnásobek nominální ceny.



- 9 -

Kirchgruppe nebo Axel Springer Verlag v České republice neuspěly v takové míře, jako tito
tři menší vydavatelé, a to z několika důvodů.

Velké německé vydavatelské domy váhaly se vstupem na český trh v počátcích
privatizace. Měly zájem především o celostátní média, která v té době buď nebyla zisková,
nebo již měla své vlastníky. Také proto byly ochotny pouze vstupovat do aliancí s firmou
Ringier, která se na trhu již etablovala.22

Menší vydavatelé německého regionálního tisku přišli do České republiky se záměrem
investovat především do regionálního tisku, se kterým měli ve své domovině zkušenosti. Tak
například Verlagsgruppe Passau původně začala podnikat především v sousedících regionech
jižních a západních Čech. Teprve později VGP využila příležitost, která se jí naskytla (a
kterou jí čeští partneři nabídli) a rozvinula se do celostátního měřítka. Ne všichni ze tří
uvedených vydavatelů uspěli. Mittlerhein Verlag se v roce 2001 stáhl z vydavatelského
podnikání a ponechal si v České republice jen účast v tiskárenských podnicích.

2.2.3. Český regionální tisk

Speciální kapitolou historie českých médií je privatizace sedmi regionálních českých
deníků a mnoha dalších okresních novin a časopisů, které získala německá Verlagsgruppe
Passau. Původním vydavatelem sedmi krajských deníků byla Komunistická strana
Československa, její krajské výbory. Vydavatelem místního tisku na úrovni okresů byly
okresní výbory KSČ ve spolupráci s Okresními či Městskými národními výbory.

Československý parlament a československá vláda v roce 1990 rozhodly, že veškeré
podniky a hospodářská zařízení KSČ se stávají majetkem státu.23 Například vydavatelský
podnik KSČ Rudé právo se přeměnil ve dvě státní společnosti, Delta a Deltapress. Do čela
Deltapressu se dostal mladý hospodářský manažer bez aktivní komunistické minulosti
Vlastimil Košťál.

Když v roce 1991 vstoupil v platnost tzv. velký privatizační zákon, Košťál opustil
Deltapress a spojil se s vydavatelem Passauer Neue Presse VGP a pomohl mu zpracovat
projekt, který získal souhlas příslušných úřadů. Akciové společnosti VGP Vltava a.s. a Labe
a.s. zpočátku ovládly čtyři ze sedmi regionálních krajských deníků. Košťál se stal ředitelem
těchto společností, které postupně vykoupily téměř všechny okresní noviny a časopisy,
z nichž se pak staly přílohy nebo místní mutace regionálních deníků.

VGP zpočátku získala kontrolu nad místním a regionálním tiskem v celé České
republice, s výjimkou Prahy a moravských krajů. Tři důležité krajské deníky na Moravě
vlastnila jednak Rheinisch-Bergische Verlagsgesellschaft RBVG (Svoboda v Ostravě,
Rovnost v Brně) a dále Ringier, který však Moravskoslezský Den později přepustil
německému vydavateli Mittelrhein Verlag MRV.

V roce 2000 VGP spojila všechny své české společnosti, včetně vydavatelství Vltava a
Labe, do jediné velké firmy Vltava-Labe-Press (VLP). O rok později dochází k dohodě mezi
německými vydavateli denního tisku a pod kontrolu VLP se dostávají všechny regionální
deníky v České republice..

Právě tento případ může sloužit jako názorný příklad změny strategie zahraničních
investorů koncem 90. let. Zatímco zpočátku se investoři snažili expandovat a ostře soutěžili se
svými konkurenty o získání co největšího podílu na trhu, později dochází k rozdělení sfér
vlivu a k soustřeďování se na ten segment trhu, ve kterém se jim podařilo úspěšně etablovat.

Například v letech 1994-1995 Mittelrhein Verlag MRV začal vydávat nový celostátní
bulvární barevný deník Expres, který se stal vážným konkurentem ohrožujícím výhradní

                                                
22 Kirchgruppe spolupracovala s Ringierem v letech 1993-96 na vydávání Týdeníku televize. Axel Springer
Verlag byl partnerem a podílníkem české odnože Ringieru v letech 1996-2000.
23 Viz poznámka 14.



- 10 -

postavení podobného deníku Blesk. Ringier proto Expres odkoupil, jeho vydávání zastavil a
výměnou MRV poskytl svůj úspěšný regionální deník Moravskoslezský Den. Naproti tomu
Ringier prodal v roce 1998 společnost kontrolující vydavatele Lidových novin skupině
Rheinisch-Bergische Verlagsgesellschaft RBVG, která vydává jiný deník „hlavního proudu“
Mladou frontu Dnes.

K dohodě o regionálním tisku mezi německými vydavateli došlo někdy v roce 2000.
RBVG a MRV předaly své moravské deníky Svoboda, Rovnost a Moravskoslezský Den
pasovské skupině VGP. Ta sloučila redakce těchto tří deníků do skupiny „Deníky Moravia“,
v níž si každý z uvedených deníků ponechal své jméno, ale jejich obsah je dnes jednotný a liší
se jen místním mutacemi a lokálními přílohami.

MRV předala VGP nejen Moravskoslezský Den, ale také churavějící Zemské noviny a
Slovo, které VGP sloučil v říjnu 2001 do Pražského slova, jež zaniklo v prosinci téhož roku.
Když VGP získala od RBVG metropolitní Večerník Praha, její expanze do českého
regionálního tisku se stala kompletní, neboť VGP dnes kontroluje regionální deníky ve všech
krajích České republiky včetně hlavního města Prahy.

Finanční detaily výše uvedených transakcí nejsou známy vzhledem k tomu, že
konzolidace vlastnictví a kontroly českých firem VGP probíhá v Německu, ve společnosti
POL-Print Medien GmbH. Podle dostupných informací rýnská skupina RBVG získala
výměnou za regionální periodika Svoboda, Rovnost a Večerník Praha dvacetiprocentní podíl
ve společnosti POL-Print Medien.24

2.3. Tištěná média v České republice - deníky

V České republice dnes vychází sedm celostátních deníků, které kontroluje pět
vlastníků. „Klasickým“ plnoformátovým deníkem je však jen pět titulů, protože Sport je
deníkem tematickým, a Haló noviny jsou spíše informační a propagační tiskovinou
Komunistické strany Čech a Moravy s marginální a přesně vymezenou čtenářskou obcí25.
Z hlediska vlastnických poměrů, žádný z vydavatelů nemá na českém trhu celostátních deníků
monopolní nebo dominantní postavení.

