Aktuality Louče
274
zpět na Louč - komentuje svět žurnalistiky a médií          © Milan Šmíd
Louč se snaží posvítit i na témata, o kterých nepíší www.ceskamedia.cz, www.radiotv.cz, www.britskelisty.cz, www.virtually.cz, www.mam.cz, www.istrategie.cz, www.parabola.cz, www.rozhlas.cz/digital/portal, www.medialne.sk, www.strategie.sk www.idnes.cz, www.lidovky.cz, www.ihned.cz, www.novinky.cz, www.denik.cz news.google.com (česky) a jiní. Inspiraci pak nachází na webových stránkách, jako jsou www.mediar.cz, www.mediaguru.cz, www.digizone.cz, duspiva.blogspot.com, www.mediainfo.cz, www.tyinternety.cz/media, http://blok.rozanek.cz/, i jinde... Odkazy ze světa českých médií Louč vyhledává na www.fekar.cz/media, britská média sleduje přes www.guardian.co.uk/media, německá média přes www.jonet.org, data o francouzských médiích čerpá z www.strategies.fr, informace o evropské žurnalistice získává z www.ejc.nl, etické kodexy hledá přes ethicnet.uta.fi...

NA OKRAJ DNŮ 1.-30.11.2014... ARCHIV     TÉMATA

27.11.2014 Dnes v Praze začala dvoudenní konference "Regulace českých médií II", kde jsem byl jedním z účinkujících. Prezentaci Mediální rady ČT a ČRo - Jsou zahraniční vzory řešením? umisťuji na web. Její obsah je však pouhým digestem toho, co jsem sepsal ve studii pro Parlamentní institut, která je k dispozici na webu psp.cz.

| nahoru |

24.11.2014 Minulý týden se udělovaly Křišťálové lupy oceňující výkony na internetu. Osobností internetu se stal Josef Šlerka, v kategorii "Obsahová inspirace" hlasování uživatelů vyneslo do čela politickou satiru Kancelář Blaník. Na otázku Lidových novin: "Jak dlouho plánujete, že byste mohli se seriálem pokračovat?" autoři odpověděli: "Dokud budou politici spolupracovat. Třeba Miloš Zeman spolupracuje výborně. Neustále nám hází další a další témata." Seriál skutečně stojí za zhlédnutí, jenom toho fakování při využití šmírbuchu jazyka českého je tam na můj vkus trochu moc. Pak se tvůrci nemohou divit, že se nedostanou do televize.

  • Rada pro rozhlasové a televizní vysílání RRTV na svém zasedání 19.11. vydala upozornění na porušení zákona, kterého se Český rozhlas dopustil přímým vysíláním prezidentských Hovorů z Lán s tím, že (citováno doslova): "žádá provozovatele rozhlasového vysílání ČESKÝ ROZHLAS (...) o podání vysvětlení, proč nezajistil, aby v pořadu Hovory z Lán ze dne 2. 11. 2014 na programu Radiožurnál od 17:05 hodin nezazněly vulgarismy. Rada stanovila lhůtu k podání vysvětlení 30 dní ode dne doručení této výzvy." Pokud by ČRo zavedl tzv. broadcast delay na prezidentovy projevy, byl by to ve světě unikát. Neboť jaké jiné opatření mohla mít RRTV na mysli?!?
  • Zatímco tohoto zařehtání byrokratického šimla RRTV si média všimla, bez komentáře zůstala jiná tisková zpráva, v níž RRTV oznamuje soudní potvrzení svých sankcí, mezi nimiž je i pokuta 200 000 Kč pro TV Nova za porušení zásad objektivity. Jednalo se o běžnou reportáž o odívání do kostela v letních parnech z 24.8.2012, v níž komusi vadilo, že se názory dogmatického Bratrstva Pia X, vydávaly za názor celé katolické církve. Alespoň tak jsem vyrozuměl z tiskové zprávy, protože judikát k této kauze na webu RRTV chybí. Reportáž jsem si vyhledal a našel jsem v ní jen redaktorskou povrchnost a bulvarizující snahu upoutat. Jakkoli zpravodajství TV Nova nemusím, domnívám se, že trestat by se mělo nikoli za pochybení, ale za zlý úmysl, který jsem v reportáži nenašel.
  • Když senátor Jan Veleba vystupoval ještě jako prezident Agrární komory, dělal na mne dojem rozumného člověka. Poté co se stal předsedou strany SPO, někdejších Zemanovců, jakoby propadl hysterii. Nejprve na webu SPO zaútočil na zpravodajství ČT, která se prý "nezmohla na jedinou reportáž z akce (17.11. na Klárově). To je něco neuvěřitelného. Nevím, proč platíme koncesionářské poplatky, když veřejnoprávní médium neplní své povinnosti. Podáváme podnět Radě pro rozhlasové a televizní vysílání."
    Přitom na tomto shromáždění Veleba přednesl projev plný nesmyslů a výmyslů o činech skupiny Pussy Riot. Když ho na tyto nesrovnalosti redaktor MF Dnes Petr Kolář v rozhovoru 22.11. upozornil, Veleba se hájil tím, že ty informace získal z internetu (jednalo se o proruský anonymní web aeronet.cz). Politik, který věří všemu, co si přečte na internetu, je pro mne rizikovým faktorem společnosti.

