Aktuality Louče
301
zpět na Louč - komentuje svět žurnalistiky a médií          © Milan Šmíd
Louč sbírá informace z webů www.mediar.cz, www.mediaguru.cz, www.ceskamedia.cz, www.digizone.cz, www.lupa.cz, duspiva.blogspot.com, www.mediainfo.cz (Newton), www.radiotv.cz, www.mam.cz, www.istrategie.cz, marketingsales.cz, www.mediahub.cz, www.parabola.cz, www.medialne.sk, www.strategie.sk, včetně odkazů z www.fekar.cz/media.
Britská média sleduje přes www.guardian.co.uk/media, německá média přes www.djw.de, data o francouzských médiích čerpá z www.strategies.fr, informace o evropské žurnalistice získává z www.ejc.nl, nebo z EJO - European Journalism Observatory, etické kodexy hledá přes ethicnet.uta.fi a nejrůznější audiovizuální statistiky na European Audiovisual Observatory

NA OKRAJ DNÍ 1.-28. 2. 2017... ARCHIV     TÉMATA
22. 2. 2017
V průběhu dovolené mimo hranice ČR jsem díky poplatku 19 euro za hotelový internet (v recepci zadarmo, ale s rychlostí 50-100 Kbit/s, po zaplacení na pokoji 2-5 Mbit/s) zaregistroval tyto události:
x x x
- Hádku mezi ČT a Mafrou o tom, jak deník MF Dnes informoval o PR zakázce zadané společnostem Bison & Rose, AMI Communications a Stance Communications.
Přiznám se, že i mně připadá poněkud nesystémové objednávat si PR kampaně u externistů, když v organizačním schématu ČT pod kolonkou "Komunikace a vnější vztahy" figuruje oddělení "Komunikace a PR."
Na druhé straně to, co předvedli redaktoři MF Dnes, byl dosti trapný nedodělek plný nepodložených spekulací o politických souvislostech, včetně postojů k novele zákona o ČT.
x x x
- Rozhodnutí Rady ČT volit generálního ředitele ČT ještě před podzimními parlamentními volbami.
Nebude-li Petr Dvořák znovu zvolen, odejde s aurou víceméně úspěšného ředitele. Když se nenajde nikdo lepší a Rada ČT Dvořáka zvolí i pro další termín, pak mu nezávidím problémy s financemi (a s populistickými politiky?), které se před ČT rýsují na obzoru příštích pěti let, a které způsobí, že jeho pozdější odchod bude méně triumfální. Přesto bych si přál, aby Petr Dvořák ten druhý termín dostal. ČT jako instituce si stabilitu zaslouží.
x x x
- Debatu o mobilních operátorech a jejich cenové politice ve věci přenášených dat, která vyústila v odvolání ministra průmyslu a obchodu Jana Mládka.
Rozhodnutí neprodloužit mandát člena Rady ČTÚ Ondřeje Malého pokládám za jeho velkou chybu. Ondřej Malý podle Mládka "více mluvil nežli konal," ale právě Ondřejovo mluvení (ne nadarmo vystudoval žurnalistiku) průběžně upozorňovalo na to, jak s námi oligopol mobilních operátorů cvičí.
Kéž by do úřadu MPO přišel někdo, kdo zajistí, že 14 miliard Kč poskytnutých EU na rozvoj vysokorychlostního internetu se neprošustruje.
x x x
- První tiskovou konferenci amerického prezidenta Donalda Trumpa (zhlédnutou v přímém přenosu díky hotelové televizi)
x x x
- Pokračující kočkování mezi premiérem Bohuslavem Sobotkou (v Respektu) a ministrem financí Andrejem Babišem (v deníku Právo)...
- ...a následné komentáře ve věci médií:
Bohuslav Sobotka: "Nemáme noviny, nemáme rádio, nejsme schopni nastavit komunikační mix takovýmto způsobem, prostřednictvím novin a rozhlasové stanice." (jako Babiš).
Erik Best: "Nemáme noviny, nemáme rádio," proto zaostáváme za ANO v marketingu, říká Sobotka v Respektu. Zaplať pánbůh, že má ČSSD ještě tu televizi."
Představa obou pánů o tom, jak kdo "má" či "ovládá" média, je trochu naivní. Zvláště u Erika Besta mě to překvapuje. Ten jednou tvrdí, že ČT je přes Dvořáka ovládaná PPF, nyní zas, že ji má pod kontrolou ČSSD. A teď si čtenáři vyber. Jestliže jsou média veřejné služby na celém světě ke svým vládám obvykle loajálnější než jiná média, pak je to obvykle výsledek vědomé či podvědomé autocenzury jejich zpravodajců. Ale že by ČSSD tahala za nitky loutkám v ČT, to snad Erik Best nemyslí vážně.
x x x
- Konferenci New Media inspiration s tématem Život po facebooku a s četnými zajímavými příspěvky - viz např. prezentaci Jindřicha Šídla.
x x x
- Seriál ČT Bohéma jsem dokoukal až doma z iVysílání, abych se znovu ujistil, že je to nepovedený kočkopes směšující historická fakta (navíc lživě prezentovaná) s uměleckou fikci (dramaticky a scénáristicky nezvládnutou).