České celostátní deníky v roce 2003 – prodaný náklad, čtenost
název vydavatel vlastník prodaný náklad

červen 2004x)
čtenost
1+2 Q 2004xx)

Blesk Ringier ČR a.s. Ringier Nederland B.V. – 100 % 522 581 1 490 000
MF Dnes MAFRA a. s. Rheinisch-Bergische

Verlagsgesellschaft - RBVG 74 %,
MaF a.s. 26 %

312 603 1 201 000

Právo Borgis a.s. Zdeněk Porybný 91,4 %
drobní akcionáři 8,6 %

182 078 620,000

Lidové noviny Lidové noviny
a.s.

Pressinvest a.s. 96,93 % (100 %
vlastněná RBVG)
drobní akcionáři 3,07 %

72 270 314 000

Hospodářské
noviny

Economia a.s. HB-DJ Investments 77,5 %
ČTK 10,9 %
drobní akcionáři 11,6%

66,448 211 000

Haló noviny Futura a.s. Ústřední výbor KSČM (majorita)
+ drobní akcionáři

n.a. 49 000

                                                
24 Viz: European Federation of Journalists: Eastern Empires: Foreign Ownership in Central and Eastern
European Media, Brussels, June 2003, str. 23-24.
25 Vydavatel Haló novin se neúčastní auditu kontrolujícího tištěný a prodaný náklad. Průzkum v rámci Media
projektu uvádí čtenost Haló novin kolem 40 000 čtenářů, což je čtvrtinová čtenost ve srovnání s dalším nejméně

čteným deníkem Hospodářské noviny a pětadvacetkrát menší čtenost než u deníku MF Dnes. Viz Media Projekt
2004 společností GfK a Median.



- 11 -

Sport Čs.sport  a.s. Ringier ČR a.s. – 100 % kontrola
získána koncem roku 2003

75 080 294,000

x) zdroj: Audit Bureau of Circulation ČR, xx) zdroj: Media Projekt 2004

Naproti tomu regionální tisk je téměř stoprocentně kontrolován společností Vltava-
Labe-Press (VLP), jejímž majitelem je POL-Print Medien GmbH, většinově vlastněná
Verlagsgruppe Passau VGP. Divize VLP Bohemia v Čechách vydávala na konci roku 2003
45 deníků a divize VLP Moravia na Moravě 9 deníků. V Praze VLP vydává Večerník Praha a
kromě toho VLP tiskne 17 týdeníků jako supplementy k jednotlivým regionálním deníků a 2
samostatné regionální týdeníky.

Tento stav je čas od času v médiích kritizován některými vlastenecky naladěnými
intelektuály,26 jakož i politiky, kteří se snaží populisticky vystupovat jako obhájci českých
národních zájmů. V těchto diskusích bývá VLP obviňována z toho, že její tisk je při
informování o vzájemných česko-německých vztazích advokátem zájmů odsunutých
sudetských Němců v České republice. Pro tato obvinění chybějí konkrétní důkazy. Zatím
nebylo zjištěno, že by se v denících VLP objevovala sudetoněmecká propaganda či agenda.
Na druhé straně se však deníky VLP, na rozdíl od ostatního tisku, vyhýbají kontroverzním
diskusím, které se vztahují k minulosti česko-německých vztahů.

Regionální deníky vydavatelství Vltava-Labe-Press
název průměrný prodaný náklad, červen 2004x) čtenost 1+2 Q 2004xx)
Deníky Bohemia Σ= 281 126 Σ= 893 000
západočeské 59 617 209 000
východočeské 56 444 208 000
severočeské 50 318 168 000
jihočeské 43 735 159 000
středočeské
+ Večerník Praha

71 732 149 000

Deníky Moravia Σ= 156 824 Σ= 549 000
Středo- a východomoravské 39 828 193 000
Severomoravské a slezské 54 245 145,000
Jihomoravské 45 019 134 000
Vysočina 17 732 77 000
TOTAL 437 950 1 442 000
x) zdroj: Audit Bureau of Circulation ČR,  xx) zdroj: Media Projekt 2004

Jak uváděla česká média27, vytváření moravské divize VLP sledoval a zkoumal Úřad
pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), nicméně správní řízení nezahájil. Předseda ÚOHS
Josef Bednář v této době několikrát veřejně potvrdil názor28 svého úřadu, že relevantní trh
denního tisku se skládá z celostátních i regionálních deníků, a že na tomto trhu postavení VLP
nepřekračuje limity stanovené zákonem.

Toto stanovisko ÚOHS, poprvé zformulované na začátku 90. let, se průběžně promítá
i do dalších rozhodnutí úřadu, jakým například bylo nedávné řešení sporu mezi dvěma
distributory novin a časopisů PNS a Mediaprint&Kapa29, nebo rozhodnutí týkající se převzetí
deníku Sport vydavatelstvím Ringier. V tomto rozhodnutí ÚOHS definoval podíly vydavatelů
na relevantním trhu denního tisku následovně: VLP 29 %, Mafra 22 %, Ringier 19 %, Borgis
12 %, Lidové noviny 5 % a další (Economia, Futura, Sport) méně než 5 %.30

                                                
26 Ostrým kritikem tohoto stavu je například Bořivoj Čelovský, který napsal knihu: Konec českého tisku? Tilia,
Ostrava 2001, ISBN 80-86101-45-2.
27 Například ČTK a Hospodářské noviny 10. srpna 2001.
28 Viz například interview s Josefem Bednářem v týdeníku Respekt 5. května 2002 „Neposuzujeme národnost.“
29 Rozhodnutí ÚOHS č. S238/02-OK-2222/03-ORP z dubna 2003.
30 Rozhodnutí ÚOHS č. S110/01-2032/01 z listopadu 2001.



- 12 -

S výjimkou komunistických Haló novin jsou české deníky formálně nezávislé na
politických stranách a partikulárních ekonomických zájmech. Nejčtenější je bulvární Blesk
bez vyhraněné politické orientace. Na druhém místě čtenosti stojí deník MF Dnes, který se při
své středopravé orientaci snaží profilovat jako nejlépe informovaný český list, jenž ovšem
sklouzává když ne k bulvárním tématům, tak přinejmenším k infotainmentu. Podobné
tendence vykazují i Lidové noviny, které se v názorové části a přílohách snaží oslovit
vzdělanějšího čtenáře. Deník Právo lze charakterizovat jako levostředý deník s názory
blízkými sociálním demokratům, který se rovněž nebrání bulvární agendě. Hospodářské
noviny se věnují především ekonomice, nicméně v posledních letech se snaží profilovat jako
journal d’opinion české mediální scény se středovým, v otázkách ekonomiky konzervativním
pohledem na svět. Zcela politicky neutrální je agenda regionálního tisku vydavatelství VLP,
jehož deníky vycházejí vstříc masovému čtenáři tím, že ho neobtěžují složitými politickými
tématy.