    | nahoru |

    18.11.2014 Albertov 17.11.2014, vejce trefilo německého przidenta Gaucka Oslavy 17. listopadu máme za sebou, i s mezinárodní ostudou na Albertově. Co k tomu dodat? Smutek z chování těch, kteří Albertov pojali jako happening a nikoli jako cílený protest proti prezidentovi. Kdyby tomu tak bylo, tak nechali promluvit rektora a zaznít studentskou hymnu a svoje protesty si schovali až na Zemanův projev. Je tu i smutek z některých politiků připomínajících fotbalisty, kteří po zápase děkují zdivočelým fanouškům, aniž by se distancovali od jejich hulvátství. Na druhé straně jsem tu našel i záblesk naděje, když se ukázalo, že "dav zjevně nebyl protisystémový" a nechal promluvit zahraniční hosty, kterým zatleskal. Nebo když si člověk přečetl, že se "na kus Národní třídy napěchovalo pěkných pár tisíc lidí, že tam notnou chvíli nebylo k hnutí a že to, poslušné hlásím, nebyla žádní „zdivočelá kavárna“. Ti lidé nebyli divocí, jen své červené karty ještě pozdě odpoledne nosili viditelně a hrdě. Ale bavili se a užívali pohodového svátku." Cituji z facebookového svědectví Martina Mostka, který se přijel na svátek podívat do Prahy ze Znojma. Text i album Pieta. Protest. Posvícení stojí za zhlédnutí.

  • Jak se dalo čekat, interpretace zahraničních médií se nevyhnula klišé, zjednodušení a omylům. Ať už to byla BBC, která jednu z příčin identifikovala slovy: "Many are angry with Mr Zeman, who they see as too sympathetic to Russia." Čehož okamžitě využila ruská propaganda: "Президента Чехии забросали яйцами за поддержку Кремля." V německých médiích pak převažovaly titulky s informací o tom, že německý prezident Gauck dostal vejcem do hlavy, jakoby se házelo na něj a ne na Zemana. Viz titulek bulvárního Bildu Ei-Attacke auf Gauck. Z videa jsem se pokusil "vytáhnout" dráhu padajícího vejce (červené kolečko v obraze - kliknutím lze zvětšit).
    | nahoru |

    15.11.2014 Když jsem ve čtvrtek večer umístil na Louč příhodu do cyklu "Koho to dnes zajímá" s názvem Jak Havla nahradila čistička v Horním Jelení, netušil jsem, že MF Dnes tuto příhodu rovněž pojedná s titulkem Když se zastavily rotačky... . Já jsem však byl na webu o hodinu a půl dřív.

  • Český prezident Miloš Zeman se dnes na konferenci 25 let kapitalismu v ČR v diskusi s Václavem Klausem opět nechal unést svou výřečností a sklonem k bonmotům, když o zákroku policie 17. listopadu 1989 na Národní třídě prohlásil: "Přátelé, nebyla to žádná krvavá řež, nebyl to žádný nestandardní masakr, byla to jedna z 'x' demonstrací," přičemž skutečnou revoluci prý nastartovala až nepravdivá zpráva o smrti studenta Šmída. To zas bude komentářů a spikleneckých teorií a taky Zifčáků, co to údajně všechno zpunktovali! A já si myslel, že se to letos odbude věcnou informací v HN "Mrtvý" student je dnes vědec, má kapelu Klec a hraje divadlo." Ach jo!
  • P.S. 16.11.2014: MF Dnes by měla ze svého archivu uvolnit článek Pavla Žáčka ze 16.11.2009 s podtitulkem: „Spikleneckou verzi Zifčáka vyšetřování vyvrátilo, on ale pořád šíří lži.“ Kromě toho Pavel Žáček o případu sepsal celou studii, která je založena na dokumentech, nikoli na Zifčákových konspiračních teoriích.
    | nahoru |

    13.11.2014 Minulou sobotu 7. listopadu vyšlo devatenácté vydání internetového Týdeníku Echo, což jest produkt Balšínkova zpravodajského webu echo24.cz. Tentokráte však poprvé v tištěné podobě s distribucí v trafikách. Myslím, že Týdeník Echo to v soutěži s novým týdeníkem Téma prohraje. Hlavně proto, že za 39 Kč nabízí přibližně stejný obsah jako produkt vydavatelství Mafra, který se prodává za cenu 25 Kč.