| nahoru |

12. 2. 2017
Zítra se bude připomínat čtvrtstoletí oficiálního připojení tehdy ještě Československa k internetu. Jak se dá zjistit na vynikajícím Muzeu internetu dnešního člena Rady ČTÚ Jiřího Peterky, "jednalo se o formální akt, faktické připojení bylo již jistou dobu k dispozici."
Rád bych připomněl, že už v roce 1991, tedy před uvedením internetu do Československa, se fakulta FSV UK připojila na akademicku síť EARN a v říjnu 1991 vznikl elektronický zpravodajský servis studentů žurnalistiky Carolina.
Protože Carolina měla díky Václavu Trojanovi i anglickou verzi, byla až do roku 1995 jako emailový zpravodaj, šířený prostřednictvím mailing listu Listserv, velice žádaným zdrojem informací o Česku. Teprve v letech 1994-5 se na webu začala objevovat další česká média.
Pokud si dobře pamatuji, svůj obsah z disket začal jako první na web překlápět týdeník Mladý svět (Mirko Raduševič), později přišlo Svobodné slovo, Lidové noviny a až potom MF Dnes. Když zpravodaj ČTK v USA Jiří Majstr v roce 1994 umisťoval na web krátký bulletin zpráv v angličtině, vedení ČTK ho kritizovalo, protože prý ČTK ubírá platící klienty. Tuhle prehistorii médií na internetu by měl někdo zpracovat.
Svoje setkání s internetem jsem před sedmnácti lety popsal v úvodu ke knížce Média, TV Nova, internet a já. Svou první emailovou adresu fsv.cuni.cz jsem získal v červnu 1993 (vydržela mi 21 let), svůj první příspěvek na webu jsem publikoval v příloze Neviditelného psa Britské listy v prosinci roku 1996. To to utíká...
x x x
Ministr financí Andrej Babiš zaslal 1. února Radě ČT stížnost na reportáže týkající se jeho nákupu dluhopisů v pořadech 168 hodin a Reportéři ČT.
Odvolává se v ní na Kodex České televize a v závěru dává Radě ČT podnět, "aby rozhodla o tom, že odvysíláním reportáže "Křišťálově čisté" dne 29.1. 2017 v rámci pořadu "168 dnů" (sic!) a reportáže "Ministerské počty" dne 30. 1. 2017 v rámci pořadu "Reportéři ČT" byl závažným způsobem porušen Kodex ČT a § 2 odst. 2 ZČT (asi Zákon č. 483/1991 Sb., o České televizi), a že se příslušní redaktoři v důsledku porušení Kodexu ČT dopustili porušení pracovní kázně ve smyslu § 8 odst. 1 písm. f) zákona o České televizi (chybí interpunkce) a aby v této souvislosti přijala ve vztahu k těmto redaktorům odpovídající opatření, včetně odpovídajících opatřeních pracovněprávních."
Zajímavá je formulace stížnosti: Od Rady ČT se žádá, "aby rozhodla, že..." a nikoli "aby rozhodla zda..." Kromě toho jsem nevěděl, že ČT vysílá pořad s názvem "168 dnů", a že zákon č. 483/1991 Sb. se v úředním dokumentu uvádí jako "ZČT". Být Andrejem Babišem, najdu si lepší právníky.