Redakce českých deníků pracují v zásadě samostatně a nezávisle na svých
vydavatelích, kteří se bezprostředně nevměšují do práce redakčních týmů. Nicméně tvář
českých deníků nepřímo a zprostředkovaně ovlivňují ekonomické zájmy těchto vydavatelů. Ti
na jedné straně mají zájem o celkovou společenskou stabilitu, o hospodářskou prosperitu a
férové podmínky podnikání. Na straně druhé však usilují o to, aby jejich podniky pracovaly
efektivně a se ziskem, tj. aby zvyšovaly prodaný náklad a přitažlivost pro zadavatele reklamy,
což tlačí česká média jako celek, a zvláště zpravodajská periodika směrem k infotainmentu a
k bulvarizaci agendy.

Je určitým paradoxem, že nejzranitelnějším ve věci ovlivňování své redakční politiky
vnějšími zájmy je deník Právo, který jako jediný z masových deníků je v českých rukou.
(Akciovou společnost Borgis kontroluje šéfredaktor Práva Zdeněk Porybný, který vlastní 91,4
% akcií.). Na jedné straně si Právo svoji levicovou orientací vysloužilo pověst politicky
nezávislého listu, který se na rozdíl od ostatních českých deníků dokázal kritickými komentáři
postavit převažujícím pravicovým politickým proudům 90. let. Na druhé straně Právo při
absenci finančně silného partnera či investora je velice náchylný podléhat ve své redakční
politice zájmům zadavatelů reklamy. Deník Právo tak někdy bez větší kritické reflexe
poskytoval prostor českým firmám, jejichž podnikatelské praktiky by neobstály ve srovnání
s evropskými standardy. Příkladem může být konciliantní postoj ke skupinám spojeným
s Investiční poštovní bankou nebo podpora české strany ve sporu o televizi Nova, který
mezinárodní arbitráž nakonec rozhodla ve prospěch zahraničního investora.

2.4. Tištěná média v České republice - časopisy

Až na krátké epizody let 1945-48 a 1965-68 poválečné Československo a Česká
republika nezažily tradici populárních zpravodajských politických časopisů. Pokusy oživit
zpravodajské týdeníky nebo vlivné kulturní časopisy, které byly po sovětské invazi v roce
1968 zastaveny (např. Reportér, Literární noviny), se nesetkaly s úspěchem.

Zatímco po roce 1989 vznikly desítky, ne-li stovky nových lifestylových časopisů pro
ženy, rodinu, mládež a domácnost, pouze tři nebo čtyři nově vzniklé časopisy mají jisté
zpravodajsko-politické ambice.

Nejstarším z nich je Respekt, který je pokračovatelem opozičního samizdatového
periodika Informační servis z roku 1989. Má novinový černobílý formát, který není příliš
přitažlivý pro zadavatele reklamy. Není divu, že velcí zahraniční vydavatelé o něj brzy ztratili
zájem, zvláště když jeho čtenářskou obec tvoří převážně intelektuálové. Ve společnosti
vydavatele R-Presse s.r.o. má 93procentní většinu Karel Schwarzenberg, někdejší kancléř

                                                                                                                                                        



- 13 -

bývalého prezidenta Václava Havla. Schwarzenbergova investice do neziskového časopisu
s prodaným nákladem kolem 18 tisíců výtisků, má politický charakter. Jde o podporu
nezávislého liberálního listu usilujícího o vybudování občanské společnosti.

Na rozdíl od Respektu, týdeník s podobným názvem Reflex, který založila skupina
českých novinářů v roce 1990, získal přízeň čtenářů a zadavatelů reklamy díky svému
formátu, který kombinuje seriózní informace o událostech doby se skandály a společenskými
klepy. Zakladatelé časopisu Reflex jej záhy prodali vydavatelství Ringier, který jej dodnes má
ve svém portfoliu. Reflex prodává týdně v průměru 55 000 až 60 000 výtisků.

Nejrozšířenějším českým výhradně informačním týdeníkem je Týden, který od svého
vzniku v roce 1994 několikrát změnil vydavatele, mezi nimž byl také Axel-Springer-Verlag a
Ringier. Protože Týden byl ztrátový a nemohl se proti Reflexu prosadit, Ringier prodal jeho
vydavatelskou společnost Mediacop polskému podnikateli se švýcarským občanstvím
Sebastianu Pawlowskému. Pawlowski do týdeníku investoval údajně velkou, leč
nespecifikovanou sumu, vyměnil redakční tým za mladé a motivované lidi a podařilo se mu
v průběhu dvou let zvýšit prodaný náklad z 20 000 na 55-60 000 výtisků.

Týden nemá vyhraněný politický profil, nicméně v jeho obsahu a některých
investigativních reportážích ze světa podnikání lze vystopovat ekonomické zájmy jeho
vydavatele. Pawlowski, jehož hlavní podnikatelskou činností jsou obchod s nemovitostmi a
developerské projekty vyžadující podporu politiků a veřejné správy, reprezentuje nový
investiční trend, při němž do médií vstupují podnikatelé z jiných ekonomických sfér, kteří si
přejí mít vlivná média.

Dalším příkladem takové trendu je ekonomický týdeník Euro. Jeho vydavatel
Euronews a.s. je financován vlivnou českou finanční skupinou PPF, která v roce 2002 získala
kontrolu nad vysíláním televize Nova. Euro se pokouší soutěžit s konzervativním
hospodářským týdeníkem Ekonom, který patří do rodiny periodik vydávaný společností
Economia a.s.

S 25 000 prodanými výtisky je Ekonom nejrozšířenějším hospodářským listem.
Srovnatelná data o prodaných výtiscích jeho konkurenta Euro jsou odbornou veřejností
zpochybňována s odkazem na to, že velká část z prodaného nákladu 21 000 výtisků Eura se
prodává za diskontní cenu, kterou dotuje PPF.

2.5. Elektronická média v České republice

V České republice se poměrně záhy, v letech 1991-1994, vytvořil plnohodnotný duální
systém vysílání, v němž koexistují veřejnoprávní a soukromé stanice, a to v rozhlasovém i
televizním vysílání.