  • Protože se čtvrtstoleté výročí listopadu 89 nezadržitelně blíží, což vyvolává vzpomínkové a pamětnické orgie (naštěstí ne všechny proniknou do médií), přicházím se svou troškou do mlýna a znovu nabízím odkaz na studii Česká média a jejich role v procesu politické změny roku 1989. Jak jsem zjistil, občas se z ní v pamětnických diskusích cituje.
  • Ve středu 12. listopadu se podařilo modulu kosmické sondy Rosetta přistát na kometě, poprvé v historii, což se hodnotí jako technický majstrštyk, který se podařil nikoli americké NASA, ale ESA, tedy Evropské vesmírné agentuře. Sonda Rosetta byla vypuštěna v roce 2004, na úspěch se tedy čekalo deset let. Ještě že věda není řízena politikou, tam jsme schopni vytyčit cíle maximálně na jedno volební období, a to ještě bez záruky, že vláda nám ty čtyři roky vydrží.
    | nahoru |

    6.11.2014 Dnešní MF Dnes uvádí z připravovaného sobotního rozhovoru s prezidentem "Buď neumíte dobře rusky, nebo jste ten výraz v textu Pussy Riot přehlédli...". Prezident Zeman trvá na svých výrocích a zřejmě se nepoučil z minulosti, když se ukázalo, že ne vše, co zachytí jeho mimořádná paměť, se zakládá na pravdě. Mám na mysli spor Ivan Brezina vs. Miloš Zeman, který končil touto omluvou zveřejněnou 20.6.2007 v MF Dnes: "Omlouvám se novináři Ivanu Brezinovi za nepravdivé výroky o tom, že psal na objednávku Českých energetických závodů, se kterými měl důvěrnou smlouvu a za to, že jsem ho nařkl z korupce. Miloš Zeman" Kdo chce znát detaily, může je nalézt v rozhodnutí Ústavního soudu I. ÚS 453/03.

  • Do seriálu Znovu89 jsem zařadil další pokračování.
    | nahoru |

    2.11.2014 Dnes výjimečně souhlasím s Janem Čulíkem z Glasgow, který na facebooku napsal: Je opravdu nejzásadnějším problémem v ČR dneška řešit Klause, Zemana a Havla? (...) Zjevně se vám vede příliš dobře, že plýtváte časem na podružnosti." Měl jsem stejný pocit při čtení víkendových diskusí a komentářů. Na druhé straně, interview bývalého prezidenta Václava Klause v MF Dnes uvedené na titulní straně bulvarizujícím titulkem "Nikdy Havlovi neodpustím," jakož i poslední Hovory z Lán současného prezidenta Miloše Zemana k vášnivé diskusi provokují a přímo vybízejí.

  • titulní strana MFDnes 1.11.2014 Jestliže Václav Klaus při pohřbu Václava Havla před třemi roky prohlásil: "Nejsme velký národ, a proto ani velkých postav nemáme na rozdávání. Přesto jsme často dopouštěli, aby bylo jejich dílo a odkaz zplošťováno či deformováno a tím znehodnocováno. Věřím, že Václava Havla nic takového nečeká.", pak jeho sobotní interview bylo učebnicovým příkladem takového "zplošťování" (havlismus, Havel jako nutné zlo s mentálním založením reformního komunisty, sobotkovsko-babišovsko-moravcovsko-janečkovský režim atd.).
  • Miloš Zeman se pak v přímém rozhlasovém vysílání "vyznamenal" použitím jazyka restaurací čtvrté cenové skupiny. S výjimkou Jelcina si nevzpomínám na státníka, jehož oficiální (nikoli kradmo odposlechnuté) projevy obsahují výrazy, které veřejnoprávní rozhlas v záznamu musel "vypískat" (35. a 47. minuta záznamu).
    V této souvislosti jsem si vzpomněl na úvod Konšelské z Těžké Barbory Voskovce a Wericha: "Víno naleje, do domu dodá, každému prodá, co kdo chce a jak. Když městu zle je, ví kudy na to, nic nechce za to, že je kabrňák. Zvolili jsme ho abychom ho měli, teď ho tu máme, zdali pak ho znáš?"
  • Do svého soukromého Znovu89 zařazuji další pokračování.
    | nahoru |

    | starší aktuality | novější aktuality |

    CHRONOLOGICKÝ ARCHIV | TEMATICKÝ ARCHIV (do roku 2004): INFORMACE/GLOSY | ČESKÁ TELEVIZE | TV NOVA | TV PRIMA | TV3 | ZÁKONY/LEGISLATIVA | POLITIKA | TISK | AUDIOVIZE | KABELOVÁ TV | TELEKOMUNIKACE | HISTORIE MÉDIÍ | NA OKRAJ DNŮ | ŘEKLI O... | PŘEDNÁŠKY/REFERÁTY
    Copyright © Milan Šmíd