| nahoru |

8. 2. 2017
Prezident Miloš Zeman poskytl rozhovor České televizi do pořadu Týden v politice. Přestože se odmítl závazně vyjádřit ke své případné kandidatuře v prezidentských volbách, z vyznění rozhovoru, jakož i z fotografie v lyžařském, jež má být důkazem jeho dobrého zdravotního stavu, je téměř jasné, že v roce 2018 opět kandidovat bude.
x x x
Lidovci na celostátní konferenci v neděli 4.2. vyjádřili podporu volební koalici KDU/ČSL s hnutím Starostové a nezávislí. Taková volební koalice by však musela získat 10 procent hlasů, aby se dostala do Sněmovny. Není proto divu, že obě strany zatím váhají.
x x x
Světem se rozběhla série videí imitující satirický pořad americké stanice NBC Saturday Night Live a reagující na Trumpův inaugurační projev (America First), která vzkazuje do Bílého domu, že jejich země je po Americe hned druhá. Začali to Holanďané, následovaly další státy, pozadu nezůstalo ani Česko díky Streamu. Téměř dvacítku videí je možné zhlédnout z adresy everysecondcounts.eu. Neměla by však být zapomenuta ani textová verze Jána Simkaniče, ani animovaná verze startupového studia 60seconds.

| nahoru |

3. 2. 2017
Mediální téma dnešního dne: premiér Sobotka na svém facebookovém profilu si "nasadil boxerské rukavice" a ráno kolem deváté napsal, že "Korunové dluhopisy byla cesta, kterou využil miliardář A. Babiš k tomu, aby důkladně ojebal český stát."
Odpoledne si uvědomil, že to trochu přehnal a tak začal vysvětlovat: "Nebojte, nebudu teď pořád mluvit a nadávat jako A. Babiš:) Jenže náš politik-miliardář na nic a na nikoho ohledy nebere.... Za demokracii se nedá bojovat v papučích. To bychom s populisty prohráli. Takže si občas nasadím boxerské rukavice:)"
Nevím, zda premiérovi poradci teď nešlápli trochu vedle, protože až do této chvíle mohl Sobotka před veřejností vystupovat jako politik, který nepatří mezi ty, co na veřejnosti mluví o kundách a o tom, jak vláda "zkurvila zákon," nebo ty, kteří své projevy koření nadávkami na zloděje, lháře, podvodníky a na zkorumpovanou pakáž. Teď se jim postavil na roveň.
x x x
Jak si v letošním předvolebním roce stojí předseda ČSSD a premiér Bohuslav Sobotka, zajímavě píše Jindřich Šídlo na ČRo: „Loutka“ Zimola? A Sobotka na cestě z kopce a také Jan Simkanič v Reportéru Gule pro Sobotku (a jeho voliče).

| nahoru |

1. 2. 2017
Z mediální pěny posledních dní se výrazněji vynořují dvě témata - jedno zahraniční a jedno domácí.
x x x
Vlna veřejných protestů se vzedmula v USA, ale i jinde (např. ve VB milionová petice, aby pozvání Trumpa bylo zrušeno), poté co v pátek 27.1. americký prezident Donald Trump podepsal exekutivní příkaz, kterým na tři měsíce pozastavil program na přijímání uprchlíků a dočasně zakázal vstup do USA cizincům ze sedmi zemí.
Samotný příkaz tyto země nejmenuje, odkazuje však na jiné zákony a prováděcí předpisy, z nichž vyplývá, že se jedná o Syrii, Irák, Irán, Libye, Somálsko, Sudán, a Jemen.
Přestože v příkazu není jediné slovo "muslim", média běžně referují o tom, že příkaz je namířen proti muslimům. Pod titulkem "oddělit fakta od hysterie" konzervativní pravicový měsíčník National Review některé věci uvádí na pravou míru.
Na druhé straně magazín Politico označil imigrační příkaz za Trumpovu první porážku. K autorství ukvapeného a nepromyšleného příkazu, který způsobil takové mezinárodní pozdvižení, se dnes z Trumpova týmu nikdo nechce přihlásit. Prý to byl kontroverzní Steve Bannon, kdysi šéf Breitbart News.
x x x
Tím druhým tématem je kauza "Andrej Babiš a nezdaněné dluhopisy," která vyústila v osočení reportérů České televize (jste jedna zkorumpovaná pakáž), a které věnuji zvláštní příspěvek Andrej Babiš a nová definice korupce

| nahoru |


| starší aktuality | novější aktuality |

CHRONOLOGICKÝ ARCHIV | TEMATICKÝ ARCHIV (do roku 2004)

Copyright © Milan Šmíd

NAVRCHOLU.cz