Vysílají zde čtyři celostátní plnoformátové terestrické televizní programy: dva
veřejnoprávní programy České televize ČT1 a ČT2, a dva programy soukromé TV Nova a TV
Prima. Kromě nich existuje dvanáct regionálních televizních stanic. Ty však většinou jen
vstupují do rámcového programu TV Prima, která jim podle licence musí poskytnou až tři
vysílací hodiny denně v ranních a odpoledních hodinách. Pouze dvě lokální stanice TV Praha
a TV Hradec Králové vysílají celodenně na svých vlastních frekvencích.

Průzkumy sledovanosti ukazují, že nejsledovanějším televizním programem je TV
Nova s podílem na publiku mezi 40 a 50 procenty.



- 14 -

Podíly na publiku českých televizních programů v letech1994-2003 – v procentech
1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003

TV NOVA 68,4 71,2 65,2 52,0 51,3 50,4 46,3 47,7 44,2 43,36

ČT1 24,2 20,6 24,9 27,9 26,7 25,2 23,8 21,5 21,2 22,07

ČT2 2,3 3,0 3,6 7,1 7,3 7,0 7,5 7,6 8,7 7,55

Prima TV 1,7 2,7 3,7 9,1 11,1 12,4 16,5 17,6 20,3 20,58

Ostatní 3,4 2,5 2,6 3,8 3,6 5,0 5,8 5,6 5,6 6,44

zdroj: Media Projekt 94-96, ATO TN Sofres 1997-2002, ATO Mediaresearch 2002-2003. In: výroční zprávy
rady pro rozhlasové a televizní vysílání 1994-1997, dále: www.czech-tv.cz, www.ato.cz.

Kromě pěti programů veřejnoprávního Českého rozhlasu vysílá v České republice 77
dalších soukromých rozhlasových stanic31. Dvě z nich – Frekvence 1 a  Radio Impuls – jsou
celostátní stanice, zbylé mají většinou jen lokální či regionální dosah.32

Liberální přístup k regulaci vysílacích médií vyvrcholil v polovině devadesátých let,
když parlament dereguloval vysílání novelou vysílacího zákona č. 301/1995. Kromě toho, že
umožnila vysílatelům zbavit se některých podmínek vázajících se k licenci, novela zákona
odejmula Radě pro rozhlasové a televizní vysílání právo kontrolovat změny ve vlastnických
poměrech společností provozující rozhlasové a televizní vysílání.33 Tento chybný krok sice
další novela zákona o osmnáct měsíců později částečně napravila34, nicméně zásada, že
regulátor vysílání, Rada pro rozhlasové a televizní vysílání, má právo kontrolovat pouze
vlastnické poměry ve společnosti držitele licence, a nikoli ve společnostech dalších, i nadále
zůstala v platnosti.

2.5.1. Televize v České republice

Vysílání první soukromé celostátní televize v zemích bývalého východního bloku TV
Nova bylo a je častým námětem veřejných debat. Nova je kritizována za to, že její pořady
mají negativní vliv na prostředí české kultury, že snižuje obecná měřítka vkusu při své snaze
získat masovou sledovanost, a také kvůli své konfrontační strategii, kterou zvolila od samého
počátku ve vztahu k veřejnoprávní České televizi.

Veřejná kritika TV Nova a jejího ředitele Vladimíra Železného nabyla na intenzitě

v roce 2003, když mezinárodní arbitrážní tribunál UNCITRAL rozhodl, že český stát musí
zaplatit 355 milionů US dolarů původnímu investorovi televize Nova, společnosti Central
Europe Media Enterprises (CME), za to, že neochránil její investice v České republice.

V důsledku právních kroků, které CME proti svému bývalému partnerovi a řediteli
televize Nova podnikla, Vladimír Železný v roce 2002 ztratil vlastnickou kontrolu nad licencí
Novy a v květnu 2003 i místo generálního ředitele, ze kterého ho noví čeští vlastníci odvolali.
Železný, který se na podzim roku 2002 stal senátorem a v roce 2004 poslancem Evropského
parlamentu, pak Novu opustil, i když ještě v roce 2004 se snažil zpochybnit ztrátu svého
podílu v CET 21.

                                                
31 Podle výroční zprávy Rady pro rozhlasové a televizní vysílání za rok 2002.
32 Jistou výjimkou je vysílání BBC Czech s přidělenými frekvencemi v celé republice, které však nepokrývají její
celé území.
33 Zákon č. 301/1995 Sb., o změně zákona č. 468/1991 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání.
34 Zákon č. 135/1997 Sb., o změně zákonů č. 252/1994 Sb. (rozhlasový a televizní poplatek) a č.468/1991 Sb. (R
a TV vysílání).



- 15 -

Stručná rekapitulace celého případu je následující: Licenci k celoplošnému vysílání na
frekvencích bývalého prvního federálního programu Československé televize získala v roce
1993 společnost s ručením omezením CET 21 s.r.o. Protože neměla potřebný kapitál, spojila
se v provozní či servisní firmě ČNTS (Česká nezávislá televizní společnost) se zahraničním
investorem CME amerického miliardáře Ronalda Laudera (66% podílu v ČNTS) a s Českou
spořitelnou (22%).

Když v roce 1999 CME oznámila záměr spojit své evropské aktivity s dalším
mezinárodním vysílatelem SBS Broadcasting a chtěla mu předat také vlastnictví ČNTS,
Vladimír Železný se rozhodl opustit ČNTS i CME a od 5. srpna 1999 začal vysílat s jiným
českým partnerem, kterým se stala brokerská a investiční společnost MEF Holding s dobrými
vztahy k Investiční a poštovní bance, jež zorganizovala pro nový rozjezd Novy potřebný úvěr.

Skutečnost, že CET 21 kontrolovaná Vladimírem Železným opustila ČNTS a porušila
smlouvy se CME, vyvolala řadu žalob a právních sporů, mezi nimi tři mezinárodní arbitráže.
Jedna z nich byla vedena proti Železnému a dvě další proti českému státu za porušení
mezistátních dohod o ochraně investic.

Majitel CME Ronald Lauder ve dvou arbitrážích uspěl. Železný musel vrátit CME
přibližně 29 milionů US dolarů a Česká republika musela zaplatit již výše zmíněných 355
milionů US dolarů v květnu 2003. Tyto soudní spory oslabily nejen pozici Vladimíra
Železného, ale i jeho nových českých partnerů. MEF Holding podnikatele Jiřího Šmejce nebyl
schopen čelit v létě 2002 vstupu silné finanční skupiny PPF do společností spojených
s televizí Nova. PPF později převzala nad Novou většinovou kontrolu.

Byla to PPF, která nakonec vyřešila právní spory se CME. V září 2002 zaplatila za
Vladimíra Železného dluh vůči CME ve výši 29 milionů US dolarů výměnou za jeho podíly
ve společnostech televize Nova. V září 2003 PPF koupila od CME českou filiálku ČNTS,
která byla žalobcem ve sporu s držitelem licence CET 21.

Těmito akcemi si PPF zajistila právní jistotu ve věci vlastnictví televize Nova a také
většinovou kontrolu ve společnostech zajišťujících provoz a generujících zisky Novy. 19.
prosince 2003 PPF oznámila, že vlastnické podíly PPF a Jiřího Šmejce (bývalého vlastníka
MEF Holdingu, který v prosinci 2003 zanikl) byly přerozděleny z někdejšího poměru 50:50
na nový poměr 66:34 ve prospěch PPF.

Také druhý soukromý celostátní program TV Prima má českého vlastníka. V letech
1994-2000 byla hlavním investorem kontroverzní Investiční a poštovní banka IPB. Když
v červnu 2000 IPB krachovala, byla v ní vyhlášena nucená správa a krátce na to ji stát prodal
Československé obchodní bance ČSOB, podařilo se společnosti GES Holding s úzkými
vazbami na management IPB získat kontrolu nad bývalými podíly IPB v TV Prima a jejích
společnostech.

MEF Holding a GES Holding byli investoři, kteří se zrodili v netransparentních
poměrech české privatizace. Zvláště GES Holding, kontrolovaný finančníkem Ivanem
Zachem, se skládá ze složité sítě firem navzájem propojených neprůhlednými vztahy, což
vytváří vhodné prostředí pro výhodné daňové, úvěrové a investiční operace.

PPF, která získala kontrolu nad televizí Nova, je v tomto ohledu podnikatelským
subjektem s vyšším standardem transparentnosti, přestože také její zrod a počáteční vývoj
v procesu privatizace státního majetku nejsou zcela průhledné. PPF má dnes totiž solidní
finanční základnu, kterou tvoří největší český pojišťovací ústav Česká pojišťovna, zahraniční
aktiva, jakož i vlastní banka.

Při vysílání jsou TV Nova a TV Prima konkurenti, kteří spolu soutěží, ale v oblastech
společného zájmu obě stanice své aktivity navzájem koordinují. Týká se to nákupu
zahraničních a sportovních programů, cenové politiky při prodeji reklamního času, jakož i
společných stanovisek při obhajobě jejich zájmů vůči vysílateli veřejné služby České televizi.



- 16 -

Z hlediska politických postojů se oba komerční programy snaží vystupovat jako
neutrální subjekt s vyváženým vztahem vůči vládním i opozičním politickým stranám.
Objektivita jejich zpravodajství má však svoje hranice dané obchodními zájmy vlastníků. Ti
na jedné straně se do redakční práce nevměšují, ani se nesnaží prosadit do vysílání agendu
svých firem, na druhé straně TV Nova i TV Prima mlčely, když ostatní média informovaly o
aférách zasahujících obchodní zájmy majitelů stanic nebo jejich spřátelených firem (viz
například vyšetřování týkajícího se projektu „Internet do škol“, při kterém došlo k mrhání
veřejných prostředků, nebo aféra nezákonného nakládání s osobními daty v e-Bance vlastněné
PPF a pod.).

Není pochyb o tom, že vlastnictví obou českých komerčních televizí je pro jejich
investory především obchodem, který jim má přinášet zisk. Nicméně nelze vyloučit, že velké
částky, které PPF investovala do převzetí TV Nova mohou mít také ještě jiný cíl, tj. získat
politický vliv, mít možnost vytvářet příznivé názorové klima pro vlastní podnikání.

2.5.2. Rozhlas v České republice

Mezi rozhlasovými stanicemi v České republice neexistuje žádná s takovým
dominantním postavením, jaké má na televizním trhu TV Nova. Tři rozhlasové stanice
s největším podílem na trhu – veřejnoprávní Čro1 Radiožurnál a soukromé Frekvence 1 a
Radio Impuls – mají zhruba stejný podíl na poslechovosti a rozhlasovém trhu, něco mezi 10 a
12 procenty. Zbytek rozhlasového auditoria je rozptýlen mezi sedmdesát dalších soukromých
lokálních stanic, z nichž některé jsou smluvně nebo vlastnicky propojeny do jakýchsi „mini-
sítí“ (například Evropa 2, Radio Kiss).

Z hlediska vlastnických poměrů na rozhlasovém trhu má nejsilnější postavení skupina
patřící francouzskému investorovi Lagardere Active Radio International SA, která kontroluje
celostátní rozhlasový program Frekvence 1, skupinu místních rozhlasů Evropa 2 a agenturu
na prodej rozhlasové reklamy Radio Regie Music (RRM).

Druhou největší soukromou rozhlasovou stanici, celostátní program Radio Impuls je
ve vlastnictví konsorcia rozhlasových vysílatelů z východní části Německa Eurocast
Rundfunk Beteiligung GmbH.

Osm stanic Radia Kiss, které vlastní zahraniční investor, nizozemská společnost Radio
Investments N.V., je třetí významnou skupinou rozhlasových vysílatelů, jež navíc provozuje
vlastní agenturu na prodej reklamního času RadioNet.

Obě zmíněná mediální zastupitelství, RRM a RadioNet, nabízejí své služby také
dalším rozhlasovým stanicím.Tak například Radio Impuls využívá k prodeji svého reklamního
času RRM, přestože tato agentura patří a slouží jeho konkurentovi, stanici Frekvence 1.

Třetím mediálním zastupitelstvím na rozhlasovém trhu je Media Marketing Services
(MMS), které poskytuje služby 41 nezávislým rozhlasovým stanicím, mezi nimi několika
rádiím Hey s vazbami na GES Holding. Není vyloučeno, že za nedávnými změnami ve
společnosti vlastníka MMS (Stamford Co.) stojí peníze a vliv majitele TV Prima GES
Holding, jenž se snaží expandovat i do dalších médií.

Licenční politika Rady pro rozhlasové a televizní vysílání se snaží udržet pluralitu
místních rozhlasových stanic. Také proto se staví odmítavě ke snahám o propojování
lokálních rozhlasů do vysílacích sítí pod jedním vlastníkem. Na druhé straně Rada nic
nenamítá proti spojenectví lokálních rozhlasových stanic s jinými médii, pokud to odpovídá
podmínkám stanoveným v zákonu o vysílání z roku 2001 (viz například nákup Radio Classic
novinovým vydavatelem Mafra).



- 17 -

2.6. Česká média z hlediska vlastníků, plurality a nezávislosti.

Obnovení svobody projevu a nástup tržní ekonomiky – to byly hlavní faktory, které
ovlivnily proměny mediální scény v České republice po listopadu 1989. Všechna česká média
s výjimkou veřejnoprávních vysílatelů České televize a Českého rozhlasu, a také tiskové
agentury České tiskové kanceláře ČTK, kterou kontroluje Rada ČTK volená parlamentem,
jsou v soukromých rukou.

Česká republika je zemí s minimálními restrikcemi týkajícími se vlastnictví médií.
Neexistují zde žádné limity pro zahraničního investora. Jediné omezení křížového vlastnictví
médií stanovil vysílací zákon z roku 2001, který nedovoluje, aby jeden majitel celoplošného
rozhlasového nebo televizního programu vlastnil či kontroloval jiný celoplošný rozhlasový
nebo televizní program.

Český Úřad na ochranu hospodářské soutěže přistupuje k vymezení relevantního trhu
v oblasti médií tak, že zatím nevznikl důvod k nějakému správnímu opatření, které by
korigovalo dominantní postavení některého ze soutěžitelů.

Pokud se do trhu médií zahrnou jak tisková média (deníky, časopisy), tak média
elektronická (rozhlas, televize), pak v České republice existuje pluralita médií a jejích
vlastníků zajišťující podmínky pro vyjádření názorové rozmanitosti pluralitní demokratické
společnosti.

Jestliže však mediální trh jako celek rozdělíme na specifické skupiny, pak zjistíme, že
existují dvě oblasti, ve kterých jeden subjekt zaujímá dominantní, ne-li přímo monopolní
postavení.

Prvním případem je televizní vysílání, v němž je dlouhodobě dominantním prvkem
komerční TV Nova s podílem na publiku mezi 40-50 procenty a s podílem na trhu televizní
reklamy přesahujícím 50 procent. Navíc existují indicie o koordinaci a spolupráci dvou
celoplošných soukromých televizí TV Nova a TV Prima v některých strategických
rozhodováních při plánování programu a prodeje reklamního času.

Druhým případem je vydavatelství Vltava-Labe-Press ovládající téměř stoprocentně
trh regionálního a místního tisku.

Na to, do jaké míry dominantní postavení v jednotlivých segmentech mediálního trhu
ohrožuje tematickou i názorovou pluralitu českých médií jako celku, existují rozdílné názory.
Někteří kritici takovou situaci pokládají za hrozbu mediální plurality a žádají korekci ze
strany regulátorů či státu. Obecně však ve společnosti i u příslušných orgánů státní správy
převažuje názor, že není třeba žádných zásahů, neboť spotřebitelé českých médií mají stále
možnost volby. Podle tohoto názoru v České republice stále existuje dostatečná mediální
pluralita, kterou jim v televizním vysílání zajišťuje veřejnoprávní Česká televize a v oblasti
denního tisku celostátní deníky jiných vydavatelů, než je VGP.

Vzhledem k tomu, že televize je médiem s nejširším společenským dopadem, úloha
veřejnoprávního vysílání v zájmu zachování mediální plurality médií dnes nabývá na
významu a uznávají ji i ti politici, kteří se dříve snažili veřejnoprávní vysílání ve vztahu ke
komerčnímu sektoru marginalizovat, a kteří se až dosud stavěli proti tomu, aby se rozhlasový
a televizní, tzv. koncesionářský, poplatek zvyšoval v souladu s inflací35.

Z analýzy poměrů v České republice vyplývá, že koncentrace vlastnictví v českých
médiích zatím ještě nedosáhla takového stupně, který by ohrožoval svobodu a pluralitu médií.
V oblasti tiskových médií existují příklady vertikálních koncentrací, při nichž vydavatel
denního tisku je zároveň majitelem tiskáren a spolu s ostatními vydavateli spolumajitelem

                                                
35 Rozhlasový a televizní poplatek je v České republice jeden z nejnižších v Evropě, od roku 1997 se až do roku
2004 jeho sazby (37 Kč pro rozhlas a 75 Kč pro televizi) nezměnily.



- 18 -

distributora tisku. Takových soutěžitelů je však na trhu více, což zajišťuje pluralitu a zatím
nelikviduje hospodářskou soutěž.

Horizontální koncentrace médií je v České republice dosud v embryonálním stavu,
prosadila se pouze v segmentu regionálního tisku. Nicméně koordinace některých německých
vydavatelů denního tisku, jakož i snahy majitele TV Prima (GES Holding) pronikat na
rozhlasový trh (rádia Hey) i na trh časopisů (společenské týdeníky) nevylučují, že hrozba
pluralitě médií může přijít i z této strany.

V České republice zatím existují právní a institucionální záruky svobody médií. Česká
média, včetně veřejnoprávního rozhlasu a televize, byla v posledních patnácti letech ušetřena
nějakého brutálního pokusu využít je a manipulovat ve prospěch jednoho jediného
názorového proudu či jedné jediné politické strany.36 Imunita lidí vůči politické indoktrinaci
prostřednictvím médií, která se rozvinula v době totalitního politického systému, je stále
vysoká a politici to vědí.

Také proto ohrožení svobody a plurality médií v České republice dnes přichází spíše
z ekonomické než z politické sféry. Je to nejen koncentrace vlastnictví, ale také velikost
mediální trhu, které mohou nepříznivě ovlivnit pluralitu českých médií a rozmanitost jejich
obsahu. Denní i týdenní tisk hlavního proudu, jakož i rozhlasové a televizní vysílání, se
soustřeďují převážně na většinové auditorium ve snaze dosáhnout dostatečně velkou čtenost,
poslechovost a sledovanost, jako nezbytný předpoklad své úspěšné existence. Důsledkem je
tzv. „tabloidizace“ nebo „bulvarizace“ zpravodajských médií.

Malý český trh neumožňuje, jako v jiných větších státech, vznik většího počtu tzv.
„nikových“ médií, které by byly schopny udržet se na trhu a při tom svým obsahem i
zpracováním vycházet vstříc potřebám zájmů menšinového nebo vybraného publika.

Negativní vlivy ekonomických tlaků na nezávislost redakční práce se dají vystopovat
také ve vstřícném přístupu tisku k velkým zadavatelům reklamy. Například monopolistické
chování Českého Telecomu před deregulací telekomunikačního trhu kritizovaly jen nezávislé
listy (např. Respekt) a nízkonákladové odborné časopisy, nikoli však velké deníky, pro něž
reklamy Českého Telecomu byly a jsou zdrojem trvalého příjmu.

O zadluženosti jedné z největších cestovních kanceláří CK Fischer, která v termínu
nezaplatila povinné pojistky, informovala veřejnoprávní Česká televize, a nikoli soukromá
média, pro něž je CK Fischer pravidelným zadavatelem reklamy.37

Malý český trh a ekonomické tlaky působí negativně rovněž na nezávislost novinářů
jako jednotlivců pracujících v ostře konkurenčním prostředí. Počet zájemců o novinářskou
práci stále převyšuje nabídku míst v redakcích. Čeští žurnalisté většinou přijímají bez výhrad
pracovní podmínky stanovené jejich zaměstnavateli. Při konfliktu veřejného zájmu a zájmu
vydavatele se redaktoři a reportéři často přiklánějí na stranu vydavatele. Jediným právním
rámcem zaměstnávání novinářů je Zákoník práce, neexistuje žádná kolektivní smlouva na
celostátní úrovni mezi provozovateli médií a žurnalistickým svazy jako v jiných státech.

Jedinou žurnalistickou organizací v České republice je Syndikát novinářů České
republiky, v jehož řadách však chybí většina aktivních novinářů velkých a vlivných českých
médií. Syndikát nemá tudíž velkou autoritu a soustřeďuje se hlavně na otázky novinářské
etiky, profesionálních standardů a prezentace profesních stanovisek směrem k veřejnosti.

                                                
36 Tzv. česká televizní krize na přelomu let 2000-2001 vznikla víceméně živelně, aniž by jí iniciovaly politické
strany. Někteří z politiků se pak snažili událostí a publicity s nimi spojené využít ve svůj prospěch, ale masová
účast na demonstracích podporujících nezávislost České televize přinesly jednak důkaz toho, že veřejnost je
ochotna hájit nezávislost veřejnoprávních médií, a dále byla signálem pro politiky, že pokusy o jejich ovládnutí
mohou narazit na odpor, jehož kořeny tkví ve zkušenost se stranickými médii z dob bývalého režimu.
37 Zadluženou cestovní kancelář CK Fischer nakonec v říjnu 2003 před bankrotem zachránil prodej silné finanční
skupině Atlantic.



- 19 -

Na druhé straně zápas o pluralitu a nezávislost médií se v České republice v mnohém
neliší od podobných zápasů kdekoli jinde na světě. Pokud v České republice existují
překážky, které by mohly bránit pluralitě médií a nezávislosti novinářů, nemají institucionální
povahu.

Jak ukazuje analýza vlastnických poměrů v českých médiích, také ony zatím nejsou
hrozbou vzniku názorového monopolu či ohrožením plurality médií. Český mediální trh je
stále otevřen pro nové hráče, ovšem jejich vstup na hrací pole již není tak snadný jako před
deseti lety. Otázkou však zůstává, zda a jak dlouho tento stav relativní plurality vlastníků
českých médií vydrží, a zda nepodlehne globalizačním trendům, které nahrávají velkým
nadnárodním korporacím.



- 20 -

3. Přílohy, tabulky
3.1. Vydavatelství Ringier

Ringier A.G.
Switzerland

Ringier (Nederland) B.V.
Strawinskylaan 3105,
1077ZX Amsterodam

The Netherlands

B.V. Tabora
Amsterodam

The Netherlands

PNS a.s.
ID: 45795533
(distribuce)

Mafra (RBVG) 26,27%
POL-Print GmbH 26%
Europress 11,24%
Sanoma Mag. 9%
Borgis a.s. 0,49%

Ringier ČR  a.s.
Domažlická 1139
Praha 3, ID: 40766713
(vydavatelství -
deník Blesk a další
periodika) viz poznámka

100%
76,6%*)

27%100%

Ringier Print Praha a.s.
Černokostelecká 613
Praha 10, ID 4387554
(tiskárny v Praze)

Ringier Print s.r.o.
Novinářská 1254/7
Ostrava, ID: 49702475
(tiskárny v Ostravě)

100%

100%

Československý sport, s.r.o.
Orlická 9
Praha 3, ID 45793247
(deník Sport)

100%

poznámka: Ringier ČR, a. s., vydává deníky Blesk, Nedělní Blesk, Blesk magazín plus TV, Blesk extra, deník Sport,
a časopisy Sport magazín, ABC, Reflex, Týdeník Televize, TV Revue a TV plus.

zdroj: výroční zpráva společnosti 2002 aktualizovaná údaji z obchodního rejstříku
*) viz zdroj: URL: www.ringier.ch/group/Facts_and_figures/participations
Ringier (Nederland) působí nejen v České, ale také ve Slovenské republice. Ve společnosti Slovakia Ringier měl
podíl německý vydavatel Gruner+Jahr. Podle zpráv z médií (např. Handelsblatt), toto partnerství skončilo v prosinci
2003. Je možné, že chybějících 23,4 percent reprezentuje podíl firmy G+J.

( nezjištěné
partnerství)



- 21 -

3.2. Vydavatelství  RBVG, Rheinisch-Bergische Verlagsgesellschaft mbH

Rheinisch-Bergische
Verlagsgesellschaft

mbH

MAFRA a.s., Praha
ID: 45313351
(deník MF DNES)

MaF a.s., Praha
ID: 00552780

PRESSINVEST a.s.
ID: 43002331

drobní
akcioná ři

Lidové noviny a.s.
ID: 43874444
(deník Lidové noviny)

Tiskařská Property
Development TPD a.s.
ID: 25654802
(tiskárny)

Media servis s.r.o.
ID: 25773801
(služby)

Distribuční holding s.r.o.
ID: 26179024
(poradenství, účetnictví)

Mafra Media a.s.
ID: 26463202
(Radio Classic)

Tempo team s.r.o.
ID: 25652338

Pražský spotřebitelský
tisk k.s.
ID: 25695126

drobní
akcioná ři

3,07%

Mobil Media a.s..
ID: 26421551
(web service)

93,92% 6,08%

100%

26%74%

96,93%
100%

90% 10%

100%

PNS a.s.
ID: 45795533
(distribuce)

26,27%

BV Tabora
(Ringier AG) 27%
POL-Print GmbH 26%
Europress 11,24%
Sanoma Mag. 9%
Borgis a.s. 0,49%

73,73%

78%

Economia a.s.

F-log AG
Deutschland

22%

51%

49%

100%

zdroje: data o společnosti z v Obchodním rejstříku;
rozhodnutí č. 238/02-OK-2222/03-ORP vydané ÚOHS, URL:www.compet.cz;
Výroční zpráva Mafra a.s.2002; Výroční zpráva MaF a.s. 2002;
Zpráva o vztazích mezi propojenými osobami 2002 Mafra a.s.



- 22 -

Euro-Druckservice AG

3.3. Vydavatelská skupina Verlagsgruppe Passau (Passauer Neue Presse)

Verlagsgruppe
Passau,

Deutschland

GmbH POL-Print Medien

PNS a.s.
(distribuce tisku)

Jihočeské tiskárny a.s.

Severotisk, s.r.o.

Typos a.s.

Typos-Digital Print
s.r.o.

80% (?)100%
20% (?)

VLTAVA-LABE-PRESS a.s.
regionální divize:
VLP Jih – České Budějovice
VLP Sever – Ústí nad Labem
VLP Východ – Hradec Králové
VLP Západ – Plzeň
VLP Praha – Praha
VLP Mír – Praha-Uh říněves
VLP střední Morava – Olomouc
VLP jižní Morava – Brno
VLP Vysočina  – Jihlava
VLP severní Morava&Slezsko –
Ostrava
Oddělení:
Inzertmedia
mojenoviny.cz (on-line web)

Astrosat  s.r.o.
(barevné přílohy)

51%

Deutscher Supplement
Verlag GmbH

100%

26,27%49% 26%

BV Tabora –
Ringier Nederland

Europress kom.sp. Sanoma Magazines
Praha s.r.o.

9%

27%

SANOMA WSOY
Finland

Mafra a.s.
Praha

Bauer Verlag
Deutschland

Ringier AG
Switzerland

Bertelsmann
Deutschland

11,24%
Borgis a.s.  0,51%

Rheinisch-Bergische
Verlaggesellschaft

Deutschland

zdroje: - data o společnostech z Obchodního rejstříku
- informace o společnosti Verlagsgruppe Passau na URL: www.vgp.de
- EFJ: Eastern Empires, Foreign Ownership in Central and Eastern European Media. Brussels, June 2003



- 23 -

3.4. Vydavatelství ECONOMIA a.s.

HB-DJ Investments B.V.
Veestraat 5
Venlo
The Netherland

ECONOMIA a.s.
Dobrovského 25
Praha 7, ID: 00499153

ECOMEDIA, s.r.o.
Dobrovského 25
Praha 7, ID: 62416910

Economia Online, a.s.
Ovenecká 9
Praha 7, ID: 26207389

Ecopress a.s.
Pribinova 25,
Bratislava
ID: 62416910

SLOVAKIA

ECOPRINT, d.o.o.
Maršala Birjuzova 45
Beograd
ID: 62416910

SERBIA

R MEDIA, s.r.o.
Dobrovského 25
Praha 7, ID: 48112135

Distribuční Holding,s.r.o.
Senovážná 4
Praha 1, ID: 26179024

Ekonomia, s.r.o..
Pribinova 25
Bratislava, SR
ID: 35712911

Mediaservis s.r.o., a.s.
Sazečská 12
Praha 10, ID:25773801

100%

49%

100%

ČTK 10,9%
drobní akcioná ři 11,6%

77,5%

100% 100% 85% 100%

22%

zdroj: - Výroční zprávy ECONOMIA a.s. 2001, 2002
- data o společnosti z Obchodního rejstříku

Mafra a.s.

F-log AG
Deutschland

51%

78%



- 24 -

3.5. skupina televize Nova

PPF
Group

spole čnosti:
PPF a.s.
PPF burzovní spol. a.s.
PPF majektová a.s.
CM – CREDIT a.s.
AB – CREDIT a.s.
PPF Cyprus Ltd.
PPF Services Ltd.
PPF Consulting Ltd.
PPF Asset Manag. a.s.
PPF investiční spol. a.s.

majetek:
Česká pojišťovna a.s.
Home Credit Finance as.
e-banka
ČP Leasing a.s.

MEF group
Jiří Šmejc
fyzická osoba

Česká produkční
ID: 25653431
(výroba, vysílání)

TV Nova Holdings B.V.
The Netherlands

Vilja a.s. Praha
ID: 26419009

CET 21 s.r.o.
licence TV Nova
ID: 45800456

podílníci:
(PPF+MEF verze)
Vilja a.s. – 52,1 %
Peter Kršák – 16,7 %
CEDC – 3,1 %
Česká spořitelna – 1,2 %
26,9 %  je předmětem
soudního rozhodování – viz
poznámka

MAG Media 99 a.s.
ID: 25788124
(prodej reklamy)

Česká produkční
invest a.s.
ID: 25653431

MAC TV
licence TV Joj

Slovenská republika

AQS a.s..
ID: 25653431
(nákup pořadů)

Plejáda a.s..
ID: 26120623
(vydavatelství)

66%

66%

100%100%

34%

34%

100%

100%

52%

neuvedené
nebo smluvní
vztahy

FTV Premiéra s.r.o.
(TV Prima)

zdroj : data o společnostech z OR
tisková zpráva PPF 19. prosince 2003
poznámka: ve věci obchodních podílů CET 21
stále probíhají nevyřešené soudní spory,
29. ledna 2004 Vladimír Železný prohlásil, že
stále vlastní 60 procent podílu v CET 21.

produk ční linie

programová linie



- 25 -

3.6. skupina GES – mediální společnosti

GES Group
spole čnosti:

GES Invest
GES Real
GES Real Investment
GES Asset Development
GES poradenská
Czech Media Corporation
Prague Press Agency etc

GES Media  Holding
Králodvorská 1081/16,
Praha 1, ID: 26706539

FTV Premiéra  s.r.o.
ID: 4811590
licence  TV Prima
vydavatelství :
TV Tip Seriál
Mladý svět (rodinný týdeník)
Recepty prima nápadů (hobby
časopis)

RTV Galaxie  a.s.
ID: 25954211
licence pro lokální stanice
TV Praha
TV Hradec Králové

Galaxie sport s.r.o.
ID: 48153168
licence pro kabelový kanál
Galaxie Sport

Pražské inforádio s.r.o.
ID: 26506734
licence Radio  Hey Praha

Star Promotion s.r.o.
ID: 26506700
licence Radio  Hey Brno

Fajront BS s.r.o.
ID: 25899252
licence Radio  Hey Ostrava

Media Marketing Services
s.r.o, ID: 64577686
nákup rozhlasové reklamy

STAMFORD MANAGING a.s.
ID: 26765586

Jiří Hojgr
fyzická osoba

nepřímé nebo smluvní vztahy

100%

100%

100%

33,33%

66,67%

zdroj: údaje o společnostech z Obchodního rejstříku
- informace mediální serveru na adrese URL: www.radiotv.cz

Rádio Profil s.r.o. s.r.o.
ID: 15053164
licence Radio  Hey Profil
(Pardubice)

prodej reklamy


